Gå til innhold

Dere som deler ord som er sammensatte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er rett og slett et innlegg fordi jeg oppriktig lurer på hvordan dere tenker når dere skriver. Vær snill, ikke ta det som kritikk, for jeg lurer oppriktig. Akkurat nå ser jeg et innlegg om noen som spør om lukt i en matboks. Vedkommende bruker ordene matboks, brødskiver og vaskemaskin. Det skriver TS i ett og sammensatt ord. Derimot så skriver TS mat lukt og frukt del. Kan noen forklare meg hvorfor de to siste ordene der deles? Så hvorfor deles ikke ordene mat og boks, brød skiver og vaske maskin? 

Anonymkode: 03494...4ac

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg opp i det samme som deg, og tenker at de som deler opp ordene har dysleksi og dårlig lese og skrive forståelse.

Anonymkode: 0b486...864

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er rett og slett et innlegg fordi jeg oppriktig lurer på hvordan dere tenker når dere skriver. Vær snill, ikke ta det som kritikk, for jeg lurer oppriktig. Akkurat nå ser jeg et innlegg om noen som spør om lukt i en matboks. Vedkommende bruker ordene matboks, brødskiver og vaskemaskin. Det skriver TS i ett og sammensatt ord. Derimot så skriver TS mat lukt og frukt del. Kan noen forklare meg hvorfor de to siste ordene der deles? Så hvorfor deles ikke ordene mat og boks, brød skiver og vaske maskin? 

Anonymkode: 03494...4ac

Det samme lurer jeg også veldig på. Det er jo så enkelt at ingen ord som man sier sammenhengende skal deles, så hvorfor gjør man det?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi de fleste skriver på telefonen, og autokorrektur skjønner at vaskemaskin er ett ord, men har ikke hørt om fruktdel før? Matlukt er jo et vanlig ord da, så kanskje teorien min er helt gal.

Anonymkode: 1bcb7...f24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på akkurat det samme. Hvis du skal dele opp ord, vær i det minste konsekvent og gjør det på alle ord. 

Anonymkode: 8f4a8...4eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på det samme, overraskende mange som gjør det. Så jeg har tenkt at det må ha med telefonen å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterfordiorddelingerveldigvanligpåandrespråk.Detkannoengangerværevanskeligåslåomnårmanskriverpånorsk

Anonymkode: 60922...ed0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

IMG_3498.jpeg

Anonymkode: e5c80...25d

Den tok solarium før den skal fly sørover.

Anonymkode: 1bcb7...f24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Deterfordiorddelingerveldigvanligpåandrespråk.Detkannoengangerværevanskeligåslåomnårmanskriverpånorsk

Anonymkode: 60922...ed0

Men folk er jo ikke konsekvente og det er det som er så merkelig.

Jeg tror ikke det bare har med telefonen å gjøre heller, folk skriver feil uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kan sikkert skyldes mobil og autocorrect, men jeg tror også det har med hvordan man lærer seg og hva man har lært. OG at det skjedde også før teknologien var her. 

Min søster deler ord. Hun er 50. Med åren har hun lært seg at noen ord settes sammen, men noen er hun usikker på og noen tror hun skal deles... Hun lærer seg altså hvert ord, men ikke regelen for det..

Anonymkode: c5b1f...f5a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi språket anglifiseres og at engelsk ikke har så mange sammensatte ord.
Det er fryktelig irriterende å lese oppdelte norske ord.  Har imidlertid opplevd at telefonen er kreativ, og at jeg høyst ufrivillig har skrevet all tid om alltid og kan skje om kanskje, fordi jeg ikke har vært grundig nok til å lese korrektur før jeg har postet tekst. Det er jo underlig, at autocorrect deler så enkle ord.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dingeldangel

Jeg er nok en som kan gjøre feil på noen sammensatte ord. Jeg er vel i grunnen bare «blind» for det. Men så har jeg andre ting jeg veldig sjeldent ville skrevet feil på, som nok irriterer meg, på samme måte som mine feil irriterer deg. 

Folk er vel rett og slett gode på noe, og dårlig på annet. Autocorrect er ikke alltid på lag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingeldangel skrev (27 minutter siden):

Jeg er nok en som kan gjøre feil på noen sammensatte ord. Jeg er vel i grunnen bare «blind» for det. Men så har jeg andre ting jeg veldig sjeldent ville skrevet feil på, som nok irriterer meg, på samme måte som mine feil irriterer deg. 

Folk er vel rett og slett gode på noe, og dårlig på annet. Autocorrect er ikke alltid på lag heller.

Men hvordan synes du selv det er å lese en tekst hvor de oppdelte ordene gjør at man må stoppe opp og tolke teksten helt unødvendig? Jeg mister flyten og interessen for det jeg leser ganske kjapt. 😅

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammamia1 skrev (2 timer siden):

Det samme lurer jeg også veldig på. Det er jo så enkelt at ingen ord som man sier sammenhengende skal deles, så hvorfor gjør man det?

Der jo ikke så enkelt

Anonymkode: 30eea...ad0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Msramkins

Jeg har en venninne som sa hun på en måte fikk litt panikk dersom ord ble for lange, og da fikk trang til å dele de.. Feks matboks gikk greit, men ord som spesialisthelsetjenesten ble for mye… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Der jo ikke så enkelt

Anonymkode: 30eea...ad0

Jo, det er jo det? Hvis du uttaler et ord sammenhengende, så skrives det sammenhengende. Du sier sikkert ikke brød (pause) skive, vaske (pause) klut, motor (pause) vei, steke(pause) panne osv.?

Anonymkode: 454b9...efb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg henger meg opp i det samme som deg, og tenker at de som deler opp ordene har dysleksi og dårlig lese og skrive forståelse.

Anonymkode: 0b486...864

He-he, det tok faktisk en stund før jeg skjønte at du gjorde det med vilje! Litt treig i dag...🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...