AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Min familie bor ikke i samme by som søsteren min sin og mamma. Datteren min fyller snart 3 år. De to tidligere årene har mamma tatt med seg den eldste tanteungen min hit for å feire datteren vår og vært her en langhelg. Begge årene har vært kaos og tanteungen har verken hørt etter meg, samboer eller mamma. Vi har gitt henne utallige beskjeder om å la ting være i fred, men hun har bare fortsatt og ting har blitt ødelagt. Siden tanteungen har vært her de to tidligere årene, har hun tatt det som en selvfølge at hun skal få bli med i år også og gleder seg masse. I år har jeg bestemt at det ikke passer at hun blir med, da jeg i tillegg har en nyfødt å passe på, så kjenner at jeg ikke trenger en 5 åring med et helt annet energinivå enn mitt eget barn å passe på i tillegg. Mamma og søsteren min mener at vi må ofre litt for hverandre, og at jeg burde la tanteungen få komme på besøk siden hun allerede har begynt å glede seg. Jeg selv kjenner at dette ikke er noe jeg ønske i og med at hun rett og slett ikke hører etter og er frekk mot oss voksne. Søsteren min mener at dette handler om sjalusi og at vi er tre voksne som burde kunne si ifra til henne dersom ting går for langt. Jeg selv mener at dette ikke er en case jeg trenger som nybakt andregangsmor. Hva ville dere gjort i lignende situasjon? Anonymkode: de35e...3d2 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Synes det er synd å avvise familie sånn, samtidig som jeg forstår deg også litt. Kan de bo på hotell? Dere avtaler at de skal være mye ute av huset og la deg på pauser? Anonymkode: dbe0a...102 12 2
smils Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det er synd å avvise familie sånn, samtidig som jeg forstår deg også litt. Kan de bo på hotell? Dere avtaler at de skal være mye ute av huset og la deg på pauser? Anonymkode: dbe0a...102 Joda, men poenget er også at datteren vår skal få mest mulig tid sammen med bestemoren sin, siden hun ser henne så sjeldent. Så syns det er dumt også at når det er hennes bursdag, så må hun ofre tid med bestemor for at tanteungen som ser henne ukentlig skal få sitt behov dekket. 13 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Du er ikke ansvarlig for ditt tantebarns følelser her. Jeg tenker dere kan prøve igjen neste år istedenfor og så får mor ta jobben med å endre adferden til barnet sitt. Og hvis tantebarnet har opprør grunnet sjalusi så vil det uansett ikke ha det noe kjekt ved å komme på besøk. Ta det heller neste år. Anonymkode: c6225...40b 13
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Hadde tanteungen din vært utagerende og umulig tenåring ville jeg vært enig med deg. Men en femåring bør være håndterbar for din mor og mannen din. Bedre med fotfølging enn at femåringen føler seg uønsket. Dersom barnet ikke hører på beskjeder kan det fysisk løftes ut av situasjonen av sin bestemor. Jeg ville også følt at det var viktig at mitt eldste barn fikk en nær relasjon til sin kusine. En sånn relasjon som man lettest får ved å være sammen over tid. Anonymkode: 5a429...f56 22 4
myMa Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Går det an at bestemor tar med seg både 3åringen og 5åringen på noen aktiviteter sammen mens de er hos dere? 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 smils skrev (2 minutter siden): Joda, men poenget er også at datteren vår skal få mest mulig tid sammen med bestemoren sin, siden hun ser henne så sjeldent. Så syns det er dumt også at når det er hennes bursdag, så må hun ofre tid med bestemor for at tanteungen som ser henne ukentlig skal få sitt behov dekket. Hvorfor kommer ikke bestemor oftere på besøk? Eller at dere besøker? Anonymkode: 5a429...f56 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Men hvorfor ber du ikke tante og onkel i burdagen også? Anonymkode: 2febf...5e8 16 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Hva om din søster blir med og passer eget barn? Anonymkode: 6c874...4a9 13 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Poenget er at dere er to voksne som ha overskudd til jenta som er vilter. Og det burde være nok tenker jeg. Men forstår at det er travelt for deg nå som du har en nyfødt. Her må de andre voksne som sover bra og har overskudd stå på litt ekstra for å møte barnet som er sjalu. Så du kan si til din søster at ja det går bra men det stemmer ikke helt at vi er så mange voksne siden du er opptatt med en nyfødt og at det så klart går fint så lenge hun forstår det. Men jeg forstår godt at det føles slitsomt ut å ha masse folk på besøk med en nyfødt. Husker selv at det var slitsomt fordi besøker e ville ha oss med ut på tur og styr, og der gikk jeg med sting i skrittet og led. Flyttet meg fra benk til benk. Tror folk overkjører nybakte foreldre pga gleden over babyen. Men skulle bare mangle at de tenker litt.. Hvordan kan vi få til et besøk uten å slite ut sårbare mennesker vi er glad i. Jo vi kan overnatte på hotell. Anonymkode: e102a...29b 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Jeg synes det skinner igjennom at dette handler om sjalusi, Det har gått ett år siden forrige gang, og det kan jo være at tanteungen er bedre i år? DU vil ikke ha tanteungen på besøk, og DU vil at din unge skal ha all oppmerksomhet. Men det kan jo være at din unge etter pris på å ha et søskenbarn på besøk? Eller? Liker hun heller ikke ungen? Anonymkode: 8b62f...9c1 13 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Hvis det er snakk om kun en gang i året er det vel innafor. Hadde vært verre hvis de besøker deg hver måned tenker jeg. Dessverre kan man selv ikke velge familien sin og noen ganger er det bare å lukke øyene og gjøre som «de» vil for å holde freden. Anonymkode: 64b3a...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Hun har vel med foreldrene sine, eller? Da burde de ta ansvaret for sitt eget barn. Det kan kanskje hende at hun har forandret seg endel på ett år også? Anonymkode: ff2ba...377
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde tanteungen din vært utagerende og umulig tenåring ville jeg vært enig med deg. Men en femåring bør være håndterbar for din mor og mannen din. Bedre med fotfølging enn at femåringen føler seg uønsket. Dersom barnet ikke hører på beskjeder kan det fysisk løftes ut av situasjonen av sin bestemor. Jeg ville også følt at det var viktig at mitt eldste barn fikk en nær relasjon til sin kusine. En sånn relasjon som man lettest får ved å være sammen over tid. Anonymkode: 5a429...f56 Men siden tantebarnet har en tendens til å bli sjalu så er det jo ikke et sjakktrekk at hun kommer på besøk når kusinen har bursdag og faktisk skal få ekstra oppmerksomhet, spesielt av bestemor. Og samtidig er ingen av foreldrene med så hun må håndtere disse følelsene uten de viktigste støttespillerne sine i rammer som er lagt opp til å mislykkes. Det der ville jeg ikke utsatt mitt eget barn for. Anonymkode: c6225...40b 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 smils skrev (12 minutter siden): Joda, men poenget er også at datteren vår skal få mest mulig tid sammen med bestemoren sin, siden hun ser henne så sjeldent. Så syns det er dumt også at når det er hennes bursdag, så må hun ofre tid med bestemor for at tanteungen som ser henne ukentlig skal få sitt behov dekket. Du sier akkurat dette, og at du har bestemt, og sånn blir det. De er uenige, og syns det er dårlig gjort av deg og tenker du er sjalu på din datters vegne, det må du leve med (og det er du kanskje). Men ser kusinene hverandre bare én gang i året? Anonymkode: dd649...0a5 4
exictence Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Tanteungen skal være sammen med sin mor på besøk til deg, sant? Da er det jo hun som må ta hoverdansvaret. Tenker jo egentlig at det er hyggelig at alle er sammen
smils Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Til dere alle som sier at det er ett år siden sist. Vi møtte dem i sommer og det var enda værre da, med foreldrene til stede i tillegg. Poenget er vell at hadde jeg selv følt jeg hadde energi og overskudd hadde jeg latt den gå og gjort det for tantebarnet mitt sin skyld. Men med en nyfødt så kjenner jeg at prioriteten ligger i hovedsak å ha overskudd til mine egne barn. 3 3 1
smils Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 exictence skrev (1 minutt siden): Tanteungen skal være sammen med sin mor på besøk til deg, sant? Da er det jo hun som må ta hoverdansvaret. Tenker jo egentlig at det er hyggelig at alle er sammen Nei, søsteren min skal være hjemme. Så er min mor som har lite overskudd generelt som skal eventuelt ha henne med seg. 3
smils Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du sier akkurat dette, og at du har bestemt, og sånn blir det. De er uenige, og syns det er dårlig gjort av deg og tenker du er sjalu på din datters vegne, det må du leve med (og det er du kanskje). Men ser kusinene hverandre bare én gang i året? Anonymkode: dd649...0a5 Neida, hver ferie. Men da er jo søsteren min og samboeren der og har hovedansvaret for sine egne barn. 2
smils Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men siden tantebarnet har en tendens til å bli sjalu så er det jo ikke et sjakktrekk at hun kommer på besøk når kusinen har bursdag og faktisk skal få ekstra oppmerksomhet, spesielt av bestemor. Og samtidig er ingen av foreldrene med så hun må håndtere disse følelsene uten de viktigste støttespillerne sine i rammer som er lagt opp til å mislykkes. Det der ville jeg ikke utsatt mitt eget barn for. Anonymkode: c6225...40b Jaa, det jeg også tenker. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå