Gå til innhold

Dere med diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor fikk dere det?

Anonymkode: 4cfe9...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På grunn av dårlige gener.

Anonymkode: aedcd...485

• Nyttig 1
Skrevet

Uflaks

Anonymkode: 83065...35b

• Nyttig 1
Skrevet

Overvekt og gener. Det er ikke alle som kan få diabetes, man må ha de genene som disponerer for det.

Dette visste dessverre ikke jeg. Og da jeg kom i førtiårene og var en del overvektig, havnet jeg der, dessverre.

Anonymkode: 3b4ec...561

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har genetisk diabetes 2. Normalvektig.

Skrevet

Type 2 har nesten alltid sammenheng med overvekt (nær 90% er overvektige). Noe sier meg at det ikke er de du vil få mest svar fra her. Ikke så kult å vite at sykdommen er selvforskyldt. Det er frustrerende fordi mannen min var i grenseland til dia2. Klarte å gå ned 27kg, blodsukker ble normalisert, men har gått opp det meste igjen skal begynne på Ozempic nå. Håper det blir en varig redning. Har googlet og diabetes er virkelig IKKE noe man vil ha 🥲

Anonymkode: 3901a...427

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Type 2 har nesten alltid sammenheng med overvekt (nær 90% er overvektige). Noe sier meg at det ikke er de du vil få mest svar fra her. Ikke så kult å vite at sykdommen er selvforskyldt. Det er frustrerende fordi mannen min var i grenseland til dia2. Klarte å gå ned 27kg, blodsukker ble normalisert, men har gått opp det meste igjen skal begynne på Ozempic nå. Håper det blir en varig redning. Har googlet og diabetes er virkelig IKKE noe man vil ha 🥲

Feil, det er en god del genetisk.

Anonymkode: 99d02...4cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Feil, det er en god del genetisk.

Anonymkode: 99d02...4cb

Slutt. Ja, ikke alle som er overvektige får diabetes 2, men de aller fleste som får det er overvektige eller har fedme. Fakta

• Liker 1
Skrevet

Type 1 er en autoimmun sykdom, hvor det er kroppens eget immunsystem som ødelegger cellene i bukspyttkjertelen. Hvorfor vet fortsatt ingen.

Har så langt overlevd i 24 år med dette. ALDRI en dag fri fra dritten😔

Anonymkode: 12285...d4e

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet ikke. Fikk diabetes type 2 i midten av 20-årene. Har alltid vært tynn og aktiv i idrett, så det skyldes i alle fall ikke overvekt og inaktivitet. 

Anonymkode: a80ff...806

Skrevet

Type 1, har vel bare hatt uflaks mht gener og miljøfaktorer. 

Anonymkode: 7cce8...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...