AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Dette er selvsagt med forbehold om at vi blir gravide, som jo ikke er noen selvfølge ☺️ Er ferdig med første år på studie nå, og vi skal begynne å prøve. Drømmesituasjon er at jeg blir gravid snart og føder før neste sommer / i sommerferien. Jeg lurer veldig på om jeg skal ta ett års permisjon eller bare fortsette på studiet. Første semesteret er enkelt med forelesning et par dager i uka, ingen praksis. Praksis er etter jul, samtidig med bachelorskriving. Jeg har en samboer som legger opp dagene sine selv og kan være fleksibel. Vil veldig gjerne bli fort ferdig med studie så jeg får fast jobb og vi får kjøpt bolig, men lurer på om jeg kommer til å angre hvis jeg ikke tar ett års permisjon. Samtidig blir jo første halvåret veldig mye hjemme allikevel, mtp på lite obligatorisk. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: e02db...903
Fame Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Det kan ta veldig lang tid å bli gravid, så jeg ville bare fortsatt med studier. Jeg bytta jobb underveis i prøvinga. Her tok det 2 år med prøving før noe skjedde 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Anbefaler deg å lese om smutthull med å få baby i studietiden. Om du fortsetter å studere (enten studiet du går på eller at du tar permisjon fra det og søker deg inn på noen andre fag i mellomtiden) og far tar gradert permisjon kan du få foreldrestipend + engangsstønad + at far får 40 uker med foreldrepenger og permisjon. God økonomisk løsning. For at far skal kunne få 40 uker foreldrepenger fra nav så må du være i aktivitet. Aktivitetskravet oppfyller du ved å være student, men det er ikke krav til progresjon i studiene, du kan derfor for eksempel ta permisjon fra studiet ditt og søke deg inn på et vilkårlig årsstudium for å være student på papiret. Anonymkode: 59040...43c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Jeg ville aldri klart å studere så mye som 5 studiepoeng første halve året med mine. Og andre halvåret hadde jeg ALDRI klart både praksis, bacheloroppgave og baby. Jeg var fjern av søvnmangel og helt overveldet av ny tilværelse. Kjempesliten. Men, folk og babyer er jo veldig forskjellige! Det går jo alltids an å melde seg opp og bare ta pause om man må. Du får vel uannsett engangsstønad ikke foreldrepenger? Anonymkode: d8c4b...ca7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Jeg tar deltidsstudie i permisjon nå og skulle ønske jeg ikke gjorde det. Skulle så gjerne ikke hatt det hengende over meg og heller kunne fokusert fullt på babyen Anonymkode: b1cbe...e5f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Mitt aller beste tips og nå skal du lytte! prøv å få barn på sommeren/tidlig høst. Jobb ved siden av studiene mens du er gravid. Ta permisjon 1 år fra studiene og start med kullet under. Da får du foreldrepenger fra NAV og fra lånekassen og far har rett på perm. Det betyr god lønn i permisjonen, tid til baby og et lettere liv for deg. Ikke finn på å studere med nyfødt! den tiden er så verdifull- du får den aldri tilbake. Studier kan vente. Dessuten er det en livomveltning å få baby. Det kan være rimelig heftig. Anonymkode: e098b...121 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Vanskelig å anbefale noe her i forkant når du enda ikke er gravid.. Fullt mulig å fortsette studiet med baby, men kommer jo ann på babyen, ordningene dere kan benytte, hvordan du føler deg etter fødsel og med baby med tanke på tid og overskudd mm.. Veldig greit å tenke over og sette seg inn i mulige løsninger og slikt, men umulig å vite hva som blir best for deg og dere når den tid kommer. Anonymkode: e9711...e63
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 Jeg hadde store planer om alt jeg skulle få gjort i permisjonen, men endte opp med en blid baby som aldri sov på dagtid. Få muligheter til å sitte med konsentrasjonsarbeid. Ville i tilfelle anbefalt gradert permisjon hvis det er mulig i deres situasjon, slik at du hadde dedikerte dager til studiene og far hjemme med baby. Studerer du noe hvor det er ganske fastlåst progresjon, eller kan du ta enkeltemner? Anonymkode: 86734...066
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 Jeg kjenner så mange som skulle studere med nyfødt, ingen klarte det. Det er nok veldig vanskelig å sette seg inn i livet med en liten baby før man får den, men det er mye mer livsomveltende enn man forventer. Mitt råd er å planlegg for ett år fri, du får aldri den tiden tilbake og det vil være så stressende å bekymre seg med studier oppi alt. Anonymkode: 80d00...a81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå