Gå til innhold

Spørsmål til dere som hadde en high need baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da mener jeg high need som i denne beskrivelsen etter Dr. Sears.

https://www.askdrsears.com/topics/health-concerns/fussy-baby/high-need-baby/12-features-high-need-baby/

Når var den mest krevende alderen/perioden?

Når ble det lettere?

Hvordan ble barnet når det ble litt større/personlighet?

Hvordan gjør barnet det på skolen for de som har i den alderen?

Har barnet noen diagnoser/har ppt vært inne i bildet?

Du trenger ikke svare lang eller svare på alt, håper bare så mange som mulig kan si noe.

Takk, hilsen utslitt mamma.

Anonymkode: 418b4...f71

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og da mener jeg high need som i denne beskrivelsen etter Dr. Sears.

https://www.askdrsears.com/topics/health-concerns/fussy-baby/high-need-baby/12-features-high-need-baby/

Når var den mest krevende alderen/perioden?

Når ble det lettere?

Hvordan ble barnet når det ble litt større/personlighet?

Hvordan gjør barnet det på skolen for de som har i den alderen?

Har barnet noen diagnoser/har ppt vært inne i bildet?

Du trenger ikke svare lang eller svare på alt, håper bare så mange som mulig kan si noe.

Takk, hilsen utslitt mamma.

Min er nå 5. fortsatt veldig glad i mamma, men ved 3-4 årsalder ble det noe bedre og hen falt mer på plass uten å måtte være helt «under huden» min hele døgnet. 

fysisk og mentalt langt fremme. Ifl barnehagen smart. Sosialt flink og med god lekekompetanse. Attraktiv lekekamerat for andre barn. Temmelig veslevoksen med sitt enorme ordforråd for alderen.

det går seg til. Men fytti så krevende det var når det sto på som verst….

Anonymkode: 9d433...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min er nå 5. fortsatt veldig glad i mamma, men ved 3-4 årsalder ble det noe bedre og hen falt mer på plass uten å måtte være helt «under huden» min hele døgnet. 

fysisk og mentalt langt fremme. Ifl barnehagen smart. Sosialt flink og med god lekekompetanse. Attraktiv lekekamerat for andre barn. Temmelig veslevoksen med sitt enorme ordforråd for alderen.

Takk for svar, siden du nevnte dette med ordforråd, hvor mange ord kunne barnet ca ved 1,5 år? Snakket det noe da? Når kom "ordspurten"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Samme opplever jeg med min her. Bortsett fra at han helst skal være oppå meg hele døgnet, er tre år nå. 

Gode tilbakemeldinger fra barnehage.

Snakket ikke tidligere enn andre, men plutselig rant det ut og det kom setninger på 2-3 ord med en gang. På toårskontrollen kunne jeg krysse av på alle ordene i det skjemaet om hvilke ord de kan, han kunne flere og. Der var det også spørsmål om barnet hadde satt sammen 2-3 ord til setninger, han var oppe i fulle setninger med 5-6 ord og klar mening. 

Anonymkode: f6fdf...ff0

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, siden du nevnte dette med ordforråd, hvor mange ord kunne barnet ca ved 1,5 år? Snakket det noe da? Når kom "ordspurten"?

Hen snakket relativt tidlig. Ved to pr eksploderte det. Måtte de noen videoer for å svare på dette 😅Men ved 1.5 år allerede setninger på 2-3 ord i korrekt rekkefølge  typ «mamma gi meg XYZ» 

eller «mamma kom gå bilen nå»

Skrevet

Er 4,5 år nå. Snakket veldig sent, fortsatt mange rare ord det bare er jeg som skjønner. Følsom, tander på lyder og inntrykk, og en mistanke om ADHD. Sovner mellom ni og ti på kvelden og våkner 6, er som klistret til meg hele tida. 

Håper det blir bedre etter hvert 😄

Anonymkode: 46757...6ba

Skrevet

Snakket tidlig, smart fyr, har alltid vært veldig observant og får med seg alt som skjer rundt seg. 

Har ikke blitt så mye lettere, han har angstdiagnose og adhd, sliter med skolevegring i alle år. Trenger oss foreldre til å være med på alt av treninger og lignende. 

Men, til tross for sterk sosial angst har han klart seg svært bra sosialt (klarer ikke helt å skjønne hvorfor eller hvordan), og er veldig populær.

13 år.

Anonymkode: edb87...bd3

Skrevet

Det roet seg rundt 4-års alderen. Det ble etterhvert avdekket sykdom med mage/tarm som hadde påvirker han. Nå er han en flott ungdom på 16 år som klarer seg godt i livet. Han har alltid vært ekstremt god i språk og det å uttrykke seg reflektert. Jeg tenkte på det da jeg leste svarene over. 

Anonymkode: cf6b5...653

Skrevet

Min high needs baby er blitt en high needs skolebarn. Viljesterk, ekstremt finstemt, mer utfordringer med å regulere følelser enn broren sin. Veldig vittig, observant og utadvendt. Alltid vært veldig aktiv.

Anonymkode: dadf4...59a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min high needs baby er blitt en high needs skolebarn. Viljesterk, ekstremt finstemt, mer utfordringer med å regulere følelser enn broren sin. Veldig vittig, observant og utadvendt. Alltid vært veldig aktiv.

Er det dyktig faglig? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det dyktig faglig? 

Bare gått 3 uker på skolen hittil, så vi får se.

Skrevet

Er svært evnerik. (På noen av deltestene lå barnet på 99.9 percentilen, noe som tilsier at barnet er én av tusen på dette nivået-mao så er de ca 60 på landsbasis på samme årskull som scorer like høyt. Som 6åring tilsvarte dette å være aldersadekvat med en 14åring).

Snakket i korte, enkle, setninger sommeren det var halvannet, ikke lange, men type "per er sulten, mamma finne mat per?"  osv.  På 2årskontrollen snakket barnet helt flytende. 

Skolen går trått. Barnet vårt er ikke i den "autnome" bolken av evnerike, (anbefaler å lese her for de som har slike barn https://evnerikeelever.no/arketyper-elever-med-stort-laeringspotensial/). Men skolen gjør sitt aller beste. Og etter resultatene på testen til ppt ble slik de ble, så tar skolen det litt med ro. Vi vet nå alle at barnet vil kunne ta igjen medelever faglig når som helst. 

Sliter veldig med følelsesregulering, men her ser vi stadig bedring etter hvert som barnet blir eldre. Barnet ekstremt snilt og omtenksomt og reflektert, og ser umiddelbart når noen trenger hjelp.  

Så når det får på plass følelsene, kommer det til å bli et veldig fint menneske. Men jeg ser på gru på hvordan barnet kunne blitt dersom det hadde blitt møtt på kun de negative sidene av familie og omverden - jeg skjønner hvordan folk blir skoleskytere.

(Bup så forresten absolutt sammenheng mellom babytida og barnet nå i skolealder.) 

Anonymkode: c07ce...f91

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...