Gå til innhold

Dårlig dyrevelferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå begynt å jobbe i en rideskole noen ganger i uka. Jeg har observert at hestene/rideskolehestene har veldig skittent vann ute. I dag når jeg skulle fylle nytt vann til dem, tømte jeg jo ut det gamle skitne og da så jeg også at bøttene var fulle av grønske og sand. Når jeg vasket dem ble svampen helt grønn/sort fra de skitne bøttene. Er ikke dette skikkelig dårlig dyrevelferd? Det kan vel ikke være lovlig å la hestene stå ute uten rent vann i 6-7 timer i stekende sol i 24 grader? Forje gang jeg var det observerte jeg også at stalljenta som hadde ansvaret den dagen fortsatte å fylle vann i bøttene uten å verken tømme det gamle skitne eller vaske dem. Blir helt satt ut. Må vell være en eller anna dyrevelferdslov eller no sånt som går i mot dette? Overreagerer jeg bare totalt eller er det ikke veldig dårlig behandling av dyr? Hva gjør jeg?

Anonymkode: fa576...4b6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts igjen

Det så virkelig ut som at de ikke har vasket dem på år og dag. Det tror jeg virkelig ikke er en vane å gjøre der. Noen av drikkekarene som hestene har inne så jeg også var skikkelig skitne, har nok ikke blitt vasket på en stund de heller..

Har vært i den stallen før noen år tilbake, husker det var samma greia da og. Vet virkelig ikke hva man gjør. Må vell snakke med dem, men må vell gjøre no mer med det? Er jo et veldig alvorlig problem syns nå jeg. 

Skrevet

Neste gang du er i stallen, kan du spørre etter svamp eller kost for å vaske bøtter. Da blir bøttene reine, og du får se om du har rett i at de ikke har noen rutine for det. 

Hva tenker du ellers at du skal gjøre med det?

Anonymkode: ad335...0a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nå begynt å jobbe i en rideskole noen ganger i uka. Jeg har observert at hestene/rideskolehestene har veldig skittent vann ute. I dag når jeg skulle fylle nytt vann til dem, tømte jeg jo ut det gamle skitne og da så jeg også at bøttene var fulle av grønske og sand. Når jeg vasket dem ble svampen helt grønn/sort fra de skitne bøttene. Er ikke dette skikkelig dårlig dyrevelferd? Det kan vel ikke være lovlig å la hestene stå ute uten rent vann i 6-7 timer i stekende sol i 24 grader? Forje gang jeg var det observerte jeg også at stalljenta som hadde ansvaret den dagen fortsatte å fylle vann i bøttene uten å verken tømme det gamle skitne eller vaske dem. Blir helt satt ut. Må vell være en eller anna dyrevelferdslov eller no sånt som går i mot dette? Overreagerer jeg bare totalt eller er det ikke veldig dårlig behandling av dyr? Hva gjør jeg?

Rideskole i seg selv er dårlig dyrevelferd.

Anonymkode: 3832a...41c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jo det er dårlig dyrevelferd. Dyr skal ha friskt vann hver eneste dag. Akkurat som oss. 

Anonymkode: 97252...052

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rideskole i seg selv er dårlig dyrevelferd.

Ikke nødvendigvis. Det finnes gode rideskoler. 

• Liker 1
Skrevet

Enig i at de skal ha tilgang til rent vann, men jeg tror ikke det er det som plager dem mest. Her er en liste over ting jeg ser på de fleste rideskoler som jeg selv mener er enda verre:

- Utstyr som ikke passer og gnager, og dårlig renhold av bitt.
- Mange uerfarne ryttere som drar dem i munnen og sparker dem i siden.
- Trange bokser og lite utetid i altfor små luftegårder.
- Ensformige dager hvor all aktivitet foregår i ridehallen, men aldri ute eller på tur.
- Dårlig oppfølging med dekken. Kan stå med dekken når det er sol og 25 grader, men stå uten i full storm.
- Dårlig oppfølging av skoing og tannrasp.

Noen steder er det selvfølgelig annerledes, men dette er dessverre standarden alle steder jeg har vært i større eller mindre grad.

Anonymkode: c3be6...bf3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Uvaskede vannkar tilsier ikke nødvendigvis dårlig dyrevelferd, men det er bra at du vil gjøre noe med det!

Ta med deg en oppvaskkost eller svamp når du skal fylle vann, og gå over karene da, det er fort gjort. Gjøres dette et par ganger i uka er mye gjort, får man en rutine på å gjøre det hver dag er det enda bedre.  

Her har vi en oppvaskkost hengende ved vannstasjonen, da blir det enkelt å dra over hver gang man bytter vann. Nevn for stallmester/ansvarlig (på en høflig måte) at du synes vanndunkene ser lite appetittlige ut, og hør om dere kan få inn i rutinene at karet skal tømmes og helst vaskes over hver dag. 

Anonymkode: bb120...422

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her må du jo bare spørre eier om de ikke har rutine på å vaske ren bøtter, trau og kar før en fyller i nytt vann.

Så får du reagere ut i fra,det svaret du får.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts igjen

Det så virkelig ut som at de ikke har vasket dem på år og dag. Det tror jeg virkelig ikke er en vane å gjøre der. Noen av drikkekarene som hestene har inne så jeg også var skikkelig skitne, har nok ikke blitt vasket på en stund de heller..

Har vært i den stallen før noen år tilbake, husker det var samma greia da og. Vet virkelig ikke hva man gjør. Må vell snakke med dem, men må vell gjøre no mer med det? Er jo et veldig alvorlig problem syns nå jeg. 

Enkelte perioder på året så gror alger i vannet veldig fort slik at det blir grønt og svart belegg i bøtten i løpet av kun 1 uke, men vann skal jo skiftes/etterfylles mye oftere enn en gang pr uke. Så her er det helt klart rom for bedre rutiner rundt vannhygiene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 22.50):

Ikke nødvendigvis. Det finnes gode rideskoler. 

Helt uenig. Uansett hvor fint og ren skolen er blitt fortsatt hestene utsatt for rovdrift.

Skrevet

Se til hva som ville vært naturlig for dyrene og vurder om det du ser står i stil.

For meg virker det ikke bra, men belegg kommer uansett om det er stillestående vann eller rennende. Så det viser ikke at de ikke bytter vannet, det viser bare at de ikke vasker. Litt som en bekk ikke blir vasket.

Anonymkode: 0de0c...4b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 14.52):

Helt uenig. Uansett hvor fint og ren skolen er blitt fortsatt hestene utsatt for rovdrift.

Veldig mange steder, ja. Heldigvis er det også endringer på gang i rideskoleverdenen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange steder, ja. Heldigvis er det også endringer på gang i rideskoleverdenen. 

Uansett endringer er ikke rideskoler bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uansett endringer er ikke rideskoler bra.

Mener du at det ikke er mulig å drive en rideskole på en god måte, eller at det ikke finnes gode rideskoler i dag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du at det ikke er mulig å drive en rideskole på en god måte, eller at det ikke finnes gode rideskoler i dag? 

Begge deler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 19.50):

Begge deler.

Kan du tenke deg å utdype hvorfor du mener det ikke er mulig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...