Gå til innhold

Til du som bor alene, og ikke treffer folk annet enn i helgene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte dusjer du? Vasker du deg? Jeg er frivillig singel og barnløs, men har hatt hjemmekontor siden korona. Stortrives med det. Så ser aldri andre mennesker annet enn i helgene. Men jeg har kommet inn i en litt ekkel rutine. Jeg dusjer kun i helgene. Jeg skifter også tøy da. Går hele uka uten å dusje eller vaske meg annet enn på hendene og i ansiktet. Egentlig så trives jeg bare å ha det sånn. Vet jeg lukter vondt her og der, men ingen tar skade av det. Sparer jo miljøet i tillegg med lite vannbruk. 

Så lurer på hvordan det er med andre som er mye alene. Dusjer dere hver dag? 

Anonymkode: ddf8f...f8b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dusjer sjeldnere når jeg vet jeg skal være alene en periode, men vasker meg likevel. Liker ikke å lukte vondt. Men ja, blir litt sløvere. Tenker det er greit nok. Som du sier sparer man jo både miljøet og strømregningen, og man skader jo ingen..

Anonymkode: 9ea15...2e1

Skrevet

Dusjer hver dag.

Anonymkode: 815bc...1ee

• Liker 6
Skrevet

For meg er det viktig å være ren, samt ha det rent og ryddig rundt meg. Elsker følelsen av å legge meg nydusjet i rent sengetøy feks. Liker også å ha mye planter og blomster inne. 
For meg personlig forbinder jeg dårlig hygiene med perioder med psykisk uhelse, så jeg forbinder det med å ha det veldig negativt. Jeg ville minimum vasket meg under armene og nedentil, samt skiftet truse daglig liksom. Det gjorde jeg selv ved alvorlig depresjon. Det er mitt minimum.

Anonymkode: dffe2...2d5

• Liker 8
Skrevet

En lukter da ikke vondt nødvendigvis. En lukter menneskekropp og deretter lukter en svette og diverse hvis det går for lenge og det gjør det jo ikke hvis en liker litt hygiene og rent tøy. Det finnes god, gammeldags klut, varmt vann og mild såpe når det trengs. Fuktige engangskluter hver dag. En rask dusj to ganger i uka holder for meg når jeg er alene. 

Anonymkode: 06891...45e

Skrevet

Jeg dusjer absolutt ikke hver dag. Bor ikke alene og treffer folk daglig. Jeg har klut og vann. Såpe også. 

Dusjing hver tredje/fjerde dag syns jeg er mer enn nok. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg dusjer hver dag, men jeg vasker ikke håret så ofte lenger. Kanskje 1, maks 2 ganger i uken. Bruker heller ikke deo så ofte lenger. 

Anonymkode: 9a2b0...9b0

Skrevet

Annen hver dag ca? Oftere i sommervarmen.

Anonymkode: cee1d...151

Skrevet

Men du går vel ut av huset andre dager enn lørdag og søndag? 

Anonymkode: a579c...fab

• Liker 3
Skrevet

Dusjer hver dag, for meg handler det om den mentale velværen det gir å føle meg fresh.

Anonymkode: d7bc0...72e

• Liker 3
Skrevet

Ikke treffer folk, som i at man ikke går ut av døra? 
Jeg dusjer ikke like ofte når jeg har fri, men er jo fortsatt ute av døra, både for å gå tur og for å trene. 

Jeg begynner raskt å tenke depresjon når jeg hører om folk som ikke går ut av døra i løpet av en hel uke, ikke trener, ikke handler, og heller ikke gidder dusje eller skifte tøy. 
Helt greit å ikke dusje hver dag, helt greit å bruke samme tøy flere ganger uten å vaske det, men det blir fort noe sykelig over det å ikke orke ta vare på seg selv og ha normal personlig hygiene i løpet av uken. 

Anonymkode: 2c018...891

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg ikke går ut av døra i det hele tatt, kan det gå kanskje tre dager, men jeg gjør jo som oftest noe, som å dra i butikken, dra på trening, shopping, og noen ganger liker jeg å dusje bare for å føle meg ren, men det MÅ ikke være hver dag om jeg er helt alene.

Anonymkode: 296b1...221

• Liker 1
Skrevet

I den verste korona-isolasjonen, hvor jeg virkelig ikke så noen på dagevis, kunne det fint gå en uke mellom hver dusj (og håret mitt har aldri sett bedre ut...), men jeg vasket meg hver dag og skiftet klær jevnlig - det handler om min egen velvære.

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å gå en dag uten å vaske meg. Jeg gjør det til og med om jeg bor ute i telt alene om vinteren.
Om jeg dusjer hver dag eller hver andre dag kommer an på hvor aktiv jeg er, eller hvordan det kjennes. Jeg er supernøye på å holde alle rutiner, og er veldig glad i vann.

Selv om jeg har hjemmekontor noen dager i strekk innimellom så går jeg ut hver dag. Ikke alltid at jeg møter noen på tur eller på handlerunden, men jeg jeg tar meg selv såpass alvorlig at jeg liker å være flidd uansett.

Jeg har også pent undertøy og nylakkerte tånegler selv om jeg ikke forventer å kle av meg for noen.
Det handler vel om å bo trygt i seg selv, og å kunne trives med den kroppen man bor i.
Akkurat som jeg ville ha beisa en sliten vegg selv om jeg ikke hadde naboer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg treffer sjeldent for selv i helgene, men hygienen min baseres ikke på når jeg treffer folk. Jeg vasker og steller meg etter behov. Driver med en del aktiviteter med høy puls, så det gjør at dusjing skjer fra hverannen til hver dag.

Anonymkode: 564af...53c

Skrevet

Jeg skjønner det godt ts. I perioder om jeg ikke ser andre kan jeg lett falle ut av rutinen. Jeg jobber ikke nå går på aap. Noen ganger ser jeg kun psykologen den ene gangen i uka. Prøver sette meg ut på terassen for da ser jeg hvertfall folk som hilser og går forbi. 

Egentlig vil jeg helst dusje vær dag og gå en tur vær dag selv om turen er så liten som gå å kaste søppel og hente post. Men er ikke alltid det går. 

Når jeg var på hytta i sommer helt alene i skogen så dusjet jeg ikke siden er jo ikke dusj der men vasket meg innimellom med klut og byttet klær likevel. 

Men så får jeg lett infeksjon i huden om jeg ikke passer på også. 

Anonymkode: c8a6b...8c7

Skrevet (endret)

Jeg dusjer 1-2 ganger i uken, men vasker meg med klut og varmt vann hver dag. 

Bare bra for hud og hår å ikke såpes inn hver dag. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Vær klar over en ting ; vi er på KG nå, ingen tør innrømme at de dusjer sjelden for å bli betegnet som " æsj , gris" og lignende. Men det vil ikke si at folk snakker sant. 

Jeg har vært der at hygiene ikke ble prioritert når jeg var langtidssykemeldt og under korona. Hva var vitsen? Traff ikke folk og ingen så eller luktet hvordan jeg var. Og for egen del ; det var ikke en prioritert sak, det tok for mye krefter som jeg trengte til andre ting. M.a å bli frisk og å greie å stå opp hver dag. 

Og det er flere enn vi tror som har det slik. 

Anonymkode: d44d2...9ec

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær klar over en ting ; vi er på KG nå, ingen tør innrømme at de dusjer sjelden for å bli betegnet som " æsj , gris" og lignende. Men det vil ikke si at folk snakker sant. 

Jeg har vært der at hygiene ikke ble prioritert når jeg var langtidssykemeldt og under korona. Hva var vitsen? Traff ikke folk og ingen så eller luktet hvordan jeg var. Og for egen del ; det var ikke en prioritert sak, det tok for mye krefter som jeg trengte til andre ting. M.a å bli frisk og å greie å stå opp hver dag. 

Og det er flere enn vi tror som har det slik. 

Anonymkode: d44d2...9ec

Ingen tør innrømme? Folk skriver jo som AB. 

Anonymkode: f453c...e5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...