AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Jeg skal snart føde mitt første barn, og min familie (3 personer) som bor en flytur unna har planer om å komme på besøk 2 uker etter termin. De har spurt om de kan få overnatte eller om de skal skaffe seg et annet sted å sove. Hva ville dere svart? 🙂 Vi har nok med plass så det er ikke noe problem, de er mer redd for å være til bry og vil gi oss tid for oss selv om vi ønsker det. Men siden det er mitt første barn så aner jeg virkelig ikke hvordan det blir. Og det er jo en del penger de må ut med hvis de skal booke seg et sted. Hva ville dere gjort? 🙂 Er snakk om 4 netter. Anonymkode: 2368b...1f7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 For min del hadde det ikke vært noe problem å ha overnattingsbesøk så lenge gjestene selv var bevisst på at jeg/vi har søvnmangel og ikke orker å styre og stelle med besøk. Fint om de da hjelper med handling/middag/rydding/oppvask og ikke har så store forventninger til godt vertskap😅 Anonymkode: 26a68...556 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Tror jeg ville hatt en veldig løs avtale her, og sagt at de må bestille hotell med mulighet for avbestilling. Du aner ingenting om formen. 2 uker var sinnsykt lenge også. Les The lemon clot essay på Reddit, prepare yourself😱 Anonymkode: 90d3d...9ea 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Tror jeg ville hatt en veldig løs avtale her, og sagt at de må bestille hotell med mulighet for avbestilling. Du aner ingenting om formen. 2 uker var sinnsykt lenge også. Les The lemon clot essay på Reddit, prepare yourself😱 Anonymkode: 90d3d...9ea Ser nå du skrev 2 uker etter termin, 4 dager. Vel, du kan i verste fall risikere at de kommer når barnet er noen få dager gammel. Ville som sagt hatt en løs avtale her. Anonymkode: 90d3d...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Null stress, så lenge det er ens egen familie og de er av typene som ordner og hjelper til. Jeg satt veldig pris på at familien min var såpass mye tilstedet + svigermor som overnattet i 2 uker. Hun var så mye til hjelp at jeg gråt da hun dro haha (sikkert pga hormoner og) 😅 Anonymkode: 3a981...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser nå du skrev 2 uker etter termin, 4 dager. Vel, du kan i verste fall risikere at de kommer når barnet er noen få dager gammel. Ville som sagt hatt en løs avtale her. Anonymkode: 90d3d...9ea Nettopp. Plutselig er det ikke 14 dager siden fødsel, men i praksis rett etter hjemkomst. Hilsen ei som gikk 10 dager over termin med første barnet Anonymkode: 9d324...ecc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Null stress, så lenge det er ens egen familie og de er av typene som ordner og hjelper til. Jeg satt veldig pris på at familien min var såpass mye tilstedet + svigermor som overnattet i 2 uker. Hun var så mye til hjelp at jeg gråt da hun dro haha (sikkert pga hormoner og) 😅 Anonymkode: 3a981...1c8 Det er et godt poeng. Er de typen til å sette seg i sofaen og forvente oppvartning? Eller tar de i et tak og er faktisk til hjelp? Anonymkode: 9d324...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Ingen problem for oss hvertfall. Men, som sagt ville hatt en løs avtale så du slipper å føle at det er vanskelig å si nei hvis du endrer mening. Anonymkode: da48d...138
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Spørs litt hvor godt du liker å ha besøk. Jeg syns det er litt slitsomt selv om gjestene er greie. Vi har to barn og fikk besøk av svigers etter ca 3 uker med begge. De var en uke begge ganger. Hyggelig folk som gjerne hjelper til med middag osv. Jeg syns allikevel det var slitsomt da jeg ikke klarer slappe helt av når det alltid er noen til stedet, jeg ikke kan gå på do på natt/morgen uten å kle meg, tilpasse middag til noe alle liker, måtte ha lange samtaler om tema som ikke interesserer meg hver dag når mannen er på jobb etc. Alt samtidig som du skal bli vant til ny situasjon, har søvnmangel og jobber med ammingen. For meg er det slitsomt. Andre syns det er digg. Anonymkode: 3244c...711 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Vi har alltid vært rause og fleksible på overnatting når folk var på besøk og var egentlig innstilt på at det skulle gå greit etter fødsel også. Men så ble vi tipset av jordmor om at det er bedre om de sover ett annet sted så jeg kunne ha "puppen fri", blø og baby gråte uten tilegg stresset som det er å ha besøk og slikt. Så kom baby 11 dager etter termin, og vi var på sykehuset en uke etterpå. Var veeeldig glad for å slippe å ta hensyn til andre den første måneden, men heller ha flere korte besøk. Man vet heller ikke hva slags unge man får, plutselig er det trøbbel med tungebånd eller kollikk eller annet. Anonymkode: aa681...827 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 2 uker etter termin kan det hende du fortsatt ligger på føden. Eller nettopp har kommet hjem😅 Du aner ikke hvordan formen er heller. Her ble det keisersnitt og jeg hadde ikke behov for å ha folk gående oppå meg den første tiden. Styra masse med amming og søvn også, så nei takk. Hadde bedt de avvente Anonymkode: 84b8e...c13 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Null stress, så lenge det er ens egen familie og de er av typene som ordner og hjelper til. Jeg satt veldig pris på at familien min var såpass mye tilstedet + svigermor som overnattet i 2 uker. Hun var så mye til hjelp at jeg gråt da hun dro haha (sikkert pga hormoner og) 😅 Anonymkode: 3a981...1c8 Hehe, enig! Min mann har hele nærmeste familie i husene rundt oss. Svigermor bodde her omtrent, men det gjorde ingenting. Nå var ikke vi sånne «Åhh, vi vil være alene med barnet for å bli kjent med det»-foreldre heller, og satt pris på hjelpen vi fikk, spesielt siden jeg var litt trøtt og dårlig etter fødsel. Anonymkode: da48d...138 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Mine foreldre kom på overnatting non uker etter fødsel. Vi har eget gjesterom, så de hang ikke oppå oss hele tiden. De hjalp masse til med å lage frokost, middag, tok klesvask og ryddet. Mens jeg tok det med ro og passet babyen. Hvis besøket ditt hjelper til med matlaging og rydding, så går det helt fint. Det blir jo fort ganske mye ekstra oppvask med 4 stk på besøk. De er nødt til å jobbe litt. Jeg var tilnærmet sengeliggende 2 mnd etter fødsel, så jeg var avhengig av ganske mye hjelp en stund. Å ha besøk som forventet oppvartning kunne vi derfor ikke ha. Anonymkode: b99ce...f43
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Jeg hadde mine foreldre og besteforeldre på overnatting når vi kom hjem fra sykehuset. Alle hjalp til med matlaging, og de forventet ikke noe av oss nybakte foreldre. Middag bestilte vi take away eller besøket lagde. Vi hadde vår egen døgnrytme, la oss tidlig osv, besøket så på tv og koste seg uten oss. Fungerte veldig fint, og koselig å ha de minnene nå, bestefar døde før barnet var 1 år, så spesielt fint å ha bilder og minner da. Anonymkode: 8f9ff...b1a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Og ja, som noen andre nevner. 2 uker etter termin kan det jo hende du akkurat har født 😅. Jeg ble satt i gang 2 uker etter termin pga overtid, deretter var vi på sykehuset i 3 dager. Anonymkode: b99ce...f43
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Tusen takk for mange svar og synspunkt 😊 overtid er ikke et tema da jeg har noen "poeng" og blir igangsett på termindato. Og de kommer skurrat 2 uker etterpå for de har ferie den uken, men selvsagt jeg kan alltid avlyse rett før hvis det er problemer 😊 Og de er absolutt folk som er der for å hjelpe! Jeg har gitt beskjed om at jeg kommer til å ligge i god stolen hele tiden, og de må bare fikse seg selv, og det var en selvfølge for de. De var kun der for å hilse på baby og hjelpe til så mye som mulig med alt vi trengte 😊🥰 Godt poeng med det å måtte kle på seg hele tiden, høres ganske irriterende ut 🤭 de sier og at de kommer til å være her mesteparten av dagen, så det høres best ut med at de har et annet sted å bo. Men jeg kjenner litt på samvittigheten når de må ut med så mye penger, når vi har veldig god plass. 😅 Ts Anonymkode: 2368b...1f7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Du ber de bo annet sted. Mye enklere at det avtalt fra start. Selv om du nå tenker de kommer til å vise hensyn så er det ikke sikkert du føler det etter å ha født. For da er du ekstra sårbar. Du er kanskje trøtt, sliten, har vondt, strever med å gå på do, blør når du reiser deg opp fra sofaen, må spyle deg nedentil etter toalettbesøk fordi du er så sår, har brystspreng, kanskje strever med amming/mating, kanskje har dere måtte vært på ekstra kontroller pga komplikasjoner hos deg eller baby osv. Far kan også være trøtt siden netter fort påvirker alle i huset. Besøk to dager etter termin kan fort bety besøk første dagen dere kommer hjem fra barsel. Anonymkode: 51e4d...604 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 Jeg gikk maks over tiden. Svigers kom på besøk når baby var fire dager. De laget mat, de vasket, de holdt baby. De kom også med noen irriterende kommentarer, men sånn er de bare. Koselig at de ville komme og hilse på barnebarnet. De forventet ingenting. Jeg tok livet med ro. Tok baby inn på soverommet for å amme, slappet av med serier der hvis det ble for mye. Kjenn etter på hva du ønsker og føler. Men min erfaring var at det gikk veldig greit å ha besøk. Anonymkode: 3bb51...5e4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tusen takk for mange svar og synspunkt 😊 overtid er ikke et tema da jeg har noen "poeng" og blir igangsett på termindato. Og de kommer skurrat 2 uker etterpå for de har ferie den uken, men selvsagt jeg kan alltid avlyse rett før hvis det er problemer 😊 Og de er absolutt folk som er der for å hjelpe! Jeg har gitt beskjed om at jeg kommer til å ligge i god stolen hele tiden, og de må bare fikse seg selv, og det var en selvfølge for de. De var kun der for å hilse på baby og hjelpe til så mye som mulig med alt vi trengte 😊🥰 Godt poeng med det å måtte kle på seg hele tiden, høres ganske irriterende ut 🤭 de sier og at de kommer til å være her mesteparten av dagen, så det høres best ut med at de har et annet sted å bo. Men jeg kjenner litt på samvittigheten når de må ut med så mye penger, når vi har veldig god plass. 😅 Ts Anonymkode: 2368b...1f7 Det kan ta opp til 5 dager fra man settes igang til ungen blir født, ofte ender det også med keisersnitt hvis prosessen går for tregt. Jeg ville nok ventet med å avtale besøk til etter babyen er født og du ser hvordan ting går. Vi var innlagt 1,5 uke. Når vi kom hjem måtte vi til sykehuset hver dag den første uken, for å veie babyen og måle bilirubin verdier. I tillegg til at vi sleit med amming og måtte mate babyen med kopp, vekke hver 3 time på natten osv. Jeg hadde ikke hatt glede av å ha besøk i huset. Sleit også mye med å gå på do, så veldig fint å få være i fred og ikke måtte ta hensyn til andre 🫣 Anonymkode: 84b8e...c13 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Jeg hadde min mor på besøk etter fødsel og angrer veldig på det. Vi er veldig close sånn til vanlig, men det ble faktisk ganske stress… Lite søvn, og man har liksom nok med å venne seg til tilværelsen som nybakt mor, være sensitivt overfor baby og lese behov der, få i gang amming (bedre når det ikke er folk i huset ..) , og jeg hadde endel avtaler med helsestasjonen da baby hadde endel vektkontroller. Med andremann var vi bevisst på dette og ba familie ta inn på hotell. Dette er voksne mennesker som fint klarte å planlegge økonomien slik at det gikk helt fint. De var der ikke så lenge heller. Var en mye bedre opplevelse !! Anonymkode: 1900f...fc7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå