Kipling Skrevet 5. september 2023 #21 Skrevet 5. september 2023 Vet ikke, tror jeg sliter ut mer enn 5 plagg i året. En del mer faktisk. Men nå driter jeg ganske langt i hele miljøsaken, så er ikke plaget av det uansett 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #22 Skrevet 5. september 2023 Ikke noe problem. Dette året har jeg kun kjøpt ei bukse. Anonymkode: 10241...0cc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #23 Skrevet 5. september 2023 Går da fint å bøte og sy om det som er slitt. Anonymkode: 10241...0cc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #24 Skrevet 5. september 2023 Det er ikke noe problem. Fem plagg i året er omtrent det jeg kjøper nå og har gjort de siste ti årene. Anonymkode: fe002...01e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #25 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, klarer ikke kle opp barna forsvarlig for utendørs aktivitet i all slags vær med 5 plagg per pers. Tror ikke jeg klarer det ikke selv heller, synes klærne blir slitt og passer seg ikke på jobb. Anonymkode: f83cf...a7a Du har jo mer enn 5 plagg selv om du måtte holdt deg til 5 NYE innkjøp. Eller må du skifte vinterjakke, boots m.m hver eneste år? Da anbefaler jeg deg isåfall å gå over til kvalitetsmerker istedenfor, for det der er jo selve definisjonen på privilegert, vestlig bruk og kast. Anonymkode: 08ff3...824 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #26 Skrevet 5. september 2023 Tja, føler jrg er veldig bevisst på dette fra før. Jeg strikker og fokuserer på rene produkter, kjøper brukt også. Fikk ett kupp i dag på bruktsjappa, ullgenser fra Filippa K til 50,- kr 🤩🥳. Når jeg kjøpe nye ting skal det være av en viss kvalitet så det kan vare leeeenge. Anonymkode: 08ff3...824 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #27 Skrevet 5. september 2023 Kipling skrev (5 minutter siden): Vet ikke, tror jeg sliter ut mer enn 5 plagg i året. En del mer faktisk. Men nå driter jeg ganske langt i hele miljøsaken, så er ikke plaget av det uansett Du sliter ut tøyet ditt på undr ett år? 🤣. Sånn går det når man bare bruker plastikk og møkka-kvalitet. Anonymkode: 08ff3...824 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #28 Skrevet 5. september 2023 Har kjøpt ti plagg i år. Det var færre enn jeg trodde! Har kvittet meg med fler enn ti, så det er jo også bra. Er ganske nærme en komplett kapselgarderobe. Mangler en jeans jeg virkelig trives i. Anonymkode: 991af...07a 1
Grüner Skrevet 5. september 2023 #29 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var på fæbrikstad i helgen og ene debatten sa ei (husker ikke navnet) at for at kles indusoen ikke skal lage gigantiske fjell av klær, så må vi kjøpe max 5 plagg i året. Og at vi må fokusere på mer sirkulær syklus på klær og evnt at det må bli billigere å reparere enn å kjøpe nytt. Dette tok meg tilbake til 80 tallet. Min mor var syeske, og jeg var yngst. Så keg har hatt litt anstrengt forhold til brukte klær og kjemmesydde. Men av to grunner. Siden jeg bar yngst og stor aldersforskjell, min søster er 14 år eldre, så jeg arvet klær fra 60 og 70 tallet på 80 tallet det var lite kult å gå med. Fikk arve noe av mkne søskenbarn også, men det var stort sett allerede utslitt. Så mamma med dårlig råd sydde meg noen egentlig kule plagg. Problemet var at moten npdde norge så sent. Så når hun sydde fra burda, var klærne mine 3 år for tidlig ute. Og ble da mobbet for å ha rare klær. Jeg ble tenåring, og begynte å stusse på hvorfor alle plutselig skulle ha klær de hadde mobbet meg for å bruke.men har vel skjønt at jeg var 3 år for tidlig ute. Så jeg har endt opp i stort sett olabukser og hettegensere. Fordi det var safe. Jeg fikk nye klær en til to ganger i året. Alltid til skolestart. Av og til, til 17mai, hvis jeg ikke fikk en barne bunad. På sett og vis har jeg satt pris på det også, men å stå i all mobbingen ville jeg ikke være med på brukt og hjemmesydd lengre. Men i dag så går jo moten alt for raskt, og vi føler på bytte stil ofte for å være aktuell. Men jeg skal nå strebe etter max 5 plagg i året, og reparere på mer enn jeg gjør Er du med? Anonymkode: afdb6...052 Hvis truser og sokker telles med i regnskapet, så.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #30 Skrevet 5. september 2023 Godt initiativ 👍🏻 tror ikke jeg er så langt unna, for jeg hater å handle klær 😅 Går med de jeg har til de faller fra hverandre, men jeg skal være obs og begynne å telle 🤓 Anonymkode: d64de...22b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #31 Skrevet 5. september 2023 Til meg selv så kjøper jeg neppe fem plagg i året. Heller fem plagg på fem år. De siste årene har jeg knapt handlet klær til meg selv. Så det er ikke mine innkjøp av klær som gir søppelberg akkurat. Og iallefall ikke kjøp av sko. Anonymkode: 2fb27...d26 1
Kipling Skrevet 5. september 2023 #32 Skrevet 5. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du sliter ut tøyet ditt på undr ett år? 🤣. Sånn går det når man bare bruker plastikk og møkka-kvalitet. Anonymkode: 08ff3...824 Bruker ikke noe klær i plastikk bortsett fra når jeg absolutt må. Trenings tskjorter holder bare så lenge pga svette. Sokker bruker jeg opp ganske fort da jeg bare bruker relativt tynne sokker i ull, og er en stor mann så det blir en del vekt. Og boxere/jeans slites også av friksjon da jeg har tømmerstokk lår. Så ja det går mer enn 5 plagg i året på ren slitasje. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #33 Skrevet 5. september 2023 Hadde klart det, men har ikke lyst til å gjøre det Anonymkode: 316a9...6ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #34 Skrevet 5. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du sliter ut tøyet ditt på undr ett år? 🤣. Sånn går det når man bare bruker plastikk og møkka-kvalitet. Anonymkode: 08ff3...824 Sokker og undertøy slites gjerne på 1 år Anonymkode: 316a9...6ce
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #35 Skrevet 6. september 2023 Jeg har kjøpt 10 nye plagg i år. Og 7 brukte. Kunne sikkert klart meg uten noen av dem, men synes 5 høres krevende ut. Da må man i så fall ha en del klær fra før som man kan bytte på. Anonymkode: 7520e...fe6
AprilLudgate Skrevet 6. september 2023 #36 Skrevet 6. september 2023 Vanskelig i barnealder, særlig når de sliter så på klær at de heller kan omsettes på bruktmarked. Det er jo ikke små hull det er snakk om. Men til oss voksne: absolutt.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #37 Skrevet 6. september 2023 Jeg sliter ut mer enn fem plagg i året. Dersom det var fem nye plagg det var snakk om og jeg kunne kjøpe flere plagg brukt, ville jeg klart det. - Dessverre gjør jobben min at jeg må vaske klær som jeg har på jobb, hver dag da jeg blir klint inn med lsnørr, tårer, makrell i tomat og det som verre er, - Jeg kryper forresten mye på gulvet, - det er veldig mye slitasje på topper/ gensere og ganske mye på bukser. Dersom jeg hadde hatt litt bedre tid, ville jeg kanskje sydd mer. Jeg gjør det i perioder, men som oftest ikke til meg selv. Jeg gjenbruker gjerne tøy. Noen plagg som jeg ønsker meg, lar jeg vær å kjøpe, fordi jeg egentlig kan sy det, uten å kjøpe tøy ( …men syr jeg det? - Nei 😅 - Livet er så fullt av jobb, ettermiddagsmøter, barns aktiviteter, transport hit og dit, familie osv at jeg ikke helt får ånden over meg, annet enn plutselige perioder som typisk inntreffer på seinhøsten og rett før jul, men det er omtrent aldri klær til meg selv jeg syr da..) Dersom jeg virkelig hadde sydd opp alt av tøy og gamle tekstiler, samt brukt opp garnet som jeg har liggende, kunne jeg klart meg med å kun kjøpe praktisk yttertøy, skotøy, sokker og undertøy, de neste 10 - 20 årene. Anonymkode: c1179...871 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #38 Skrevet 6. september 2023 Om jeg måtte hadde jeg nok klart 5 plagg i året totalt, men jeg har alt nådd de 5 plaggene allerede sålangt i år, alt ting jeg virkelig trengte. Og likevel trenger jeg desperat en vinterjakke. Den jeg har er 15 år gammel og har rett og slett gått i oppløsning. Jeg kjøper mye annet brukt da, hele leiligheten min er møblert med brukt, alt av sportsutstyr er brukt, mye kjøkken-greier er brukt... Men jeg skulle virkelig ønske det var billigere å reparere og endre/sy om klær. Jeg er alt for klønete til å gjøre det selv, men jeg er i Tyrkia minst en gang i året da min mann er Tyrkisk. Så de to siste gangene vi har vært der, så har jeg tatt med klær for å fikse de hos skredder. Jeg fikk reparert en bluse, en kjole, et skjørt og en bukse, og trodde skredderen bløffet da han skulle ha 30 norske kroner for jobben. Men klart, å få det så billig i Norge er jo ikke mulig. Anonymkode: 25b26...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #39 Skrevet 6. september 2023 Ja, det kunne jeg klart. Men jeg ser for meg to unntak (begge har jeg opplevd): endring i størrelse pga vektoppgang/nedgang, og endret behov i garderoben. Når jeg måtte slutte å jobbe pga sykdom ga jeg bort jobbklærne etterhvert, og kjøpte inn pene men behagelige klær å bruke hjemme. Kunne ikke klart å sitte med smerter i jeans og skjorter dag inn og ut. Anonymkode: 5d1e6...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #40 Skrevet 6. september 2023 Det har ikke vært noe problem for meg fram til nå, men nå har jeg gått ned i vekt og fått litt bedre økonomi, så kommer nok til å bli litt mer interessert i klær framover. Dessuten trenger jeg en del nytt etter 20 år på sparebluss. Anonymkode: daffb...961
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå