AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Høres ut som jeg bare vil gå hjemme, men det stemmer ikke. Jeg vil bare ikke møte veggen. De første 2,5 månedene av svangerskapet var jeg så trøtt at det eneste jeg gjorde var å gå på jobb , spise og sove. Pga ferieavvikling og få leger på jobb gikk jeg aldri til legen(«høres ut som du kan vente til etter ferien»). Så ble det litt bedre men jeg ble forkjølet/influensa/covid(?) og har egentlig ikke klart å fungere skikkelig etter det. Jeg har null overskudd etter jobb og bruker helgene på å hente meg inn. Jeg har sagt nei til alt sosialt i 3 måneder og ser at mannen begynner å bli litt lei av å holde hus og hjem i orden helt alene. Er det innafor å ringe legen? Anonymkode: 1ee8c...982 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Egentlig ikke, men du kommer sikkert til å få minst gradert. Vi trenger flere barn, og dermed må kvinner ha lyst til å gå gravide flere ganger. Jeg ble 100% sykemeldt etter uke 22 pga ekstreme bekkensmerter. Men jeg har aldri vært sykemeldt før, så legen forstod at det var alvor. Anonymkode: d0d32...169 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Jeg vet ikke svaret, men må bare si jeg føler med deg. Jeg har det helt likt! Alle ettermiddagene og helgene går bare til å hente seg inn for å klare å overleve jobben. Jeg er «bare» i uke 12 og jeg føler jeg har vært gravid i en eeeevighet. Mye tøffere enn jeg trodde. Et helt nytt nivå av sliten, og jeg har i mange år jobbet i et ekstremt hektisk og utmattende miljø. Anonymkode: bd17e...729
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Det er alltid innafor å spørre. Min lege anbefalte varierende grad av sykmelding hele svangerskapet pga. min psykiske helse og bekkenplager. Hun mente at om jeg ble helt utkjørt så kunne det øke risiko for fødselsdepresjon denne gangen også (fikk det forrige gang). Anonymkode: 1a346...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Sånn var jeg lenge i svangerskapet. Jeg orket ingenting etter jobb. La meg tidlig. Ikke hørt om at det er grunn til sykemelding. Kan du få noe tilrettelegging på jobb? Flere pauser eller noe? Anonymkode: 3b5e7...006 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Høres ut som jeg bare vil gå hjemme, men det stemmer ikke. Jeg vil bare ikke møte veggen. De første 2,5 månedene av svangerskapet var jeg så trøtt at det eneste jeg gjorde var å gå på jobb , spise og sove. Pga ferieavvikling og få leger på jobb gikk jeg aldri til legen(«høres ut som du kan vente til etter ferien»). Så ble det litt bedre men jeg ble forkjølet/influensa/covid(?) og har egentlig ikke klart å fungere skikkelig etter det. Jeg har null overskudd etter jobb og bruker helgene på å hente meg inn. Jeg har sagt nei til alt sosialt i 3 måneder og ser at mannen begynner å bli litt lei av å holde hus og hjem i orden helt alene. Er det innafor å ringe legen? Anonymkode: 1ee8c...982 At mannen er lei av å holde hus og hjem i orden alene er ikke en grunn. men du kan jo høre med legen om det er mulig å få feks 20% sykmelding så du kan bruke den tiden på å hente deg inn igjen litt fordi du er så sliten nå. Er ikke sikkert legen går med på det da. Anonymkode: f3435...08f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 "Alle andre" får sykmelding om de er ekstremt utmattet uten å være gravide. Det er veldig dumt om terskelen for sykmelding skal være høyere enn for ikke-gravide. Du får nok gradert sykmelding for en periode pga. utfordingene dine, ikke fordi mannen er lei av husstell. Det ville jeg ikke nevnt. Anonymkode: 61515...e6b 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Sliter med det samme. Er totalt utslitt og klarte ikke å ta vare på barnet vi allerede har, far tok/tar alt i hus. Har gradert sykemelding for å ikke møte veggen, og jobber kortere dager. Snakk med legen med god samvittighet 👍🏼 Anonymkode: 1bee9...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Jeg har blitt sykmeldt under svangerskap pga utmattelse, hodepine, bekken/ryggsmerter og psykisk stress (dette var under korona, jeg jobber i skolen, hadde to uker til permisjon og det blusset opp mye smitte på skolen jeg jobbet på og jeg ble kjemperedd). Jeg ville ringt legen og hørt, sannsynligvis får du minst gradert sykmelding. Anonymkode: 2ee04...bee
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Umulig å få sykemelding er min erfaring. Er 32 uker nå og i full jobb som sykepleier uten tilrettelegging. Legger meg når jeg kommer fra jobb. Har ikke sett ungene mine annet enn i helgene de siste 4 månedene siden jeg drar på jobb før de står opp. Anonymkode: 237de...2ca 2
Tipaa Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Jeg likte overhodet ikke min fastlege, han var overhodet ikke en menneske-person og lett å snakke med. Gruet meg når jeg nevnte sykemelding. Men han var ikke vanskelig å be! Jeg styrte løpet egentlig selv. Siste 3 ukene før jeg gikk ut i permisjon var jeg 100% sykemeldt, og de siste 5-6ukene før der igjen var jeg 50% sykemeldt. Som han selv sa, samfunnet takker deg ikke fordi du selv sliter deg ut. Hadde endel bekken og ryggsmerter, og hadde behov for å ligge rett ut av å til. Da kunne jeg ikke jobbe fullt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 I første svangerskap fikk jeg sykemelding for å hente meg inn igjen da jeg brøt sammen på legekontoret av utmattelse(ordinær kontroll), men det var bare til jeg fikk henta meg inn igjen. Opp igjen på 100% stilling etter noen uker. da fikk jeg beskjed om å legge lista lavere og slappe av. Vi var kommet til slutten av april og «mai er jo en rolig måned med mange fridager». Ja særlig… jeg overlevde mai med 12-timers arbeidsdager, og før neste kontroll hadde jobben heldigvis skjønt at de måtte tilrettelegge(dvs betale noen for å gjøre jobben «min» som jeg var trekt ut til å få på toppen sv det normale). Legen trodde meg ikke på at mai var en hektisk måned før jeg kom tilbake i juni og fortalte hvordan jeg hadde jobba… da var det heldigvis snart ferie så jeg slapp mer sykemelding. Anonymkode: b0363...5f7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Umulig å få sykemelding er min erfaring. Er 32 uker nå og i full jobb som sykepleier uten tilrettelegging. Legger meg når jeg kommer fra jobb. Har ikke sett ungene mine annet enn i helgene de siste 4 månedene siden jeg drar på jobb før de står opp. Anonymkode: 237de...2ca Du har ikke vurdert og bytte fastlege? Slik skal det jo ikke være! Anonymkode: 8b3b9...d5a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har ikke vurdert og bytte fastlege? Slik skal det jo ikke være! Anonymkode: 8b3b9...d5a Finnes bare en i min kommune. Sånn er det med fastlegekrisa. Stod uten fastlege i 6 år før jeg ble tildelt legen jeg har nå. Anonymkode: 237de...2ca
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Jeg fikk tilrettelagt arbeid fra ca. 5 mnd. Fikk noen ekstra pauser. Så i 6 mnd pushet sjefen min meg til å sykemelde meg 50%. (jeg slet veldig på jobb men hadde som mål å holde ut til sommerferien) så jeg fikk 50% sykemelding pga bekkenet, utslitthet (er det noe som heter det? ) og tøft arbeid. Hadde så 4 uker ferie og gikk til legen for å forlenge sykemeldingen. Jeg sa jeg ønsket en litt høyere grad siden jeg slet så med sterke kynnere, og spurte om jeg kunne få aktiv sykemelding. Legen bare så på meg og sa, "nei, det er bare 2 mnd til permisjon, så jeg sykemelder deg 100%" 🤷♀️ jeg er veldig glad for det, for jeg er virkelig utslitt, har en del smerter både i rygg og magen, så jeg klarer ikke å gå mer en 30 minutter før jeg må legge meg ned. Men det føltes litt rart å sykemelde meg så mye så fort 🙈 Anonymkode: d9def...b47
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 Er det ikke slik det er å være gravid da? Var hvertfall akkurat slik for meg, dro da på jobb likevel. Sosialt liv/egentid kan vente, og mannen kunne da vitterlig ta seg av hus og hjem når jeg tross alt grodde et barn. Anonymkode: 2d361...23e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke slik det er å være gravid da? Var hvertfall akkurat slik for meg, dro da på jobb likevel. Sosialt liv/egentid kan vente, og mannen kunne da vitterlig ta seg av hus og hjem når jeg tross alt grodde et barn. Anonymkode: 2d361...23e Skal man slite seg totalt ut altså? Anbefaler du det til ikke-gravide også? Dumt av deg å ikke ta sykmelding om det var det kroppen din trengte, ingen som takker deg for det om du skulle møte veggen. Bra for barnet i magen er det heller ikke. Anonymkode: 61515...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Skrevet 6. september 2023 Tja. Vanskelig vurdering for oss her inne, du må nesten kjenne litt på dette selv😊 Jeg er også gravid og har en 1,5åring i tillegg, og det er klart jeg er ekstremt sliten når jeg kommer hjem fra jobb og vil være helt tilstedet for barnet den tiden hun er våken, og deretter ta del i å holde hus og hjem. Men føler ikke jeg er der at det er riktig med gradert sykemelding, jeg hadde jo dager jeg kunne være veldig sliten selv da jeg ikke var gravid liksom, føler det er en del av voksenlivet😅 men ja, vanskelig vurdering det der… Skal sies at jeg har en fleksibel jobb og kan ha mye hjemmekontor, så er nok annerledes om du har en fysisk krevende jobb uten rom for så mye tilpasninger? Anonymkode: d4954...ef1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Skrevet 6. september 2023 Hva du kan få sykemelding for hr mye å si på legen du har. Mange leger vil nok gi deg sykemelding om du er så sliten som du beskriver, mens andre vil ikke.. Anonymkode: 2c457...a54
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 Min erfaring er at en god dialog med fastlegen er gull verdt. Våg å være ærlig om hvor tøft du opplever det å skulle sjonglere alt er, så kan det vel hende du får en sykemelding. Anonymkode: 1ce7d...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå