Gå til innhold

Kan man be om lønnsforhandling utenom de faste?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kan man i komm. sektor be om en forhandling på særskilt grunnlag (rekruttere og beholde) midt i året utenom de faste vanlige lokale oppgjørene?

Hvis utfallet av det jeg ber om er avgjørende for om jeg fortsetter der, kan man da bare be om en slik forhandling/kreve det?

Tenker da selvfølgelig at foreningen jeg er medlem i kan gjøre det for meg..

Men kan arbeidsgiver si "nei, vi vil ikke ta en slik forhandling med deg"?

Noen som vet slikt om HTA og andre regler om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega av meg forhandlet seg frem til en ny lønnsavtale utenom den faste forhandlingen. Men hun hadde fått tilbud om en annen jobb og kunne bruke den som brekkstang for å høyne lønnen. Hun tok forhandlingen med sjefen, så måtte han gå videre til sine sjefer. Det gav frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hovedinnlegger

Takk for svaret fra deg.

Ja, jeg har også hørt en del om folk som bruker ny jobb som brekkstang og at det virker som bare det. Men jeg har altså ikke en ny jobb i andre hånden å skilte med.

Så spørsmålet blir: kan jeg likevel "forlange" en forhandling med arbeidsgiver på grunnlag av "rekruttere/beholde" ved å informere om at jeg vil søke andre stillinger umiddelbart hvis det ikkje skjer en endring i min lønn?

Eller virker som regel ikke det fordi man ikke faktisk har et tilbud fra andre? For meg høres det nok ut å si at man går i gang og søker aktivt etter nye (jeg kan få ganske mange bra jobber hvis jeg går inn for det).

Vet noen her mer? Hadde vært veldig interessant å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe som heter 2-3-4-forhandlinger. Man kan øke lønnen sin hvis arbeidet endrer form, man får mer ansvar osv. Må gjøres med arbeidsgiver, gjerne med fagforening i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe som heter 2-3-4-forhandlinger. Man kan øke lønnen sin hvis arbeidet endrer form, man får mer ansvar osv. Må gjøres med arbeidsgiver, gjerne med fagforening i ryggen.

Har hørt om den også, ja. Mitt stilling har ikke endret seg..

Så hva med den for å "beholde en arbeidstaker"?

*vet at ingen er uerstattelige da, men likevel, hvis personen er spesielt god, mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esmiralda

Lurer på det samme selv, vurderer sterkt å slutte i den kommunen jeg jobber i, noen som vet om en kan si at en søker andre jobber hvis en ikke får den lønna en har krav på i forhold til markedslønn, tilsvarende stillinger, urettferdighet i forhold til andre med mindre ansvar og utdanning, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...