Gå til innhold

Klarer du å max kjøpe 5 plaggi året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 plagg om man ikke teller truser og sokker er vell ca det jeg kjøper i året allerede. Noen ganger mindre. Skulle jeg vært begrenset til bare 5 plagg og telt med hvert sokkepar hadde jeg slitt. Måtte funnet noen mer slitesterke sokker isåfall 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok avhengig av hva slags jobb og hverdag man har. Om man er mye fysisk aktiv, eller mye ute så slites jo klær fortere. Sykling sliter på buksene, gåing sliter på skoene, mye stress gjør at klærne lukter svette etter én dag. Og har du små barn, må du regne med å få flekker og måtte vaske klærne oftere. Vasking er jo det som sliter aller mest.
Men om man har en rolig jobb og ingen småbarn hjemme, så kan sikkert klærne vare lengre. 

Anonymkode: 7520e...fe6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Lett. Jeg har kjøpt kanskje 3-4 plagg i år. Kan fint klare med med ett plagg til ut året.

Anonymkode: 62a37...4bb

Skrevet

Jeg slanket meg 30 kg for 4 år siden, og gikk helt bananas med å kjøpe klær når jeg hadde gått ned en ny størrelse. Det var veldig stas, men det ble også veldig dyrt. Så jeg har klær i str. 46-44-42-40-38-36. Har tatt vare på de fineste klærne i str 38 og 40, sånn i tilfelle. Har vært vektstabil lenge nå, og har ikke kjøpt et eneste plagg på 2 år. 

Anonymkode: 9b8f5...07c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan det går med 5 plagg i året i en familie der to er barn på 0 og 2 år…. 

Anonymkode: 8b205...6f5

Dette er for VOKSNE... Barn i vekst og lek er selvsagt ikke forventet å klare seg med 5 nye plagg i året. 

Anonymkode: 4212e...626

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Jeg tar vare på det jeg har, og kan fint bruke 15-20 år gamle plagg, men jeg kommer ikke til å sette et konstruert tak for meg selv på den måten. Noen sesonger kjøper jeg lite, fordi jeg har det jeg trenger, og moten faller ikke særlig i smak. Andre ganger er det kanskje masse som passer meg, jakken og skoene begynner å bli slitt... og det kan bli mer enn fem plagg den sesongen. 

Har kjøpt 6 plagg hittil i år.

Anonymkode: d0636...187

• Liker 1
Skrevet
On 9/5/2023 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

Nei, klarer ikke kle opp barna forsvarlig for utendørs aktivitet i all slags vær med 5 plagg per pers. Tror ikke jeg klarer det ikke selv heller, synes klærne blir slitt og passer seg ikke på jobb.

Anonymkode: f83cf...a7a

De mener "kjøpe 5 nye plagg". Man må ta vare på det man har (vaske det riktig, selge det når du ikke kan bruke det lenger, oppbevare det pent hvis man beholder til neste barn etc) og å kjøpe mindre er de første reglene for bærekraft.

Det bugner der ute av brukte barneklær - Tise og Finn er stappfulle og de selger i bunker, det finnes SÅ mye fint :) 

Anonymkode: 9256a...92e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper for mye klær fordi jeg går opp i vekt dessverre.

Anonymkode: 71436...9bf

Skrevet

Regner med det var Anja Bakken Riise du så på Fæbrikstad, som sa dette. Hun er leder for Fremtiden I Våre Hender, og de håper å spre dette ordet nå (på instagram i alle fall, som er der jeg følger de).

Men,

- De 5 nye plaggene gjelder ikke: undertøy, sokker

- Gjelder altså nye plagg, bruktkjøp er unndratt

- Det finnes selvfølgelig unntak, har man reelle behov, så har man det (vektendringer, barn, særskilt behov etc), og da har man allerede fulgt prinsippet som er å bli mer bevisst, slik at man kan ta gode valg :) 

Jeg f.eks har gått gjennom diverse vektendringer av ulike grunner, og har måttet gi bort og selge mine klær som ikke passet. Jeg har aldri funnet klær så interessant, hadde derfor ikke så mye fra før, så jeg sto plutselig igjen med bare en joggebukse, 5 slitte t-skjorter som lukter og er full av hull og flekker, og en kasjmirgenser når det gikk mot høsten. Og litt klær har man jo behov for hvis man vil bevege seg utenfor døren. Jeg prøver å finne det jeg kan brukt, men har altså måttet kjøpe noe nytt. Prøver å handler fra mindre merker (ikke fast fashion) som jobber for å være miljøvennlige og/eller etisk drevet. Pga størrelse så kan dette være vanskelig, så det tar lang tid å finne tak i tingene for å få en god garderobe som jeg liker. Men når jeg til slutt får de klærne jeg trenger, så kan det jo gå årevis der jeg ikke trenger å handle særlig, og kanskje finner jeg alt brukt siden jeg kan bruke tid Slik det har gått år før der jeg ikke har handlet nye klær.

Poenget med en kampanje som "kun 5 nye plagg!" er jo å gjøre folk bevisste på hva de faktisk bruker, hvor mye nytt de handler og hva de egentlig trenger. Hvis man vet at det man kjøper faktisk er et ordentlig behov og noe man kjøper, beholder og tar vare på, så er jo ikke dette norsk lov akkurat, det er en veiledning. Fordi de første pålene innen bærekraft er å handle mindre, og å bruke lenger. Langt før "hvor du handler", og "hvilke materialer". Å konsumere mindre.

Bruktmarkedet er også stort, og det er lett for mange å finne klær der hvis de ønsker det. Og det er fint å vite :)  Både Tise og Finn kan man legge inn lagrede søk hvis man leter etter noe. Jeg sliter med å finne "basics" der (hvit t-skjorter, jeans, nøytrale joggebukser), men det finnes masse fint av både klær og andre ting.

Anonymkode: 9256a...92e

Skrevet

Helt uaktuelt for oss som familie på fem stk. Men vi handler usnsett kvalitet, og bruker ting til de er utslitt, eller for smått - da selger vi.

Det er bedre å legge press på klesaktørene om etisk produksjon, enn å tro at folk dropper å handle billige klær.

Anonymkode: 3a273...57d

Skrevet

Pga jobb i barnehage blir klær som tynne gensere, t-skjorter og bukser slitt veldig fort siden de må vaskes etter en dag som oftest. Uteklærne varer i mange år heldigvis. Regnjakken min er vel snart 10år, buksa fikk hull etter 8år som ikke kan sys, og vinterdressen er nå 7år. 

Klærne jeg bruker hjemme og på trening holder heldigvis lenger. Det som må byttes oftest er trenings tights. De blir veldig slappe og holder seg ikke på plass etter rundt 2år, og så ryker sømmen i skrittet. Sømmen sys noen ganger før jeg gir opp, og de kastes. Ellers så har jeg hatt singlettene mine i minst 5år, og de er like fine. 

Kjøpte 6 nye kjoler i sommer, men da har jeg ikke kjøpt kjoler på minst 4år. Å disse vil jeg ha i mange år, da er litt klassiske i stilen. 

Prøver å tenke på hva jeg kjøper, men 5 plagg i året går ikke pga jobb. Skulle gjerne hatt eget arbeidstøy.

Anonymkode: d0d8b...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...