AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Hvor i all verden er de som liksom sliter så mye med økonomien? På forumet her inne i tråden hvor det kommer fram hva folk tjener er det jo helt enorme summer. Jeg tjener lavt selv (490) og føler meg virkelig som ett unntak med den lønna. Sammenligner med de jeg kjenner og også barna i klassen til barna mine. Det var det virkelig flertall som var i syden og det var reiser og turer hit og dit. Og ja, jeg skjønner de som sliter er uføre f.eks. Men de mener det folk med "normale" inntekter som også sliter. Anonymkode: 54150...791 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 De fleste uføre sliter ikke. Det er noen få blant de uføre som sliter. Men de ville slitt uansett hvor mye penger de fikk Anonymkode: 63a14...cf3 6 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De fleste uføre sliter ikke. Det er noen få blant de uføre som sliter. Men de ville slitt uansett hvor mye penger de fikk Anonymkode: 63a14...cf3 Så hvem er disse som sliter da? Anonymkode: 54150...791 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 De fleste i Norge sliter overhodet ikke. Men selvfølgelig finnes det unntak.. Anonymkode: 89979...74d 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De fleste uføre sliter ikke. Det er noen få blant de uføre som sliter. Men de ville slitt uansett hvor mye penger de fikk Anonymkode: 63a14...cf3 Ehh? Ja vel... De sliter ikke? Blir ikke rik av det.. Jeg har 270 000 i uføretrygd.. Du kan jo prøve å leve noen mnd på det. Anonymkode: a3e22...fc6 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvem er disse som sliter da? Anonymkode: 54150...791 De som har tatt for høye lån, som de nå sliter med å betjene. Å justere forbruket, altså å ikke lenger kunne leve så flott som man gjorde før vil noen si er å slite. Jeg har forøvrig 400.000 brutto, og skal på 2 turer til Syden neste år (en i vinter alene, og en sammen med samboer i sommer). Anonymkode: 953cc...f36 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 De fleste i Norge har god råd, jobber samvittighetsfullt og betaler skatt. Så skremmebildene i media slår ikke helt til her. Selv sent på 80- og 90-tallet da renten var skyhøy og mange «slet» da også, hadde den jevne nordmann trygt og godt. Anonymkode: bfda5...e79 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Å ha dårlig råd i Norge er ganske skambelagt, det er isolerende, utestengende. Det er mange som sliter nå, eldre, uføre, eneforsørgere m.fl. Det er mange som forsøker å holde oppe en fasade nå, og det er dessverre med på å skjule problemene mange har. Det igjen gjør at media skriver mindre om det, som igjen øker tabuet, stigmaet og skammen mange føler på. Anonymkode: 301b4...bbc 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ehh? Ja vel... De sliter ikke? Blir ikke rik av det.. Jeg har 270 000 i uføretrygd.. Du kan jo prøve å leve noen mnd på det. Anonymkode: a3e22...fc6 Du må lese hva du svarer på, uten å sette piggene ut med en gang. Den du siterer skreiv at de fleste uføre sliter ikke. Cirka hver fjerde uføre er på minstesats, dvs at de fleste ikke har så lav uføretrygd som deg. Anonymkode: 953cc...f36 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De fleste uføre sliter ikke. Det er noen få blant de uføre som sliter. Men de ville slitt uansett hvor mye penger de fikk Anonymkode: 63a14...cf3 Hører du har peiling her ja. Jeg er selv ufør og sliter og kjenner mange som er uføre som sliter. Så lurer virkelig på hvor du har det fra? Ditt eget hode tenker jeg. Sitter og tror alt mulig er farlig. En skal vite hva en uttaler seg om. Du er like troverdig som politikerene. du er vel høyre politiker og. Anonymkode: 056a3...53d 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hører du har peiling her ja. Jeg er selv ufør og sliter og kjenner mange som er uføre som sliter. Så lurer virkelig på hvor du har det fra? Ditt eget hode tenker jeg. Sitter og tror alt mulig er farlig. En skal vite hva en uttaler seg om. Du er like troverdig som politikerene. du er vel høyre politiker og. Anonymkode: 056a3...53d Leier du leilighet eller eier du? Anonymkode: 8d6e3...0f4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Sliter ikke men ser og hører fra kollegaer at folk er begynt med litt avdragsfrihet og slikt. Selv merker vi rentene en god del, men det er mest med at lånet blir tregere mindre siden vi betaler fast inn hver mnd og nå er rente delen vesentlig mye større enn før. Hadde det ikke vært for det jeg har av side hustles så hadde jeg nok mistet det meste av frihet i hverdagen men vi driver med byggeprosjekt så går relativt ganske mye penger der. Husstanden her har ca 1.6-1.7 samlet inn, ca 4.2 i lån. hus, hytte to biler og hest. Anonymkode: 03001...46f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Tjener rundt det samme som deg og er aleneforsørger. Har ikke god råd, men klager ikke. Lever et godt liv. Eier eget hus, spiser sunn og god mat. Det går fint an å nedjustere litt på levekostnadene om man sliter. Anonymkode: eaa13...dbf 1
Nowayback Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Grunnen til at jeg IKKE sliter er at jeg er singel, barnløs og ikke eier bolig. Reiser aldri, kjøper aldri dyre ting, går aldri ut på byen, har ikke bil. Skulle jeg hatt et normalt liv ville jeg slitt. 1 5 2
Nekinn@ Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Det er snålt hvor mange som tror at verden kun dreier seg rundt ens egen akse og all personlig erfaring er representativ. Det er klart at mange flere sliter i dag, og tro noe annet er naivt. Kostnadene har går opp i alle ledd og det kommer ikke uten konsekvenser. En her nevner at en av fire uføre er på minstesats - det betyr at minst 25 % av alle uføre sliter! Og så har vi en stor andel arbeidere som er lavtlønnet med en inntekt som ikke er stort større enn uføre har. Økonomi er noe de færreste prater høyt om og spesielt ikke om man sliter. Men om TS har et behov for å få bekreftet at vanlige folk sliter i dag så er det eksempelvis bare å ta seg en tur i alle matkøene rundt omkring. 5 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 DelvisPresley skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg IKKE sliter er at jeg er singel, barnløs og ikke eier bolig. Reiser aldri, kjøper aldri dyre ting, går aldri ut på byen, har ikke bil. Skulle jeg hatt et normalt liv ville jeg slitt. Håper ting bedrer seg for deg, om du ikke trives sånn som det er nå Anonymkode: a4e66...dc5 1
Flintis Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Hva er å slite. Er det å fryse pga høye energipriser? Er det å ikke kunne kjøpe bilder barna har tegnet i barnehagen? Er det å ikke kunne la barna være med på aktiviteter? Er det å ha suppe til middag? Er det å flytte for å bo billigere? Er det å miste jobben da alt gikk såvidt da en var i arbeid? Eller mer dramatisk bli syk og ufør?
Nowayback Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper ting bedrer seg for deg, om du ikke trives sånn som det er nå Anonymkode: a4e66...dc5 Med min inntekt så tviler jeg på det. Tvilsomt at jeg kan få kjøpt en ordentlig bolig, selv i mindre sentrale strøk.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Vi har ok lønninger, og har ikke lånt oss over pipa (har lån på 3x inntekt, kunne fått 5...). Men klart det merkes kraftig når lånet brått koster 8000kr mer i måneden. Vi har til smør på brødet altså. Men er virkelig ikke mye igjen av lønna etter alle regninger og mat er betalt, spesielt i måneder slik som nå hvor alle ungene trenger nye sko og jakker osv. Anonymkode: e587b...c72
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Jeg har uføretrygd og pensjon fra KLP på 335.940,- og 28.638 = 364.578,- brutto. Heldigvis er jeg samboer, men vet ikke hvordan det ville gått om jeg var alene. Da hadde jeg nok måtte prioritere mer. Anonymkode: 06ad5...a5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå