Barbiebabe Skrevet 5. september 2023 #1 Del Skrevet 5. september 2023 Hei jeg tar diverse kosttilskudd, men er det noen du virkelig vil anbefale for økt muskelvekst og styrke, bedre humør eller energi ? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Del Skrevet 5. september 2023 I utgangspunktet trenger man kun kosttilskudd dersom han har et for dårlig kosthold og dermed får mangler, og her kan fastlegen hjelpe deg med blodprøver. Utover dette får man stort sett bare veldig dyr urin av å proppe i seg kosttilskudd man egentlig ikke trenger. Det eneste man slanker er i så måte kontoen. Ikke vær en Oskar Westerlin i hvert fall. Så lettlurt burde det ikke være lov å være Anonymkode: 2784f...d0b 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Del Skrevet 5. september 2023 Leverkapsler dekker mye av det mange mangler. Anonymkode: 56b43...60a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Del Skrevet 5. september 2023 Jeg tar to D-vitaminbjørner daglig i måneder med R. Er mye sjeldnere syk enn tidligere. Også tar jeg jerntablett daglig under menstruasjon sammen med en C-vitamin tyggetablett. Hadde mye jernmangel i ungdommen. Nå er prøvene fine. Også bruker jeg nøtter som kosttilskudd på en måte😅 4mandler, 4valnøtter og en paranøtt daglig. Anonymkode: 950eb...e94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Del Skrevet 5. september 2023 Mye er unødvendig, men det jeg finner ytterst nødvendig: D vitamin - i gode doser (ikke filledoser som tran etc) Magnesium i perioder K2 (jeg spiser ikke yoghurt etc som gir godt nok med dette) Tar innimellom boost med sink på høsten, hjelper immunforsvaret Ellers ha fokus på godt kosthold, det er slik du bygger muskler. God kvalitets kjøtt og fisk flere ganger i uken, passer på å få i meg nok jod fra hvit fisk og egg regelmessig. Omega fettsyrer fra fet fisk også regelmessig. Lite prosessert mat, sukker osv, mye grønt. Anonymkode: b069d...31f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. september 2023 #6 Del Skrevet 5. september 2023 Barbiebabe skrev (44 minutter siden): Hei jeg tar diverse kosttilskudd, men er det noen du virkelig vil anbefale for økt muskelvekst og styrke, bedre humør eller energi ? Takker for svar Du bør unngå kosttilskudd med mindre du faktisk har behov for det. For muskelvekst og styrke er det proteiner som gjelder, og det bør du klare å få i deg gjennom maten. Eventuelt en proteinbar eller shake i tillegg i nødssituasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Del Skrevet 5. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mye er unødvendig, men det jeg finner ytterst nødvendig: D vitamin - i gode doser (ikke filledoser som tran etc) Magnesium i perioder K2 (jeg spiser ikke yoghurt etc som gir godt nok med dette) Tar innimellom boost med sink på høsten, hjelper immunforsvaret Ellers ha fokus på godt kosthold, det er slik du bygger muskler. God kvalitets kjøtt og fisk flere ganger i uken, passer på å få i meg nok jod fra hvit fisk og egg regelmessig. Omega fettsyrer fra fet fisk også regelmessig. Lite prosessert mat, sukker osv, mye grønt. Anonymkode: b069d...31f Glemte å si, innimellom så tar jeg tilskudd av innmat (lever, nyrer, hjerte osv), kanskje 2 bokser i året. Har vært veldig bra for meg. Anonymkode: b069d...31f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Del Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mye er unødvendig, men det jeg finner ytterst nødvendig: D vitamin - i gode doser (ikke filledoser som tran etc) Magnesium i perioder K2 (jeg spiser ikke yoghurt etc som gir godt nok med dette) Tar innimellom boost med sink på høsten, hjelper immunforsvaret Ellers ha fokus på godt kosthold, det er slik du bygger muskler. God kvalitets kjøtt og fisk flere ganger i uken, passer på å få i meg nok jod fra hvit fisk og egg regelmessig. Omega fettsyrer fra fet fisk også regelmessig. Lite prosessert mat, sukker osv, mye grønt. Anonymkode: b069d...31f Hvor mye D-vitamin tar du daglig? Jeg har mye autoimmune sykdommer i slekta, og D-vitamin kan forebygge noe viser forskning. Men så skal man jo ikke ha for mye, så hvor høyt kan man legge seg? Anonymkode: 950eb...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Del Skrevet 6. september 2023 Hvis du spiser næringsrik mat, så skal du ikke trenge kosttilskudd. Den mest næringsrike maten kommer fra dyreriket. Planter er fulle av stoffer som hemmer opptak av mineraler, så disse bør man ikke basere kostholdet sitt på. Kroppen klarer å nyttiggjøre seg mye bedre av næring fra animalske kilder. De kommer i former som vi faktisk trenger dem i, og kommer ikke med stoffer som hemmer opptak. For eksempel hemjern som man får fra animalsk er en mye bedre kilde til jern enn ikke-hemjern som er den eneste formen planter har. Og animalsk inneholder vitamin A, mens planter har betakaroten som må konverteres til vitamin A og ca halvparten av oss klarer ikke å konvertere betakaroten til vitamin A. Men skal du bruke et kosttilskudd, så er piller med innmat de aller beste! Anonymkode: 4a4d6...86e 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #10 Del Skrevet 6. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du spiser næringsrik mat, så skal du ikke trenge kosttilskudd. Den mest næringsrike maten kommer fra dyreriket. Planter er fulle av stoffer som hemmer opptak av mineraler, så disse bør man ikke basere kostholdet sitt på. Kroppen klarer å nyttiggjøre seg mye bedre av næring fra animalske kilder. De kommer i former som vi faktisk trenger dem i, og kommer ikke med stoffer som hemmer opptak. For eksempel hemjern som man får fra animalsk er en mye bedre kilde til jern enn ikke-hemjern som er den eneste formen planter har. Og animalsk inneholder vitamin A, mens planter har betakaroten som må konverteres til vitamin A og ca halvparten av oss klarer ikke å konvertere betakaroten til vitamin A. Men skal du bruke et kosttilskudd, så er piller med innmat de aller beste! Anonymkode: 4a4d6...86e Helt riktig. Var veganer i veldig mange år og gikk på en smell. Alle blodprøver var bra, derfor trodde jeg ikke det var relatert til plantemat. Men jeg lærte meg etterhvert begrepet "antinæringsstoffer", og det faktum at kroppen ikke klarer å bruke næringsstoffer fra planter optimalt. Jeg fikk etterhvert bleke lepper selv om jeg spiste mye mat rik på jern OG c vitamin hver dag. Etter jeg fikk i meg hemjern fra animalsk, så normaliserte det seg veldig fort. Problemet er at man legger ikke merke til hvordan man selv forfaller, for det skjer så gradvis. Anonymkode: b069d...31f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #11 Del Skrevet 6. september 2023 d-vitamin fra og med nå og ut april i hvert fall. Anonymkode: bb04f...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medullaoblongata Skrevet 6. september 2023 #12 Del Skrevet 6. september 2023 Her var det mange ymse tilbakemeldinger. Spiser du sunt og variert med tilstrekkelig inntak av proteiner (1-1.8 g pr kg kroppsvekt), fett og karbohydrater i tillegg til fokus på å få i deg nok frukt og grønnsaker, så er det ikke behov for kosttilskudd. Det best dokumenterte tilskuddet for å øke muskelvekst er kreatin, som ikke i seg selv får musklene til å vokse - men som gjør at du vil yte ekstra i styrketrening og derfor løfte tyngre. Tung styrketrening (press deg selv hardere enn du føler for) og nok inntak av proteiner er nøkkelen her. Ellers kan det være greit å ta litt ekstra Vitamin D-tilskudd på vinteren. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Del Skrevet 6. september 2023 Just now, Medullaoblongata said: Her var det mange ymse tilbakemeldinger. Spiser du sunt og variert med tilstrekkelig inntak av proteiner (1-1.8 g pr kg kroppsvekt), fett og karbohydrater i tillegg til fokus på å få i deg nok frukt og grønnsaker, så er det ikke behov for kosttilskudd. Det best dokumenterte tilskuddet for å øke muskelvekst er kreatin, som ikke i seg selv får musklene til å vokse - men som gjør at du vil yte ekstra i styrketrening og derfor løfte tyngre. Tung styrketrening (press deg selv hardere enn du føler for) og nok inntak av proteiner er nøkkelen her. Ellers kan det være greit å ta litt ekstra Vitamin D-tilskudd på vinteren. Lykke til! Dette er veldig individuelt, og påvirkes av helsetilstand og næringsopptak. Magnesium kan være vanskelig å få i seg nok av, for vi trenger veldig mye av det (og mineraler fra planter brukes ikke lett i kroppen). D vitamin er et problem for mange selv om de spiser godt med fet fisk og egg, og ofte er "litt ekstra" kun om vinteren ikke godt nok. Anonymkode: b069d...31f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Del Skrevet 6. september 2023 Medullaoblongata skrev (11 minutter siden): Her var det mange ymse tilbakemeldinger. Spiser du sunt og variert med tilstrekkelig inntak av proteiner (1-1.8 g pr kg kroppsvekt), fett og karbohydrater i tillegg til fokus på å få i deg nok frukt og grønnsaker, så er det ikke behov for kosttilskudd. Det best dokumenterte tilskuddet for å øke muskelvekst er kreatin, som ikke i seg selv får musklene til å vokse - men som gjør at du vil yte ekstra i styrketrening og derfor løfte tyngre. Tung styrketrening (press deg selv hardere enn du føler for) og nok inntak av proteiner er nøkkelen her. Ellers kan det være greit å ta litt ekstra Vitamin D-tilskudd på vinteren. Lykke til! Jeg har gjort grundige kostholdsundersøkelser med tanke på næringstoffer, og selv om jeg spiser svært variert, og i følge kostholdet skulle fått i meg alt, så har jeg behov for tilskudd. Du kan ikke påstå at noen ikke har behov for tilskudd uten at du vet hvordan blodprøver ser ut. Jeg har lavt nivå av d-vitamin selv etter 14 dager i syden og ett kosthold med høyt nivå av d-vitamin. Noen har behov for tilskudd, uansett hva de spiser. Men man kan ikke si noe om hvem som har behov uten at det tas blodprøver. Anonymkode: aeb4d...d58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Del Skrevet 6. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har gjort grundige kostholdsundersøkelser med tanke på næringstoffer, og selv om jeg spiser svært variert, og i følge kostholdet skulle fått i meg alt, så har jeg behov for tilskudd. Du kan ikke påstå at noen ikke har behov for tilskudd uten at du vet hvordan blodprøver ser ut. Jeg har lavt nivå av d-vitamin selv etter 14 dager i syden og ett kosthold med høyt nivå av d-vitamin. Noen har behov for tilskudd, uansett hva de spiser. Men man kan ikke si noe om hvem som har behov uten at det tas blodprøver. Anonymkode: aeb4d...d58 Man kan faktisk trenge visse tilskudd selv om blodprøver ser ok ut. F.eks for lite kalsium og magnesium i kroppen, avdekkes ofte med blodprøver. Jeg er som deg, lavt d vitamin selv med riktig mat og mye sol. Jeg må ta høye doser tilskudd - året rundt. Anonymkode: b069d...31f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Noskapin Skrevet 7. september 2023 #16 Del Skrevet 7. september 2023 Dropp tilskudd, spis variert og ha sunt kosthold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 7. september 2023 #17 Del Skrevet 7. september 2023 D-vitamin. Når myndighetene velger å tilsette D-vitaminer i enkelte produkter, da får vi for lite gjennom kosten og sola. Og tar magnesium, for uten plages jeg med kramper i tærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 10. september 2023 #18 Del Skrevet 10. september 2023 Barbiebabe skrev (På 5.9.2023 den 19.35): Hei jeg tar diverse kosttilskudd, men er det noen du virkelig vil anbefale for økt muskelvekst og styrke, bedre humør eller energi ? Takker for svar Bedre humør og energi - b-vitaminer, alle samlet, og magnesium og d. Som noen nevnte tidligere så er animalsk mat, kjøtt, full med b-vitaminer. Og så klart, omega 3. Mye bedre å spise fet fisk enn å ta tilskudd, men for de som ikke får det inn i mat, så er jo tilskudd et greit valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #19 Del Skrevet 10. september 2023 Natta1980 skrev (8 timer siden): Mye bedre å spise fet fisk enn å ta tilskudd, Hva kommer det av? Eller er det bare noe du tror? Anonymkode: 0bc85...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 10. september 2023 #20 Del Skrevet 10. september 2023 Tar D vitamin og Omega kapsler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå