Gå til innhold

Stor borgerlig fremgang i skolevalget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årets skolevalg er avsluttet, etter uker med debatter, valgtorg og til slutt avstemninger. FrP og Høyre går kraftig fram, sammenlignet med skolevalget som ble arrangert i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalget i 2019.

FrP øker fra 8,1 % i 2019 til 19,5 % i år, og har med det den største økningen av alle partiene, på 11,4 prosentpoeng. Med 21,9 % er Høyre oppe på 20-tallet for første gang siden 2013, og øker med 8,9 prosentpoeng.

Ap går tilbake med 9,5 prosentpoeng fra 26,5 % til 17 %, og er med det partiet som taper flest stemmer sammenlignet med skolevalget i 2019.

MDG har også en stor nedgang, fra 10,9 % til 3,8 %. Rødt går også tilbake, fra 5 % til 2,7 %. Det samme gjelder Sp, som går fra 8,1 % til 6,0 %.

Venstre mister også noen stemmer, men med en tilbakegang på kun 0,7 prosentpoeng ligger de ganske stabilt med sine 9,4 %.

Av parti som øker sammen med Høyre og FrP, finner vi SV med 1,3 prosentpoengs økning, fra 9,8 % til 11,1 %. KrF beveger seg også noe oppover, fra 2,3 % til 2,8 %.

https://sikt.no/aktuelt/resultater-fra-skolevalget-2023

Resultatene: https://skolevalg.sikt.no/

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra!

Jeg stusser veldig på VGs spekulasjon at Aps dårlige resultat kan skyldes regjeringslitasje. Det har gått mindre enn 2 år, så det er neppe det. Det er Aps elendige politikk og manglende regjeringevne som ødelegger for dem. For å ikke snakke om alle skandaler og ukultur innad i partiet på så kort tid. 

MDGs luftballong sprakk som forventet.

P.S. Jeg er sjokkert at Frp har mer enn doblet oppslutningen sin :o Jeg forbinder dem mest med innvandring og skattelette, men tydeligvis klarer de å treffe også de unge. :vetikke:

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Så bra at også flere av de unge innser at FRP er et bra parti.

• Liker 13
Skrevet

De har ikke vokst opp med problemene vi hadde før. De husker ikke hvor mye penger Oslo kommune måtte bruke på ruterautomater som ikke fungerte, hvordan høyresiden solgte unna masse bygg som nå blir leid dyrere tilbake- fordi kommuneøkonomien var skakkjørt, hvordan de la ned Aker sykehus som så måtte bygges opp igjen, hvordan de kjøpte sykehjemstomt I Spania som ikke var regulert for bygging, hvordan de nærmest ga bort en haug av leiligheter til tollefsen eller hvordan de lot det billigste renoveringsselskapet vinne anbud og resultatet av det.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
16 hours ago, Drizzt said:

P.S. Jeg er sjokkert at Frp har mer enn doblet oppslutningen sin :o Jeg forbinder dem mest med innvandring og skattelette, men tydeligvis klarer de å treffe også de unge. :vetikke:

Unge i bokmålsområder oppfatter sidemålsordningen slik den praktiseres i dag som språkrasisme og diskriminering.

De elevene som hadde nynorsk som hovedmål har en gjennomsnittskarakter i sidemål som er over 2 poeng høyere enn gjennomsnittskarakten som bokmålselevene har i sidemål. De med dialekter lengst unna nynorsk kommer dårligst ut. Elever jobber seg halvt ihjel for en bunnkarakter eller stryker og mister retten til å ta høyere utdanning!

FrpU er svært tydelig på at de vil avskaffe sidemålskarakteren, de reiser fra skoledebatt til skoledebatt og mottar trampeklapp mens de som forsvarer dette blir buet på.

Når det ikke er andre saker med høyere fokus vil frp gjøre det bra i skolevalgene.

Endret av hraff
  • Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (16 timer siden):

Jeg forbinder dem mest med innvandring og skattelette, men tydeligvis klarer de å treffe også de unge. 

De var tradisjonelt størst blant ungdom, men av eller annen grunn gjorde de dårlig fra rundt 2011 frem til idag. 

Skrevet

Fpu har vært knalldyktige til å snakke om akkurat det som fenger ungdommen på hver enkelt skole. 
På en yrkesskole her i området så snakket de om å fjerne sperren på UTV'er, senke drivstoffavgiften og lage snøskuterløyper. Det er saker som fenger når 80% av elevene er gutter som kjører UTV og snøskuter. 
På skoler i "bokmålland" så snakker de om å "fucke nynorsk" , blant annet. 
Jeg håper og tror at voksne mennesker ser forbi språkbruken og de lette argumentene til Fpu og heller velger å stemme på partier som faktisk har saker som utgjør en forskjell for folk. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

De har ikke vokst opp med problemene vi hadde før. De husker ikke hvor mye penger Oslo kommune måtte bruke på ruterautomater som ikke fungerte, hvordan høyresiden solgte unna masse bygg som nå blir leid dyrere tilbake- fordi kommuneøkonomien var skakkjørt, hvordan de la ned Aker sykehus som så måtte bygges opp igjen, hvordan de kjøpte sykehjemstomt I Spania som ikke var regulert for bygging, hvordan de nærmest ga bort en haug av leiligheter til tollefsen eller hvordan de lot det billigste renoveringsselskapet vinne anbud og resultatet av det.

Du vet at Norge er mer enn Oslo, eller? Jeg som sunnmøring har null forhold til det du prater om, også i min hjemkommune (forsåvidt hele fylket) gjorde FrP det veldig bra i skolevalget. Jeg har aldri stemt blått, men ser nå at FrPs politikk hadde vært bra for hjemstedet mitt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Skolen fostrer stadig idioter.

• Liker 3
Skrevet
Majer skrev (4 timer siden):

Hva med problemene i Oslo de siste åtte årene? Dårlig økonomisk styring og enorme budsjettsprekker. Her kan nevnes Fornebubanen, Tøyenbadet og den nye vannforsyningen. Hva med tunnelen på Røa? Prosjektet var satt i gang med aktører i forbindelse med anbud. Men så skrinla dine rødgrønne venner prosjektet med begrunnelse i økonomi. Da hadde pengene gått til sykkelveier.  Hva med de 700 000 som ble svidd av på å male prikker på en tidligere gateparkering. Jeg antar du mener dette er vel anvendte penger? 

Når det kommer til Veireno, dessverre for deg, fikk både de blå og rødgrønne kritikk for den. Kontraktoppfølgingsfasen var under rødgrønt styre. Så der feilet dine venner med Lan Marie Berg spissen. Som forøvrig også satt med ansvaret for tidenes milliard sprekk i vannforsyningssaken. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (30 minutter siden):

Hva med problemene i Oslo de siste åtte årene? Dårlig økonomisk styring og enorme budsjettsprekker. Her kan nevnes Fornebubanen, Tøyenbadet og den nye vannforsyningen. Hva med tunnelen på Røa? Prosjektet var satt i gang med aktører i forbindelse med anbud. Men så skrinla dine rødgrønne venner prosjektet med begrunnelse i økonomi. Da hadde pengene gått til sykkelveier.  Hva med de 700 000 som ble svidd av på å male prikker på en tidligere gateparkering. Jeg antar du mener dette er vel anvendte penger? 

Når det kommer til Veireno, dessverre for deg, fikk både de blå og rødgrønne kritikk for den. Kontraktoppfølgingsfasen var under rødgrønt styre. Så der feilet dine venner med Lan Marie Berg spissen. Som forøvrig også satt med ansvaret for tidenes milliard sprekk i vannforsyningssaken. 

Mitt parti var hverken for fornebubanen eller prikker.

• Liker 1
Skrevet

Gledelig at nazipartiet Rødt mister stemmer.

• Liker 9
Skrevet

Morsomt å se Dagsavisens kommentatorer om skolevalget. De er i harnisk over at ungdommen valgte konservativt.

De likte mye bedre ungdommen i riktig gamle dager, som skulket skolen for å høre på Thunberg og var på demonstrasjon  for Black Lives Matter under en pandemi og syntes Støres 10000-tall på innvandring var altfor lite.

Ungdommen var visst mye bedre før.

• Liker 11
Skrevet
Utsiden skrev (10 timer siden):

Skolen fostrer stadig idioter.

Ja dessverre finnes det kommunister fortsatt

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Catwalkbarbie skrev (40 minutter siden):

Ja dessverre finnes det kommunister fortsatt

Men ikke mange !

Skrevet

Spiller ikke særlig stor rolle. Elevene vet neppe mye om lokalpolitikk og er dessverre lett påvirkelige. Hev aldersgrensen for å stemme til 20.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Oida skrev (12 timer siden):

Hvordan vet du at Fornebubanesprekken skyldtes dårlig økonomisk styring, og ville ikke det vært det samme uansett hvilke politikere , fordi prosjektene drives jo av ansatte, ikke politikere (tror jeg).  Fornebubanen hadde minst to problemer som endret kostnadsbildet. 1: Grunnforholdenes problematikk ble først klarlagt skikkelig når de kom langt nok i gravinga. 2: Kostnadsnivået har steget med årene. Slik problematikk går ikke bort ved å stemme H eller Ap, men jeg synes Ap håndterte saken dårlig når de prøvde utpressingsstrategi og faktisk stoppet arbeidet i flere uker i protest mot kostnadsveksten. Da kom OBOS etterhvert på banen og ga store penger mot at de skulle få bygge mer og høyere. En dårlig handel fordi det øker belastningen på et område som ikke bør belastes med mer fortetting (Tips: bygg heller i marka, det gjør mindre skade for folk og vilt, men marka er fredet av de fleste partiene). Store deler av det politiske miljøet vil bygge høyt på trafikk-knutepunkter av klimaårsaker. Dette er jeg imot, grunnet overbelastning av disse knutepunktområdene og en fortetting som er uheldig av smittevernhensyn. Lurer på hvilke partier som er enig med meg der. Ikke mange. Jeg lurer på hvem man skal stemme på med slike holdninger og frykter at FRP er nærmest, og det liker jeg som er sosialdemokrat ganske dårlig.

Endret av I Grosny
Skrevet
Majer skrev (22 timer siden):

De har ikke vokst opp med problemene vi hadde før. De husker ikke ...

Men de er gamle nok å huske at Ap og venstresiden generelt vil frata dem valgene i livet. 

De er også gamle nok å se hvordan denne regjeringen styrer landet i grøfta.

Gamle nok å se hvordan de siste 2 ''byregjeringene'' ødelegger byen med symbolpolitikk og uforsvarlig økonomipolitikk som går utover alle innbyggere.

De synes ikke det er så stas. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (49 minutter siden):

Men de er gamle nok å huske at Ap og venstresiden generelt vil frata dem valgene i livet. 

De er også gamle nok å se hvordan denne regjeringen styrer landet i grøfta.

Gamle nok å se hvordan de siste 2 ''byregjeringene'' ødelegger byen med symbolpolitikk og uforsvarlig økonomipolitikk som går utover alle innbyggere.

De synes ikke det er så stas. 

Hvem tar fra hvem valg? Karakterbasert skoleopptak tar fra folk uten gode karakterer valg. Boligpriser tar fra folk valg. Lav skatt på boliger og arv, men høy skatt på alt annet tar fra folk valg. Å gjør små gårder mindre lønnsomme tar fra folk valg.

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (53 minutter siden):

Hvem tar fra hvem valg? Karakterbasert skoleopptak tar fra folk uten gode karakterer valg. Boligpriser tar fra folk valg. Lav skatt på boliger og arv, men høy skatt på alt annet tar fra folk valg. Å gjør små gårder mindre lønnsomme tar fra folk valg.

Karakterbasert skoleopptak er det mest rettferdige. Det tar ikke fra folk uten gode karakterer valget. Men det tar fra de med gode karakterer valget. Det lønner seg ikke å ha gode karakterer fordi hvor du havner blir ren tilfeldighet. Hvorfor vil venstresiden insisterer på å ødelegge for de flinke elevene? Jo, fordi venstresiden er ikke tjent med annet enn en saueflokk som stemmer røde farger uansett. Dette ses i alle land med kommunisme, sosialisme og sterk politisk venstreside gjennom historien. De flinke, de som kan oppnå mye, de trykkes ned UTEN at dette fører til at de på bunnen løftes noe særlig opp.

Karakterbasert skoleopptak er det mest rettferdige - da er det bare din egen innsats som avgjør hvilken skole du havner i. Ikke adressen, ikke byrådet, ikke et system basert på tilfeldigheter, ikke hudfarge, ikke etternavn, ikke annet. 

Ja, det blir eliteskoler. Og det er fantastisk at de flinkeste dyrkes og kan lykkes og dra Norge fremover! Der får vi de fremtidige forskere, ledere, leger og ingeniører. Ja, det blir også skoler på bunnen hvor de som ikke legger innsats eller mangler interesse for skole havner. De skolene kan kjøre eget opplegg som løfter disse elevene, eller ihvertfall de blant dem som ønsker å løftes. 

A-skoler og B-skoler, nivådeling i undervisningen - det er ikke noe galt i det så lenge alle får lære i den tempoet og på det nivået de trenger.

Venstresidens skole er en dårlig skole. Dårlig for både de flinke, men også for de på bunnen. Misunnelsen som gjennomsyrer venstresiden må fjernes fra roten. Man må heie frem de skoleflinke, ikke trykke dem ned.  

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...