AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Men jeg får ikke lov å fjerne den, glefser når jeg prøver å fjerne flotten. Trenger råd. Anonymkode: 14f50...67c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Nå får mange hunder flått. Mange flått oppdager man ikke og de detter av selv. Gå til dyrlegen og få vaksine eller halsbånd neste sesong. Anonymkode: da519...2eb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Hvis du ikke kan håndtere hunden på enkelt stell, så burde du absolutt gjøre noe andre tiltak også Anonymkode: f8fec...080 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Du skal kunne fjerne flåtten, hunden skal tillate at "mor" håndterer den. Om det ikke går, så ring dyrlege å få resept på tabletter mot flått. Anonymkode: 0ce5d...e25 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Hva er det du har gjort mot hunden som gjør at den er så agressiv mot deg...? Anonymkode: 1d377...194
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Hvor sitter flåtten? Jeg kan ta flått på så og si hvilken som helst hund eller katt, men er hunden din stor siden du er redd for den? Anonymkode: 03ab5...7b4
Gjest Marte79 Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Dette kan trenes, slik at hunden bryr seg ikke eller opplever fjerning av flått som positiv. Prøv å venne hunden til flåtttang. Vis den når du klapper han og gi han godbiter når han f.eks snuser på den. Vær rolig og snakk med hunden når du ta bort flått og så fort den er av må du gi hunden godbiter og belønne den. Det er viktig å fjerne flått så fort som mulig for å unngå at hunden blir smittet med et eller annet.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du ikke kan håndtere hunden på enkelt stell, så burde du absolutt gjøre noe andre tiltak også Anonymkode: f8fec...080 Jeg har hatt hunden i en uke, det er en omplasserings hund, på rett over året..... Anonymkode: 14f50...67c 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Hvorfor i alle dager glefser den? Hva gjør du når du klipper klør? Ser over tenner? Anonymkode: 4a469...045
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor sitter flåtten? Jeg kan ta flått på så og si hvilken som helst hund eller katt, men er hunden din stor siden du er redd for den? Anonymkode: 03ab5...7b4 På halsen. Jeg er ikke redd for hunden. Anonymkode: 14f50...67c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i alle dager glefser den? Hva gjør du når du klipper klør? Ser over tenner? Anonymkode: 4a469...045 Som skrevet over....Jeg har hatt hunden i en uke, det er en omplasserings hund, på rett over året Anonymkode: 14f50...67c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som skrevet over....Jeg har hatt hunden i en uke, det er en omplasserings hund, på rett over året Anonymkode: 14f50...67c Den hunden er farlig og du bør ta kontakt med en hundeskole eller en -trener før den skader noen. Anonymkode: 1d377...194
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Hunden er nok øm og det gjør vondt. Se om du får lov, når hunden ligger i fanget og koser med deg. Ta litt olje på en Q-tips og før q-tipsen rundt og rundt flåtten. Flåtten vil til slutt feste seg på Q-tipsen. Min mann gjør dette. Funker hver gang. Anonymkode: 69c12...db2 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Hunden stoler ikke på deg enda og du fremtrer muligens noe usikker. Du burde få flåttmedisiner. Har du en flåttplukker? Det kan gjøre det enklere. Jeg brukte forøvring litt tid på å bli kjent med mitt dyr og hvordan jeg lettest tok flått. Anonymkode: 135ec...729
Tabris Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Du kan se om den lar seg distrahere av mat. Enten at du mater med en hånd (f.eks tube med smøreost) eller at noen andre gjør det mens du tar flåtten. Etterpå bør du fokusere på å trene håndtering, anbefaler husbandry-kurs. Finnes også online.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Jeg har også en hund som jeg faktisk 2 ganger har vært hos dyrlegen og blitt sedert for å fjerne flått på fordi hun har fått flått I øret som da har hovnet veldig og blitt superømt. Hun lot meg da ikke fikse det, og det var jo fordi det var kjempevondt. Det gjør da ikke hunden uhåndterlig eller aggressiv allikevel. Å klippe klør, sjekke ører og tenner osv er vanligvis ikke noe problem. Ikke ubehagelige ting heller. Men akkurat i øret var det håpløst fordi hun vrei seg unna fordi det gjorde veldig vondt og hun er 3 kg, så å holde hodet fast med makt tør jeg faktisk ikke. Så ja, sånt kan skje selv når man har midler mot flått og en hund som vanligvis ikke har noe imot at man fjerner flått eller håndterer den på andre måter. Når din ikke er godt kjent med deg er det på ingen måte rart at den ikke er ivrig på at du skal gjøre noe ubehagelig, og skjønner godt at du ikke vil tvinge og skape usikkerhet. Som noen over foreslår, kan du prøve å distrahere med noe veldig veldig godt. Evt kan du la flåtten dette av naturlig, men da bør man jo helst få tak i den også da. Anonymkode: b7658...84b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Den hunden er farlig og du bør ta kontakt med en hundeskole eller en -trener før den skader noen. Anonymkode: 1d377...194 Den er snil som et lam. Anonymkode: 14f50...67c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hunden er nok øm og det gjør vondt. Se om du får lov, når hunden ligger i fanget og koser med deg. Ta litt olje på en Q-tips og før q-tipsen rundt og rundt flåtten. Flåtten vil til slutt feste seg på Q-tipsen. Min mann gjør dette. Funker hver gang. Anonymkode: 69c12...db2 Takk, skal prøve det. Anonymkode: 14f50...67c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Hunden er ikke trygg på deg enda. Er du vant til hund eller er det nytt for deg? Trikset er å gi hunden godbiter mens du gjør noe den ikke liker. Det kan være rått kjøtt, skinke, godbiter kjøpt i butikk osv. Lettest om dere er to om det. Anonymkode: 9b93f...341
lillevill Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men jeg får ikke lov å fjerne den, glefser når jeg prøver å fjerne flotten. Trenger råd. Anonymkode: 14f50...67c På dyrelegen får du kjøpt sånne små bøyde "gafler" med to spyd som du trer over flåtten. Så bare snurrer du den rundt raskt, og vips flotten er ute. jeg har to forskjellige størrelser, funker fjell hver gang. jeg har dem i grønt. koster 100 kr, enten på apotek eller dyrelege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå