AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Hva skyldes magetrøbbelet? Anonymkode: 5707b...341
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Hos meg var det karbohydrater generelt. Prøvde lavkarbo en god stund og ble mye bedre, men klarte ikke å holde på det i lengden så jeg ble dritdårlig hver gang jeg spiste noe med karbohydrater i. Nå spiser jeg redusert karbohydrater og er på det jevne bedre, men fremdeles litt plaget 😅 Anonymkode: f3301...443 1
Furstina Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Det finns oändligt många orsaker. Ena barnet (då 14 år) var uppblåst, gasig, och hade ont i magen. Gärna med akut diarré och lite svettningar. det visade sig vara laktosintolerans. Vi testade oss fram själva genom att utesluta laktos och sedan återinföra. Läkaren bekräftade diagnosen utan tester. Kontakta läkaren för bra utredning
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Hos meg var det en kombinasjon av for mye karbohydrater (pasta, ris, etc), gjærbakst, og meieriprodukter. Senere fant jeg ut at det var greit å holde seg unna belgfrukter også (linser, bønner ++). Måtte finne ut av dette selv, lite hjelp å få fra helsevesenet. Anonymkode: acc95...a1a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Mye fiber, og særlig rug. Anonymkode: 31949...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mye fiber, og særlig rug. Anonymkode: 31949...7bd Ja, enig. Knekkebrød er døden, sånne rugsprø osv tok knekken på tarmen min. Gjorde meg forstoppet. Anonymkode: acc95...a1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Fiber, grønnsaker. Egentlig planter generelt. Anonymkode: fb557...064 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fiber, grønnsaker. Egentlig planter generelt. Anonymkode: fb557...064 Samme her. Jeg var veganer en periode og du og du så dårlig fordøyelsen min hadde det... Jeg har nå endt med å snu helt om og spise bare animalsk. Fordøyelsen min fungerer perfekt nå. Aldri oppblåst, fiser ikke en gang, aldri vondt i magen, aldri diaré, aldri forstoppet, magen rumler aldri. Anonymkode: b21b6...ec5 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Jeg blir slik hvis jeg spiser kjøtt, helt forferdelig hvordan de fisene lukter og, bare døden. Anonymkode: 643d3...1c2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 En jeg kjenner viste det seg at ikke tålte gluten. Han var plaget med oppblåsthet, magesmerter og promping. Da han kuttet ut gluten fra kostholdet forsvant alle disse plagene. Anonymkode: 4b329...ca1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir slik hvis jeg spiser kjøtt, helt forferdelig hvordan de fisene lukter og, bare døden. Anonymkode: 643d3...1c2 Jeg har vært veganer selv, og fisene på et vegansk kosthold lukter mye verre enn fisene på et animalsk kosthold. Ikke bare mine egne, men andres også. Matvarer som gir stinkende fis er blant annet bønner, linser, brokkoli, blomkål, løk. Altså mat de fleste veganere spiser mye av. Og dessuten så vet vi at veganske menn fiser hele 7 ganger mer enn altetere. Hadde de blitt sammenlignet med noen som spiste bare kjøtt, så hadde forskjellen vært minst 100 ganger mer. De bæsjet også dobbelt så mye fordi de spiste næringsfattig som gir mer avfall. Anonymkode: b21b6...ec5 4
Molly70 Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva skyldes magetrøbbelet? Anonymkode: 5707b...341 1.Ibs? 2.Laktoseintoleranse? 3.Glutenallergi? Test hos lege for nr 2 og 3, om negativt så kan det være nr 1.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva skyldes magetrøbbelet? Anonymkode: 5707b...341 Laktoseintoleranse Anonymkode: 03b17...697 1
Bålkaffe Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Ingen tester hos legen og spesialister viste noenting. Så jeg starta på en low FODMAP-diett med støtte fra legen for å se hva slags type matvarer som trigga magetrøbbelet. Da fant vi ut etterhvert at det var laktose som var grunnen, uten at noen tester indikerte at jeg var allergisk eller intolerant mot laktose.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Hos barnet mitt var det cøliaki. Anonymkode: 0f132...74a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Samme her. Jeg var veganer en periode og du og du så dårlig fordøyelsen min hadde det... Jeg har nå endt med å snu helt om og spise bare animalsk. Fordøyelsen min fungerer perfekt nå. Aldri oppblåst, fiser ikke en gang, aldri vondt i magen, aldri diaré, aldri forstoppet, magen rumler aldri. Anonymkode: b21b6...ec5 Jeg var veganer i mange mange år. Skjønte ikke hvor mye det hadde ødelagt helsen min før jeg sluttet å være det. Anonymkode: acc95...a1a 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg blir slik hvis jeg spiser kjøtt, helt forferdelig hvordan de fisene lukter og, bare døden. Anonymkode: 643d3...1c2 Hva slags kjøtt spiser du da, og hva spiser du som tilbehør? Anonymkode: acc95...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Skrevet 6. september 2023 Jeg spiser nær 99% vegansk, fordi jeg liker ikke kjøtt. Så da må jeg bæsje morgen og kveld for å være ok i magen. Anonymkode: 9fd7d...2fa
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har vært veganer selv, og fisene på et vegansk kosthold lukter mye verre enn fisene på et animalsk kosthold. Ikke bare mine egne, men andres også. Matvarer som gir stinkende fis er blant annet bønner, linser, brokkoli, blomkål, løk. Altså mat de fleste veganere spiser mye av. Og dessuten så vet vi at veganske menn fiser hele 7 ganger mer enn altetere. Hadde de blitt sammenlignet med noen som spiste bare kjøtt, så hadde forskjellen vært minst 100 ganger mer. De bæsjet også dobbelt så mye fordi de spiste næringsfattig som gir mer avfall. Anonymkode: b21b6...ec5 Stemmer ikke, har du luktet hvordan det er når en hund fiser i bilen? Planter lager kanskje mer gass, da særlig når du ikke er vant til å spise mye av det, men det lukter mindre. Anonymkode: a3891...ef6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Stemmer ikke, har du luktet hvordan det er når en hund fiser i bilen? Planter lager kanskje mer gass, da særlig når du ikke er vant til å spise mye av det, men det lukter mindre. Anonymkode: a3891...ef6 Ikke meg du siterer, men min erfaring er også at jeg fiser veldig mye mindre, og med mindre lukt, når jeg ikke spiser planter. Må for så vidt også mye sjeldnere på do. Anonymkode: fb557...064 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå