_popcorn_ Skrevet 13. september 2023 #21 Skrevet 13. september 2023 Ryddet for diskusjon om dosering av kosttilskudd og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #22 Skrevet 14. september 2023 Jeg vil ikke anbefale noe annet enn omega 3 med mindre du snakker med legen din først. Jeg har flere sykdommer som påvirker mye, og derfor trenger jeg tilskudd for å fungere best mulig. Skulle gjerne heller fikset det med mat, men alt kan faktisk ikke fikses med kosthold. Anonymkode: 34f3b...d54
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #23 Skrevet 16. september 2023 Barbiebabe skrev (På 5.9.2023 den 19.35): Hei jeg tar diverse kosttilskudd, men er det noen du virkelig vil anbefale for økt muskelvekst og styrke, bedre humør eller energi ? Takker for svar Legen din gir deg bedre råd enn kvinneguiden. Men for bedre humør vil jeg anbefale d-vitamin (mangel gir nedstemthet også kjent som "vinterdepresjon") og nattlysolje. Det siste der er myntet på pms og dårlig humør som følge av menstruasjonssyklus. Den hyggelige effekten av nattlysolje er også bedre hud (samme med tran). Magnesium for gode ledd og muskler. Ellers henter man næringsstoffene sine fra maten man spiser. Spis ordentlig mat og variert. Anonymkode: ad414...a47 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #24 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legen din gir deg bedre råd enn kvinneguiden. Når det gjelder kosttilskudd, er min erfaring at leger vet lite eller ingenting. Enten det, eller så villeder de med vitende og vilje. "Blodprøven viser ingen mangel, så du trenger ikke å ta noen tilskudd." Og så vet legen at elektrolyttnivåene i blodet er normale fordi de blir regulert ved at kjertler skiller ut hormoner. Nivåene av kalsium, magnesium og jern i blodet blir regulert ved å hente mineraler fra skjelettet og cellene i kroppen og overføre dem til blodet. Hvordan det står til med elektrolyttnivåene inne i cellene i kroppen sier ikke blodprøvene noe om. Der kan det være mangel som fører til alvorlige plager, selv om nivåene i bodet er "helt ok". Anonymkode: 0bc85...920 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #25 Skrevet 17. september 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Når det gjelder kosttilskudd, er min erfaring at leger vet lite eller ingenting. Enten det, eller så villeder de med vitende og vilje. "Blodprøven viser ingen mangel, så du trenger ikke å ta noen tilskudd." Og så vet legen at elektrolyttnivåene i blodet er normale fordi de blir regulert ved at kjertler skiller ut hormoner. Nivåene av kalsium, magnesium og jern i blodet blir regulert ved å hente mineraler fra skjelettet og cellene i kroppen og overføre dem til blodet. Hvordan det står til med elektrolyttnivåene inne i cellene i kroppen sier ikke blodprøvene noe om. Der kan det være mangel som fører til alvorlige plager, selv om nivåene i bodet er "helt ok". Anonymkode: 0bc85...920 Helt enig i dette. I tillegg anser de alt som er innenfor referanseverdier ok, så hvis du har symptomer på f.eks lavt b-12 (angst, uro, rykninger, utmattelse, tretthet, etc), og du ligger på f.eks 200, så blir b12 utelukket som årsak. Det de ikke fokuserer på, er at man kan få symptomer når man er i nedre sjiktet av referanseverdier, og derfor bør man jobbe med å få opp nivåene for å se om det gir bedring. De fokuserer heller ikke på hvordan vitaminer og mineraler er avhengig av hverandre, som f.eks kroppen må ha nok magnesium for å ta opp og nyttiggjøre d vitamin. Så hvis du fortsatt har symptomer relatert til d-vitamin mangel (som forøvrig strekker seg langt utover hva våre NHI har kunnskap/opplyser om), så kan det være fordi du har for lite magnesium i kroppen, og derfor kan tilskudd av dette i tilegg være lurt. Nei, blodprøver viser ikke hvor mye magnesium vi faktisk har lagret i kroppen, så derfor er ikke blodprøver noe å se seg blind på. Leger forteller heller ikke at ved d vitaminmangel så klarer ikke kroppen ta opp kalsium, så derfor er det viktig å ta tilskudd av dette i tillegg - særlig ved vesentlig mangel. For lite elektrolytter kan føre til store problemer, dette har jeg fått erfare og finne ut av selv (nok en gang). Å stole på at legen gir vettug informasjon rundt tilskudd, det er jeg ferdig med. Anonymkode: b069d...31f 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #26 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 15.56): I tillegg anser de alt som er innenfor referanseverdier ok, så hvis du har symptomer på f.eks lavt b-12 (angst, uro, rykninger, utmattelse, tretthet, etc), og du ligger på f.eks 200, så blir b12 utelukket som årsak. Blodprøver trumfer symptomer. Folk kan ha mangelsymptomer som gjør dem så syke at de må holde senga, men hvis blodprøven er innafor, er det ingen grunn til å tilby kroppen mer mineraler. Enkelte påstår til og med at det er farlig å ta mineraltilskudd hvis blodprøvene er innenfor referansegrensene. Og da vet vi at kroppen selv regulerer opptak av mineraler, nettopp fordi vi ikke skal kunne bli forgiftet. Når kroppen mener den har nok mineraler, regulerer den nivået av visse hormoner, slik at opptaket av mineraler sperres. Når vi har mangelsymptomer, bør vi korrigere mangelen, selv om kroppen regulerer mineralnivåene i blodet, slik at mangelen ikke vises på blodprøver. Anonymkode: 0bc85...920
Lill3My Skrevet 19. september 2023 #27 Skrevet 19. september 2023 Barbiebabe skrev (På 5.9.2023 den 19.35): Hei jeg tar diverse kosttilskudd, men er det noen du virkelig vil anbefale for økt muskelvekst og styrke, bedre humør eller energi ? Takker for svar Vitamin D i alle måneder mer R i. Omega 3 dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig. Og for økt styrke og ytelse på trening: kreatin!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #28 Skrevet 19. september 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Blodprøver trumfer symptomer. Folk kan ha mangelsymptomer som gjør dem så syke at de må holde senga, men hvis blodprøven er innafor, er det ingen grunn til å tilby kroppen mer mineraler. Enkelte påstår til og med at det er farlig å ta mineraltilskudd hvis blodprøvene er innenfor referansegrensene. Og da vet vi at kroppen selv regulerer opptak av mineraler, nettopp fordi vi ikke skal kunne bli forgiftet. Når kroppen mener den har nok mineraler, regulerer den nivået av visse hormoner, slik at opptaket av mineraler sperres. Når vi har mangelsymptomer, bør vi korrigere mangelen, selv om kroppen regulerer mineralnivåene i blodet, slik at mangelen ikke vises på blodprøver. Anonymkode: 0bc85...920 Jeg vet, og det er så mange som lider unødvendig nettopp pga det du sier her. I tillegg er kilden til visse næringsstoffer viktig. Hvis en pasient har symptomer på f.eks jernmangel, men prøvene har vært fine over tid, så bør legen spørre om kilden er fra planter eller kjøtt. For blodprøver viser bare hva verdier i blodet er, ikke om det er næring kroppen faktisk klarer å bruke. Mine likbleke lepper ble normale igjen etter kilden til jern ble byttet fra plantejern til hem-jern. Mulig det også var kombinert med at rødt kjøtt også er rik på b-12. Men både jern og b-12 nivåene var godt innenfor normalen på prøver, dog kildene var 100% plantebasert, som igjen betyr lavt biotilgjengelig næring. Anonymkode: b069d...31f 2
Perelandra Skrevet 20. september 2023 #29 Skrevet 20. september 2023 Tråden er ryddet for reklame og svar til dette. Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå