oleke86 Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Hei! Har nylig fått diagnosen LADA. Har lest mye og snakket med lege og vært på sykehus og snakket med de som jobber tett på diabetespasienter der. Men sitter fortsatt igjen med flere spørsmål. Noen andre her som har denne diagnosen som kort kunne forklart litt? Lurer da på om og eventuelt hvor lang tid fra diagnosetidspunktet til dere måtte ha insulin? Er selv innenfor normal bmi, men kunne sikkert trent mer, har trening hatt noen effekt for andre? Får forskjellige svar fra behandlere. Hvordan har livet endret seg etter diagnosen? Takker for alle svar som er relevante til det jeg spør etter.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Du har fått diagnosen LADA, uten behov for insulin? Det er jo en form for type 1 diabetes, og den er vel alltid insulinkrevende? Jeg har fått type 1 diagnose, men det kan også være LADA. For meg var det rett på insulin, langtids og kortids (5 ganger om dagen). Anonymkode: b8b05...fc1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Glemte å svare: Livet har ikke endret seg nevneverdig, annet enn at jeg måler blodsukker og tar insulin. Jeg spiser litt mer regelmessig og tar litt sunnere valg. Er normalt aktiv, som jeg også var før diagnosen. (Dvs går tur hver dag, og trener lett styrke). Anonymkode: b8b05...fc1
oleke86 Skrevet 7. september 2023 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2023 Jo, på sikt vil jeg helt sikkert trenge insulin! Men er tidlig i utviklingen, så produserer fortsatt noe insulin selv. LADA utvikler seg saktere enn type 1 og blir ofte diagnostisert som type 2, og oppdaget som LADA når kosthold, trening og medisiner for type 2 ikke virker lenger. Må si jeg syns det er litt skummelt å skulle begynne med insulin og vil helst vente til dette blir nødvendig, men har hørt at noen leger mener insulin er viktig fra diagnosen er satt. Uansett takk for svar! Litt vanskelig å svelge denne diagnosen, skulle helst sett at det var type 2!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå