Gå til innhold

Vi kommer ikke til å klare eldrebølgen

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

sier hjemmesykepleier og politiker Ole Kristian Åsarmoen i Nettavisen.

Det er bare å forberede seg, folkens, hvis du ikke har gjort det allerede, begynn å planlegge på å flytte nærmere foreldre og eldre slektninger for å hjelpe til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, viss en som heter Ole Kristian Åsarmoen har sagt dette så er det 100% bankers og en vedtatt sannhet. Jeg selger huset mitt og flytter omgående! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel strengt tatt de eldre som bør flytte etter barna, og ikke motsatt? Jeg flytter ikke til "gokk" for å ta vare på gamle svigerforeldre som nekter å flytte til en plass der det er lettere å levere tjenester. Foreldrene mine har aktivt flyttet etter oss barna og kjøpt seg bolig det er mulig vi å bli boende i selv om man er avhengig av rullestol.

De eldre må ta noe ansvar for egen alderdom. 

Det er store kommunale forskjeller, og det er helt klart kommuner som allerede strever veldig med å møte eldrebølgen. Spesielt nordpå. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Albbas skrev (9 minutter siden):

Det er vel strengt tatt de eldre som bør flytte etter barna, og ikke motsatt? Jeg flytter ikke til "gokk" for å ta vare på gamle svigerforeldre som nekter å flytte til en plass der det er lettere å levere tjenester. Foreldrene mine har aktivt flyttet etter oss barna og kjøpt seg bolig det er mulig vi å bli boende i selv om man er avhengig av rullestol.

De eldre må ta noe ansvar for egen alderdom. 

Det er store kommunale forskjeller, og det er helt klart kommuner som allerede strever veldig med å møte eldrebølgen. Spesielt nordpå. 

Og i vest.

Som kjent blir de ikke så gamle i sør-øst ...

Skrevet

Jeg tenker i større grad at de eldre må flytte etter barna, ja. De har som regel mye bedre økonomisk handlingsrom til å gjøre det også. 

Og eldrebølgen blir hard. Akkurat det er også litt selvforskyldt da den generasjonen har gitt seg selv veldig gode vilkår for for eksempel pensjon, samt ikke prioritert godt nok rundt hva som vil skje når alle disse treffer alderdommen samtidig. 

Denne generasjonen har ikke gjort stort for klimaet og i stor grad lagt ansvaret på sine barn og barnebarn. De har gitt seg selv, og sine barn, de beste pensjonsvilkårene som er mulig, og som deres barnebarn bare kan drømme om. De har underfinanisert skole og utdanning og gjort det lite lukrativt å jobbe i yrker som essensielle for å ta vare på dem når de blir eldre. Sannsynligvis vil de være langt mer kravstore enn sine foreldre i forventningen til kvaliteten på det som gjøres i eldreomsorgen, men det vil de neppe få med det første. 

Min skrekk sånn sett er at deres store velgergruppe vil sørge for at denne skjevdelingen av ressurser vil forsterkes ytterligere og at de etterlater seg et Norge dårlig rustet for fremtiden. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Ja, vi får en stor "utfordring", dvs et problem. Vi vil trenge 2-3x større andel som velger i helse- og omsorgsyrker i følge ssb fordi antallet av de aller eldste, som krever mye ressurser, øker. Samtidig får vi færre barn.

Det kommer ikke til å skje at så mange søker seg til den sektoren. Vi "klarer oss" alltid på en eller annen måte, men det blir innstramming. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, Example said:

Min skrekk sånn sett er at deres store velgergruppe vil sørge for at denne skjevdelingen av ressurser vil forsterkes ytterligere og at de etterlater seg et Norge dårlig rustet for fremtiden. 

Min også, men man tør jo nesten ikke si det høyt... 😶 

Skrevet
18 minutter siden, Isambard said:

Ja, vi får en stor "utfordring", dvs et problem. Vi vil trenge 2-3x større andel som velger i helse- og omsorgsyrker i følge ssb fordi antallet av de aller eldste, som krever mye ressurser, øker. Samtidig får vi færre barn.

