Topsi Skrevet 6. september 2023 #41 Skrevet 6. september 2023 Jeg har en tendens til å kjøpe for mye, men nå tenker jeg å forberede meg på strammere økonomi hvis jeg kjøper leilighet, så jeg vil gjerne prøve dette, september til september. Jeg vet jeg må ha bunadsstrømpe...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #42 Skrevet 6. september 2023 Det spørs jo helt hva som menes med plagg. Antar sokker og underbukser er unntatt, men hva med T-skjorter og belter? Hvis man med "plagg" mener ytterklær som gensere, skjorter, jakker, kjoler og skjørt, er jeg på 1/5 så langt i år, men har også kjøpt et belte og noen pakker med sokker. Treningsklær er jo også en greie. Hvis jeg begynner med en ny idrett sprenges jo "budsjettet" umiddelbart. Anonymkode: 7c689...d2b
Rufs Skrevet 6. september 2023 #43 Skrevet 6. september 2023 Ja så absolutt. Kjøper ikke alltid 5 plagg på et år. Har jo alt jeg trenger og kjøper kvalitet og tar vare på tingene, så de varer jo i åresvis. Så når jeg kjøper noe nytt er det jo fordi jeg ønsker noe nytt, ikke trenger så veldig. Det er til meg da, til barna blir det noe annet fordi de vokser så fort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #44 Skrevet 6. september 2023 Ikke noe problem. Jeg har mer enn nok klær, og det er ikke alltid jeg kjøper så mye som 5 plagg i løpet av et år. I fjor kjøpte jeg to kjoler og en jakke. Til nå i år har jeg kjøpt to bukser, en topp og en bluse, og har egentlig ikke planer om å kjøpe noe mer (hvis ikke den perfekte jeansen dukker opp, men det har jeg venta på siden 1995, så det er lite sannsynlig). Jeg kjøper ikke veldig dyre klær, men jeg følger vaskeanvisningen nøye og blander aldri bomull og syntetisk i samme vask (for å unngå nupper). Bruker ikke tørketrommel. Anonymkode: dc281...b36 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #45 Skrevet 6. september 2023 Herregud nei. Så over innkjøp nå og er på ti kjøp bare i august. Men skal definitivt prøve å gjøre en innsats for å begrense det. Anonymkode: 7cae5...970
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #46 Skrevet 7. september 2023 Kipling skrev (På 5.9.2023 den 21.48): Bruker ikke noe klær i plastikk bortsett fra når jeg absolutt må. Trenings tskjorter holder bare så lenge pga svette. Sokker bruker jeg opp ganske fort da jeg bare bruker relativt tynne sokker i ull, og er en stor mann så det blir en del vekt. Og boxere/jeans slites også av friksjon da jeg har tømmerstokk lår. Så ja det går mer enn 5 plagg i året på ren slitasje. Da vasker du de feil. Du skal f.eks ofte ikke bruke tøymykner på treningstøy. Du kan kjøpe tykkere ullsokker? Ellers tenker jeg sokker og truser kanskje ikke hører til i de 4 plaggene ts tenker på. Anonymkode: fb18a...b8c
Kipling Skrevet 7. september 2023 #47 Skrevet 7. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Da vasker du de feil. Du skal f.eks ofte ikke bruke tøymykner på treningstøy. Du kan kjøpe tykkere ullsokker? Ellers tenker jeg sokker og truser kanskje ikke hører til i de 4 plaggene ts tenker på. Anonymkode: fb18a...b8c Tror det bare er at en tskjorte har en toleranse på x antall liter svette før det bare skjer noe kjemisk som gjør at den bare er ødelagt. At etter 100 harde økter så bare over natta setter det seg en lukt som ikke går ut, selv om jeg vasker den 10 ganger på 60, så forsvinner det ikke. Jeg er mann, så det blir en del svette den blir marinert i hver gang, og når den først har bikket over og blitt sur så har jeg ikke funnet noen ting som kan bringe den tilbake igjen. Bruker aldri tøymykner uansett. Bruker den tykkelsen ullsokker som passer til temperatur og fottøyet det skal passe inn i. Noen ganger tykke og noenganger tynne. Sliter også ut en del tskjorter, da jeg Bruker tynne merino tskjorter en del, og de går det fort hull på.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #48 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 20.04): Jeg var på fæbrikstad i helgen og ene debatten sa ei (husker ikke navnet) at for at kles indusoen ikke skal lage gigantiske fjell av klær, så må vi kjøpe max 5 plagg i året. Og at vi må fokusere på mer sirkulær syklus på klær og evnt at det må bli billigere å reparere enn å kjøpe nytt. Dette tok meg tilbake til 80 tallet. Min mor var syeske, og jeg var yngst. Så keg har hatt litt anstrengt forhold til brukte klær og kjemmesydde. Men av to grunner. Siden jeg bar yngst og stor aldersforskjell, min søster er 14 år eldre, så jeg arvet klær fra 60 og 70 tallet på 80 tallet det var lite kult å gå med. Fikk arve noe av mkne søskenbarn også, men det var stort sett allerede utslitt. Så mamma med dårlig råd sydde meg noen egentlig kule plagg. Problemet var at moten npdde norge så sent. Så når hun sydde fra burda, var klærne mine 3 år for tidlig ute. Og ble da mobbet for å ha rare klær. Jeg ble tenåring, og begynte å stusse på hvorfor alle plutselig skulle ha klær de hadde mobbet meg for å bruke.men har vel skjønt at jeg var 3 år for tidlig ute. Så jeg har endt opp i stort sett olabukser og hettegensere. Fordi det var safe. Jeg fikk nye klær en til to ganger i året. Alltid til skolestart. Av og til, til 17mai, hvis jeg ikke fikk en barne bunad. På sett og vis har jeg satt pris på det også, men å stå i all mobbingen ville jeg ikke være med på brukt og hjemmesydd lengre. Men i dag så går jo moten alt for raskt, og vi føler på bytte stil ofte for å være aktuell. Men jeg skal nå strebe etter max 5 plagg i året, og reparere på mer enn jeg gjør Er du med? Anonymkode: afdb6...052 5 plagg pr person? Anonymkode: 8b205...6f5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #49 Skrevet 7. september 2023 Hvis undertøy er inkludert, ville ikke 5 plagg i året dekket behovet for truser, sokker, strømper BH-er og undertrøyer, og dette er også ting jeg ikke ville kjøpt brukt. Alt annet går. Jeg hadde kjøpestopp i 5 år, men i sommer kjøpte jeg 3 plagg . barn som vokser blir vanskiligere, men og arve og sy og lappe er supert om sko, undertøy og sokker kommer utenom. Anonymkode: 91677...234
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #50 Skrevet 7. september 2023 Jeg tenker folk har veldig ulike forutsetninger for å "klare" dette. Har man et fjell med klær fra før, har man allerede veldig mange klær å variere mellom, og det selv om noen plagg skulle bli ødelagte i løpet av året. Det er stor forskjell på om man har 5 topper fra før, eller 20, liksom.. Det er også forskjellige ting som kan gjøre at du trenger mer nye klær, som at du tar opp en ny hobby hvor du trenger spesielle klær, får en ny jobb med helt annen kleskode enn hva du har hjemme, osv. Får man plutselig en ekstremgulper i hus, kan man ende opp med å vaske i stykker ørten plagg på et år, og dermed ha større behov. Jeg har også fokus på å ikke kjøpe unødvendige klær. Jeg har blitt flink til å reparere, og bruke til ting faktisk er utslitt. Og jeg blokkerer alt jeg kan av reklame, for ja, jeg blir fryktelig fristet når det tikker inn fristende tilbud.... Og jeg unngår å gå i butikker "bare for å se".. Det er lettere å unngå fristelser enn å motstå dem, for meg. Nå i høst har jeg kjøpt meg to nye vinter-treningstights. Jeg hater å løpe ute om vinteren, og om det er kaldt, har jeg pleid å bare løpe inne. Men nå løper jeg til/fra jobb, og da har jeg behov for vinter-tights. Så det er to plagg bare der. Og jeg har kjøpt meg et par nye bh'er, etter at puppene har endret seg etter fødsel og amming. Anonymkode: 4212e...626 1
Honey Dew Skrevet 7. september 2023 #51 Skrevet 7. september 2023 Nei, hvorfor skulle jeg det? Kjøper de klærne jeg har lyst på.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #52 Skrevet 7. september 2023 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Nei, hvorfor skulle jeg det? Kjøper de klærne jeg har lyst på. Pga det som ble beskrevet i hovedinnlegget... Klesindustrien er en av de aller verste miljøsynderne, og det å kjøpe klær man ikke trenger, er miljøsvineri. Det er litt som å svare "lar dieselbilen stå på tomgang så mye jeg har lyst".. Anonymkode: 4212e...626 3 1
Nita Skrevet 7. september 2023 #53 Skrevet 7. september 2023 Jeg bruker ikke å kjøpe brukte klær, men kjøper bare det jeg må ha, og bruker klærne til de blir hullete og/eller veldig utvaskede. Derfor er jeg allerede innafor, kjøper ikke så mye som 5 plagg pr år
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #54 Skrevet 7. september 2023 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Nei, hvorfor skulle jeg det? Kjøper de klærne jeg har lyst på. Så fint for deg og klesbutikkene du handler i, men det var da ikke noe svar? Anonymkode: 91677...234 1
Honey Dew Skrevet 7. september 2023 #55 Skrevet 7. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pga det som ble beskrevet i hovedinnlegget... Klesindustrien er en av de aller verste miljøsynderne, og det å kjøpe klær man ikke trenger, er miljøsvineri. Det er litt som å svare "lar dieselbilen stå på tomgang så mye jeg har lyst".. Anonymkode: 4212e...626 Så lenge jeg ikke bryter norsk lov, handler jeg klær når jeg har lyst på noe nytt. Jeg lar også motoren gå om vinteren for å skrape is hvis jeg er så uheldig å glemme å kjøre bilen inn i garasjen. Er for gammel til å bry meg om klima 😄 Endret 7. september 2023 av Honey Dew 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #56 Skrevet 7. september 2023 Nei, det hadde jeg aldri klart. Og de siste to årene har jeg byttet ut hele garderoben pga (ufrivillig) vektnedgang. Anonymkode: f44e0...330
Rosa Sløyfe Skrevet 7. september 2023 #57 Skrevet 7. september 2023 klarer fint og kjøpe mindre enn 5 jeg sånn er det og være ufør
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #58 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 20.08): Nei, klarer ikke kle opp barna forsvarlig for utendørs aktivitet i all slags vær med 5 plagg per pers. Tror ikke jeg klarer det ikke selv heller, synes klærne blir slitt og passer seg ikke på jobb. Anonymkode: f83cf...a7a Kjøp klær med mer kvalitet/naturlige fibre. Anonymkode: 86a6e...fb5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #59 Skrevet 7. september 2023 Hvordan det går med 5 plagg i året i en familie der to er barn på 0 og 2 år…. Anonymkode: 8b205...6f5
Ullvott Skrevet 7. september 2023 #60 Skrevet 7. september 2023 Jeg kunne nok klart det akkurat nå, men det er bare fordi jeg har et lass med klær fra før. Jeg er godt voksen, og jeg har mer enn nok klær å ta av. Hvert eneste år de siste 20 årene har det kommet flere klær inn i huset enn det som har gått ut. Helt ærlig: hvis ikke den forutsetningen hadde vært tilstede, ville jeg garantert ikke klart det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå