Gå til innhold

Mannen er arbeidsløs og funnet ut at vi ikke har samme interesser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er arbeidsløs og går hjemme,  bruker tiden på turer, trening

Jeg jobber 100 prosent i helsevesenet, er helt utslitt etter endt arbeidsdager og mannen ønsker ofte at vi går fjellturer på ettermiddagen, med to barn.

Jeg sa nei i dag, at jeg er sliten. "OK, du vil jo aldri det, vi har nok ikke samme interesser, kanskje vi ikke passer så bra sammen? Du ønsker på lekeplass, jeg ønsker at barna skal være med på fjelltur"

"Nå synes jeg du var frekk, jeg er slite"

Kjente jeg ble irritert av det at han får meg til å fremstå lat... 

Anonymkode: 94cde...3a4

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva ønsker du å oppnå med innlegget ditt? Det kommer ikke så klart frem..

Dersom du vil ha bekreftet at han er urimelig i sine uttalelser er jeg enig med deg. Man er ikke opplagt til fjelltur på kveldene midt i uken .Det gjøres en og annen helg eventuelt.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 8
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Hva ønsker du å oppnå med innlegget ditt? Det kommer ikke så klart frem🙃

Om jeg er nærtakende som synes det var frekt?

• Hjerte 1
Skrevet

Er det sånn at han vil på tur hver eneste dag? Eller en gang eller to i løpet av uken? 

Man skal ikke være så utslitt etter jobb at man ikke klarer annet enn å ligge på sofaen, så kanskje du har godt av den friske luften og aktiviteten den turen kan gi deg?

Anonymkode: fbc3a...9b1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det sånn at han vil på tur hver eneste dag? Eller en gang eller to i løpet av uken? 

Man skal ikke være så utslitt etter jobb at man ikke klarer annet enn å ligge på sofaen, så kanskje du har godt av den friske luften og aktiviteten den turen kan gi deg?

Anonymkode: fbc3a...9b1

Noen ganger i uken

Går ut med barna på lekeplassen, lager middag osv, men orker sjeldent en lang "treningstur" med bare oppoverbakker

• Nyttig 3
Skrevet

Det skorter nok litt på empatien. Han har overskudd fordi han ikke jobber, og har glemt hvor sliten man blir av en lang dag på jobb. 

Det betyr ikke nødvendigvis at man ikke har samme interesse. Liker du å gå på fjelltur når du har fri og overskudd?

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Det skorter nok litt på empatien. Han har overskudd fordi han ikke jobber, og har glemt hvor sliten man blir av en lang dag på jobb. 

Det betyr ikke nødvendigvis at man ikke har samme interesse. Liker du å gå på fjelltur når du har fri og overskudd?

Ja jeg liker å gjøre ting.

Vi har ikke avlastning og ingen familie her, så når jeg har fri rydder jeg, tar igjen søvn osv... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen er arbeidsløs og går hjemme,  bruker tiden på turer, trening

Jeg jobber 100 prosent i helsevesenet, er helt utslitt etter endt arbeidsdager og mannen ønsker ofte at vi går fjellturer på ettermiddagen, med to barn.

Jeg sa nei i dag, at jeg er sliten. "OK, du vil jo aldri det, vi har nok ikke samme interesser, kanskje vi ikke passer så bra sammen? Du ønsker på lekeplass, jeg ønsker at barna skal være med på fjelltur"

"Nå synes jeg du var frekk, jeg er slite"

Kjente jeg ble irritert av det at han får meg til å fremstå lat... 

«ok, du vil jo aldri jobbe, vi har nok ikke samme interesser, kanskje vi ikke passer så godt sammen? Du ønsker å ligge på sofaen hele dagen , jeg ønsker å jobbe og bidra økonomisk til familien AS»

For en dust. Du har min dypeste medfølelse Ts

Anonymkode: d97d0...cd3

• Liker 30
  • Nyttig 9
Skrevet

Barna er 1,5 år og 4,5 år.

• Nyttig 1
Skrevet

Du har vel gjerne allerede gått i flere kilometer på jobb?

Hvorfor jobber han ikke? Og hvorfor kan dere ikke gå tur i helgene heller?

Anonymkode: b80e0...e77

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Han virker som en stor unge. Du har fått et extra barn ved siden av de små 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Er han deprimert pga. at han ikke har jobb? Uansett tenker jeg at han som stort sett går hjemme nå har langt mer overskdd og behov for aktiviteter med andre. Så der han har ladet opp til at du og ungene skal komme hjem og gleder seg til det, så er du sliten etter jobb og trenger kanskje å hente deg inn.

Han bør se at du kanskje er for sliten enkelte dager til å orke fjelltur. Samtidig er det jo flott at han ønsker å gi barna gode naturopplevelser som små, da det ofte gjør at de vil fortsette å være aktiv i naturen også som voksen.

Hadde det vært meg så hadde jeg forklart hvorfor jeg var ekstra sliten i dag, og så sagt at det er kjempeflott om han tar med seg ungene så kan du få hvilt deg litt, men at du gjerne blir med på fjelltur dag x senere i uken - og ønsket han og ungene god tur. Meeen, så kan jeg tenke meg at din mann egentlig ønsker seg det sosiale også med deg, og da blir det kanskje feil for ham å gå alene med ungene. Det bør imidlertid være mulig å ta hensyn til begges ønsker her i løpet av en uke.

At han lurer på om dere egentlig ikke passer sammen, det tror jeg er litt desperasjon fra hans side. Unnskylder det ikke, for det er egentlig også manipulerende.

Jeg tror det hele uansett bunner i at han ikke trives som arbeidsledig og at han har behov for mer sosial aktivitet enn han får av å gå alene hjemme. Sånn sett egentlig et positivt trekk.

Ikke lag en veldig stor sak om dette. Minn ham på da han jobbet, at han også kunne være veldig sliten innimellom (antar jeg?), og at din jobb i helsevesenet gjør at du går x tusen skritt på jobb hver dag og du løfter tungt, og at det derfor ikke er så rart om du trenger hente deg inn igjen enkelte dager istedenfor å gå fjelltur. Samtidig kan du se på hvordan du kanskje kan bruke naturen som en kilde til avkobling - kanskje kunne han ha ordnet med middag dere kunne tatt med til sjøen eller et sted i skogen eller på fjellet rett etter jobb, så kunne han og ungene undersøkt nærområdet mens du hvilte deg etter maten.

Finn gode løsninger!

Anonymkode: ead71...b40

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Punkt én, at den som jobber i helsevesenet overlever og klarer å stå i jobb gjennom småbarnsfasen og videre etter rundet 40. Alt annet er både dumt, kjipt og økonomisk tap for hele familien.

Punkt to, at barna får litt luft og kos, på et nivå som ikke er for stress siden de har vært i barnehagen og sikkert er slitne. Og at den voksne som er sammen med dem har overskudd nok til å være blid og grei.

Punkt tre, ikke putte mer greier inn i hverdagen enn det som er kjekt for alle. De fleste har brent kruttet når kl. er 16. 

Helgene er best til turer, men de trenger verken være lange eller slitsomme. Eller for den som har vært på jobb. 

Hvis mannen vil trene kan han gjøre det alene, ellers må han tilpasse seg flertallet. Og så håper jeg han har laget mat, handlet, tatt klesvasken og ryddet når han er hjemme på dagtid, det er bare rett og rimelig når du har lange dager på jobb.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Å gå tur noen ganger i uke dagene er greit nok. Men at han skal komme med sånne kommentarer er virkelig ikke bra.

Bedre kanskje å avtale dagen i forveien om dere skal gå tur.

Anonymkode: f773c...65a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Fjelltur kan dere vel ta i helga eller en annen dag du har fri, man trenger ikke å være så innmari smart for å forstå at man trenger en pause etter jobb, spesielt om man har en jobb der man labber rundt hele dagen og når 20000 skritt før lunsj liksom. 

Høres mer koselig ut med en avslappende tur på lekeplass med kaffe eller en liten tur rundt et vann eller no. Hverdager blir raskt stress om man skal planlegge så mye. Hvis han er fri på dagtid så kan han vel labbe rundt et fjell eller to selv.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Han kan jo ta med ungene på slike turer uten deg?? 

Anonymkode: 5c017...d76

• Liker 9
Skrevet

Jeg forstår meg virkelig ikke på alle disse relasjons-trådene her inn, "er jeg for nærtakende", "er mannen min ufølsom", "burde jeg si nei", "hadde du godtatt ditt eller datt", og så videre og så videre.

Om man er avhengig av, og legger vekt på, hva anonyme deltakere på et diskusjonsforum tenker og mener om et bittelite utvalg av en enkelt episode eller en enkelt personlighets egenskap for å avgjøre hva som er riktig for deg og dine relasjon til din bedre halvdel, så er man sjanseløs uansett!

Kommunikasjon ser ut til å være ikke-eksisterende med mindre det handler om å fortelle hverandre hvem som har rett eller feil. Grovt sett så vil man alltid kunne forstå begge sider om man prøver å sette seg inn i det.

Selv om jeg kan forstå ønske om å høre andres tanker og meninger så vil jeg oppfordre TS til å finne sine  egne meninger og prioriteringer, helt uavhengig av hva andre måtte mene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan jo ta med ungene på slike turer uten deg?? 

Anonymkode: 5c017...d76

4,5 åringen ville ikke uten meg, og da ble han muggen...

• Hjerte 1
Skrevet

Håper han henter /leverer, handler, lager mat, gjør husarbeid osv nå som han går hjemme. Om han tar det tredje skiftet (som blir hans eneste skift) kan det jo hende du får mer overskudd.

Anonymkode: e8eb1...7c4

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Håper han henter /leverer, handler, lager mat, gjør husarbeid osv nå som han går hjemme. Om han tar det tredje skiftet (som blir hans eneste skift) kan det jo hende du får mer overskudd.

Anonymkode: e8eb1...7c4

Henter og leverer ja, men middagen begynnes på når jeg kommer hjem 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...