Det kommer ikke til å skje at så mange søker seg til den sektoren. Vi "klarer oss" alltid på en eller annen måte, men det blir innstramming. 

Om så mange hadde søkt seg til helse og omsorg hadde det også vært krise, for da hadde vi jo hatt ekstremt få folk igjen til andre yrkesgrupper. Det er allerede lærermangel, det er helt krise om alle fremtidige lærere heller blir sykepleiere. Det er også ganske dumt om vi står her nesten uten ingeniører, økonomer, teknikere, elektrikere, produksjonsmedarbeidere fordi alle skal jobbe i helse. 

Jeg tror også at vi klarer oss, men forventningene må ned og pårørende må yte mer. 

Skrevet

Nei, Norge kommer ikke til å klare den.

Og den vil ramme oss, som blir pensjonister om 20-30 år, veldig hardt. 

Jeg er enig at foreldre må flytte etter barna. Når man er pensjonist, har man ingen forpliktelser - jobb eller barn å følge opp på skole, barnehage. Man har bare seg selv å tenke på. Da er man fleksibel nok å flytte på seg og bo nærmere slektninger som kan hjelpe til ved behov. Fordi flere vil bli nødt til å bo lengre hjemme fordi kommunene ikke kommer til å ha kapasitet. Det er tusenvis som står på venteliste nå, det blir mange, mange flere når min generasjon pensjonerer seg. 

Jeg for min del håper at jeg er oppegående og selvstendig så lenge som mulig og når enden nærmer seg, så håper jeg det skjer raskt så jeg slipper å være en som trenger sykehjemplass og stor apparat rundt seg.

Men aller helst ønsker jeg meg at politikerne gjør assistert dødshjelp lovlig, så de gamle som ønsker det, kan avslutte livet på sine egne premisser uten å reise til Sveits. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ser flere av dere skriver at foreldre må flytte etter barna, men jeg tror det kan bli utfordrende når alle på bygda skal selge boligene sine til ingenting fordi ingen vil overta. Så må de komme inn på markedet i byene, gjerne som minstepensjonister, noe som igjen vil presse prisene i byene enda mer opp. 

Så kan man spørre seg selv om de eldre egentlig fortjener hjelp. De har støttet en boligpolitikk som ikke har gått utover dem selv. De har støttet partier som har lagt ned sykehus og latt mange få ta ut store pensjoner. Ikke har de gitt til fremtidige generasjoner heller- kun deres egne barn og barnebarn.

Unge i dag er mer ulykkelige enn noen gang og det skyldes generasjonene før.

Om vi skal hjelpe dem har vi ikke annet valg enn å

A gjøre yrkene i pleie langt mer attraktive

B hente inn arbeidsinnvandrere og omorganisere 

C innføre allmenn "verneplikt" i helsesektoren.

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
Majer skrev (3 minutter siden):

Ser flere av dere skriver at foreldre må flytte etter barna, men jeg tror det kan bli utfordrende når alle på bygda skal selge boligene sine til ingenting fordi ingen vil overta. Så må de komme inn på markedet i byene, gjerne som minstepensjonister, noe som igjen vil presse prisene i byene enda mer opp. 

Så kan man spørre seg selv om de eldre egentlig fortjener hjelp. De har støttet en boligpolitikk som ikke har gått utover dem selv. De har støttet partier som har lagt ned sykehus og latt mange få ta ut store pensjoner. 

Du glemmer jo det vi allerede er godt i gang med: Å bruke maskinteknologi, AI og andre tekniske løsninger til å forbedre og forenkle.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Majer skrev (14 minutter siden):

[...]

[...]

Syns du egentlig det er en god idé å stjele helsepersonell fra andre land som har langt mindre helsepersonell enn oss?

Omorganisere, ja. Det som ikke er bærekraftig er at sjukepleiere jobber som pleiepersonell, og leger som sekretærer.

Skrevet
Majer skrev (17 minutter siden):

Så kan man spørre seg selv om de eldre egentlig fortjener hjelp. De har støttet en boligpolitikk som ikke har gått utover dem selv. De har støttet partier som har lagt ned sykehus og latt mange få ta ut store pensjoner. Ikke har de gitt til fremtidige generasjoner heller- kun deres egne barn og barnebarn.

Er det en selvfølge at alle foreldre bor på bygda da? Her er det omvendt.

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

Syns du egentlig det er en god idé å stjele helsepersonell fra andre land som har langt mindre helsepersonell enn oss?

Omorganisere, ja. Det som ikke er bærekraftig er at sjukepleiere jobber som pleiepersonell, og leger som sekretærer.

Jeg sier ikke at det er en god idé, men en løsning. Selv fattige Cuba som møter sterke sanksjoner fra vesten klarer å utdanne helsepersonell for andre land. Vi kunne absolutt fått til et system der vi betalte andre land eller stjal de. Personlig synes jeg ingen av delene er ideelt. 

Jeg er enig angående hva som er bærekraftig. Vi må huske på at tidligere leder av NSF er en høyrepolitiker som fjernet helsefagarbeidere fra helsevesenet. Personlig har jeg tro på å ansette mange assistenter som er billige i drift og dermed kan gi flere hender, samt gi sykepleierne en mer konsulentfunksjon hvor de tar seg av observasjoner og prosedyrer.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at det er en god idé, men en løsning. Selv fattige Cuba som møter sterke sanksjoner fra vesten klarer å utdanne helsepersonell for andre land. Vi kunne absolutt fått til et system der vi betalte andre land eller stjal de. Personlig synes jeg ingen av delene er ideelt. 

Jeg er enig angående hva som er bærekraftig. Vi må huske på at tidligere leder av NSF er en høyrepolitiker som fjernet helsefagarbeidere fra helsevesenet. Personlig har jeg tro på å ansette mange assistenter som er billige i drift og dermed kan gi flere hender, samt gi sykepleierne en mer konsulentfunksjon hvor de tar seg av observasjoner og prosedyrer.

Vræl! Hvis jeg hører flere hender nå slår jeg til noen! Sykepleiere besitter kompetanse, og den sitter i frontallappen, ikke i hendene!

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (Akkurat nå):

Vræl! Hvis jeg hører flere hender nå slår jeg til noen! Sykepleiere besitter kompetanse, og den sitter i frontallappen, ikke i hendene!

Du forstår hva jeg mener. Sykepleiere på sykehjem burde eksempelvis ikke ha mer enn 1 stell om dagen (se over trykksår). Det stjeler masse tid. Det får vi ikke til jo mindre vi har flere ansatte som faktisk kan ta de oppgavene.

• Liker 3
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Du forstår hva jeg mener. Sykepleiere på sykehjem burde eksempelvis ikke ha mer enn 1 stell om dagen (se over trykksår). Det stjeler masse tid. Det får vi ikke til jo mindre vi har flere ansatte som faktisk kan ta de oppgavene.

Ville du brukt hender om rørleggeren, konsulenten, juristen, statsråden? Hvis jeg forstår så forstår du også. Bruk hoder, det er ikke vanskelig. 

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (11 minutter siden):

Ville du brukt hender om rørleggeren, konsulenten, juristen, statsråden? Hvis jeg forstår så forstår du også. Bruk hoder, det er ikke vanskelig. 

Spørs hva de skulle gjort. Man trenger ikke utdanning for å smøre noen brødskriver. 

• Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Spørs hva de skulle gjort. Man trenger ikke utdanning for å smøre noen brødskriver. 

Men nå er det jo ikke akkurat smøring av brødskiver som krever mest tid. Det er arbeidsoppgaver hvor det trengs kompetanse, og flere ufaglærte assistenter er ikke løsningen.

Skrevet
1 hour ago, Majer said:

A: Sant. 

B: Omorganisering ja, men sorry helsevesenet er ikke et integreringsverktøy slik mange på venstresiden virker å tro. 

C : Ville du blitt stelt av noen som er tvunget til å være der?

Dette kan ikke løses på noen god måte med de ideoligiske hjerneråten som dominerer politikk og samfunn i dag. Hadde man utelukket all privat innflytelse og organisert seg  vekk fra det nyliberale New Public Management helvete som er modellen i dag.......kanskje men det ville tatt år.  

Men dette er ikke på radaren, tvert om ting kommer  til å bli verre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...