Gå til innhold

Lærer og termin i sommer, permisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det kan man pause foreldrepermisjon for å ta ut ferie, det gjorde min mann med forrige baby (jeg var student). Slik kan man da forlenge permisjonen. Hva skjer hvis mor, som er lærer, får termin på sommeren? Mor må ta ut 3 uker permisjon før fødsel og 6 uker etter, men hva når dette krasjer med sommerferien? Mor kan vel ikke pause permisjonen i disse ukene, og hun kan vel heller ikke velge å ta ut ferien en annen gang i løpet av året, eller? Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Anonymkode: 9522b...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge ferieloven så har man rett til å utsette hovedferien til neste år (den som vanligvis er 3 uker man må ta innenfor juni-sept eller når det er) om man er i lønnet foreldrepermisjon.

Usikker på om det er annerledes for lærere.. 

Anonymkode: dc22c...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte den lovfestede delen av ferien (5 uker) mener jeg å huske, men ikke de andre ukene som bare er undervisningsfrie perioder. 

Anonymkode: 87efd...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har 5 uker sommerferie. Resten er avspasering. De fem ukene med ferie (siste feriedag skal være siste virkedag i juli)  har man opparbeidet seg, og du har rett på å få de ukene igjen. Du kan avtale med leder at du får de ukene igjen etter at permisjonen er over. Avspaseringa mister man.

Anonymkode: cd9f9...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lærere har 5 uker sommerferie. Resten er avspasering. De fem ukene med ferie (siste feriedag skal være siste virkedag i juli)  har man opparbeidet seg, og du har rett på å få de ukene igjen. Du kan avtale med leder at du får de ukene igjen etter at permisjonen er over. Avspaseringa mister man.

Korreksjon: lærere har fire uker og en dag. 

TS: du har rett til å få flyttet disse ferieukene til etter de seks obligatoriske ukene. :) 

Anonymkode: 56caf...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Korreksjon: lærere har fire uker og en dag. 

TS: du har rett til å få flyttet disse ferieukene til etter de seks obligatoriske ukene. :) 

Offentlig ansatte har tariffestet 5 uker ferie. Undervisningspersonale må avvikle ukene sammenhengende med siste feriedag siste virkedag i juli 😊

Kan lese om det her: https://www.utdanningsnytt.no/ferie-ferieloven-jusspalten/dette-har-du-krav-pa-nar-det-gjelder-ferie/291895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at den avspaseringen du kanskje føler at du nå mister, får du oljen når du kommer tilbake og vil ha undervisningsfrie perioder (vinterferie, påske, neste års sommerferie) uten å ha opptjent dette fordi du da kommer fra permisjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over - du kan flytte den lovfestede delen av ferien - 4 uker +1dag. 

Jeg gjorde det i sommer som lærer. 

Anonymkode: e3879...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Offentlig ansatte har tariffestet 5 uker ferie. Undervisningspersonale må avvikle ukene sammenhengende med siste feriedag siste virkedag i juli 😊

Kan lese om det her: https://www.utdanningsnytt.no/ferie-ferieloven-jusspalten/dette-har-du-krav-pa-nar-det-gjelder-ferie/291895

Man får ikke flyttet den siste ferieuken, så når det er snakk om permisjon så er det 4 uker + en dag man får pauset. Har vært noen runder med dette på arbeidsplassen, skulle gjerne hatt de siste fire dagene også selv. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde permisjon i sommer (termin i april). Jeg hadde 5 uker ferie i juli/august. Avspaseringen mistet jeg. Jeg fikk heller ikke pause permisjonen i påskeferien eller nå snart i høstferien.

De 5 ukene ferie kan du sikkert ta når du vil. Jeg bare tok de i juli/aug som vanlig. Permisjonen inkl ferie blir uansett like lang. Men om du har termin i juli så må du jo flytte ferieukene.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Man får ikke flyttet den siste ferieuken, så når det er snakk om permisjon så er det 4 uker + en dag man får pauset. Har vært noen runder med dette på arbeidsplassen, skulle gjerne hatt de siste fire dagene også selv. ;) 

Da må det variere. Kjenner flere lærere som har flyttet den femte uken 

Anonymkode: 79616...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...