AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Jeg var på fæbrikstad i helgen og ene debatten sa ei (husker ikke navnet) at for at kles indusoen ikke skal lage gigantiske fjell av klær, så må vi kjøpe max 5 plagg i året. Og at vi må fokusere på mer sirkulær syklus på klær og evnt at det må bli billigere å reparere enn å kjøpe nytt. Dette tok meg tilbake til 80 tallet. Min mor var syeske, og jeg var yngst. Så keg har hatt litt anstrengt forhold til brukte klær og kjemmesydde. Men av to grunner. Siden jeg bar yngst og stor aldersforskjell, min søster er 14 år eldre, så jeg arvet klær fra 60 og 70 tallet på 80 tallet det var lite kult å gå med. Fikk arve noe av mkne søskenbarn også, men det var stort sett allerede utslitt. Så mamma med dårlig råd sydde meg noen egentlig kule plagg. Problemet var at moten npdde norge så sent. Så når hun sydde fra burda, var klærne mine 3 år for tidlig ute. Og ble da mobbet for å ha rare klær. Jeg ble tenåring, og begynte å stusse på hvorfor alle plutselig skulle ha klær de hadde mobbet meg for å bruke.men har vel skjønt at jeg var 3 år for tidlig ute. Så jeg har endt opp i stort sett olabukser og hettegensere. Fordi det var safe. Jeg fikk nye klær en til to ganger i året. Alltid til skolestart. Av og til, til 17mai, hvis jeg ikke fikk en barne bunad. På sett og vis har jeg satt pris på det også, men å stå i all mobbingen ville jeg ikke være med på brukt og hjemmesydd lengre. Men i dag så går jo moten alt for raskt, og vi føler på bytte stil ofte for å være aktuell. Men jeg skal nå strebe etter max 5 plagg i året, og reparere på mer enn jeg gjør Er du med? Anonymkode: afdb6...052 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Har kjøpt kanskje 5 plagg de siste 5 år her. Anonymkode: 3eb52...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Nei, klarer ikke kle opp barna forsvarlig for utendørs aktivitet i all slags vær med 5 plagg per pers. Tror ikke jeg klarer det ikke selv heller, synes klærne blir slitt og passer seg ikke på jobb. Anonymkode: f83cf...a7a 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Har kjøpte 4 kjoler på en uke Anonymkode: a2433...a85
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Ikke nor problem. Kjøper stort sett kvalitet og det varer lenge. Verre med barneklær. Ungene vokser og da holder det ikke med 5 nye plagg i året. Men fir oss voksne bør det absolutt la seg gjøre. Anonymkode: 241bc...eb3 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Til meg selv ja, men til barnet - nei. Anonymkode: 62c09...640 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Ikke noe problem. To bukser, to t-skjorter og en genser. Da kan jeg rotere mellom disse klærne, og sikkert gå med i flere år før jeg må kjøpe nye klær.. Anonymkode: 5f0ba...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Til unger så selger man/gir bort så et plagg kan brukes mange ganger Anonymkode: 8dcf8...200 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Jeg har kjøpt to skjorter som jeg trengte, da de andre var utvasket, og en bukse. Og to skjerf som jeg kanskje strengt tatt ikke trengte, men som jeg vil ha resten av livet. Ja, og så en bikinioverdel som jeg kjøpte for 50 kr , som jeg kan bruke til en gammel bikinitruse neste år (sliter med å finne bikinioverdeler i riktig størrelse, og de som er riktig størrelse koster som regel mer enn jeg har råd til), og kommer til å ha den i flere år fremover. Har kjøpt noen sokker og truser, men det regner jeg som forbruksvarer. Skal ha et par nye sko nå, helt nødvendig, og det kan hende at jeg må kjøpe en regnjakke, men håper jeg slipper. Jeg bruker klærne mine i årevis, bortsett fra jeans som er mye dårligere kvalitet på enn før. KJøper klær som i snitt passer min kropp og mine farger, noe som er viktigere enn å ha siste mote. Anonymkode: f974d...987 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Nei. Av den enkle grunn at jeg er tjukk. Det sliter fortere på klærne (jeg sliter mellom lårene, jeg svetter mer, jeg knekker bh-spiler og jeg sliter hull på ullgensere i armhulene. Jeg jobber i barnehage, så jeg trenger et visst utvalg hvis jeg ikke skal vaske hver dag. Og å bruke helt vilt dyre klær med muligens noe bedre kvalitet i barnehage er helt uaktuelt. Og som tjukk må man ofte ta til takke med den kvaliteten som er - ikke den man nødvendigvis ønsker. Jeg bruker klærne mine helt til de er utslitte, så ingen dårlig samvittighet for å kaste brukbare klær. Men bare tightser/joggebukser blir flere enn fem i året. Anonymkode: eb9be...017 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Det er ikke noe problem for meg å holde meg under 5 nye klesplagg i året. Jeg tenker heller ikke på hva som er på moten, men kler meg i det jeg liker og føler meg komfortabel i. Nå har jo det og handle brukte klær blitt veldig "på moten" også. Anonymkode: 0a4ce...bcd 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Jeg kunne gjort det hvis jeg kunne kjøpt brukte klær utenom de 5 plaggene. Anonymkode: 0a861...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Rekorden er 8 år uten kjøp da jeg bodde i utlandet og størrelsen min ikke fantes. Anonymkode: 293bf...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Jeg kjøper så vidt ett plagg i året. Anonymkode: 562bd...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kunne gjort det hvis jeg kunne kjøpt brukte klær utenom de 5 plaggene. Anonymkode: 0a861...4e7 Det kan du Anonymkode: afdb6...052 2
Mt3 Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Fult mulig om sokker og undertøy kommer utenom. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har kjøpte 4 kjoler på en uke Anonymkode: a2433...a85 Trenger du 4 nye kjoler på en uke? Og kommer du til å bruke alle? Anonymkode: afdb6...052
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger du 4 nye kjoler på en uke? Og kommer du til å bruke alle? Anonymkode: afdb6...052 Damer... Anonymkode: 562bd...ce2
Frida Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Jeg har kjøpt 2 jeans så langt i år, og det var fordi de gamle var utslitte. Så ja, tror jeg klarer meg med maks 5 plagg i året. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå