Gå til innhold

Utenlandsk utseendet, dating og Norske fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om dette passer best her eller i Skråblikk seksjonen,
siden spørsmålet er delvis om dating men også det norske samfunn.
Moderatorene kan bare flytte dette om det føles for. La oss begynne....

Kall det en autistisk greie om du vil,
men jeg er mester i å gruble. Og jeg har observert at i mange norske filmer, serier
og tegneserier så er det vanlig å lage litt edgy spøker om rase og utlendinger.
Et glimrende eksempel er en film som har den elokvente tittelen "Svidd Neger".
Kombiner denne observasjonen med denne artikkelen her:
https://forskning.no/etnisitet-hogskolen-i-innlandet-partner/er-nordmenn-de-mest-rasistiske-i-europa/2040994
så blir jeg litt engstelig

Jeg er egentlig fra Ungarn og har et norsk navn. Jeg har svart hår og litt mørkere hud enn beige.
Du kan si jeg har litt hispanic ansikt. 
Selv om den visuelle forskjellen ikke er så annerledes enn den "typiske" kaukasiske,
føler jeg at dating kan bli vanskelig. Fordi jeg vil ikke at damer skal unngå meg
bare fordi jeg "ser ut" som en som kan en midtøster som er religiøs, misogynist og voldelig etc.
Jeg er dessuten ikke religiøs. Jeg vil heller at de skal avvise meg for genuine grunner,
og ikke noe basert på overfladiske sosiale fordommer og misforståelser.
Dette gjelder selvsagt samfunnet generelt, men jeg er mest urolig for datingen, nå som jeg vurderer å starte.

Ellers har jeg ikke opplevd direkte forskjellsbehandling......men jeg kan ikke vite hva folk egentlig tenker og føler om meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes kanskje du burde få deg litt erfaring med dating først, for det er tydelig at du overtenker alt for mye. Hva med å logge av nettet litt og prøve å date istedenfor å bare sitte på kg og synse? 

Anonymkode: 3c8fc...d79

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

"Svidd neger" er fra 2003. Humoren overalt var mer "edgy" på den tiden, normene var annerledes. Kan ikke sammenligne filmer fra 20 år tilbake med dagens syn på ting. 

Ellers støtter jeg AB over i at du bør gå ut og få litt faktisk erfaring i stedet for å sitte på KG og synse. Tviler på at det er fargen på huden din som er problemet, det er vel heller at du er usikker og overtenker alt. 

Anonymkode: ab07d...5d3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hemmelighet: Det finnes mørkhudede som får seg partner i Norge. 

Anonymkode: bc0ca...e6f

• Nyttig 4
Skrevet

Det er nok ikke utseendet ditt som vil ødelegge for dating, men denne overtenkingen og grublingene på ting som bl a skjedde for 20 år siden.

Start å date i stede. 

Anonymkode: fd63f...e92

• Liker 4
Skrevet

At det er mange rasister i Norge er ingen hemmelighet. Men det er også veldig mange som ikke er rasister. Anbefaler at du finner deg en av dem. :)

Det tipset gjelder egentlig alle.

Anonymkode: f8b13...84a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å gå ut og være med folk lol.
Det er dating som er en helt annen planet for meg.
Ellers går livet veldig bra

Skrevet
Inverto skrev (12 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med å gå ut og være med folk lol.
Det er dating som er en helt annen planet for meg.
Ellers går livet veldig bra

Bra, men det virker som om du har gjort deg opp veldig mye meninger om dating når du i realiteten ikke har noe erfaring, og det er ikke bra, for da lager du deg en «sannhet» i hodet som faktisk ikke er en sannhet. Så derfor først erfaring for så å gjøre seg opp meninger.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bra, men det virker som om du har gjort deg opp veldig mye meninger om dating når du i realiteten ikke har noe erfaring, og det er ikke bra, for da lager du deg en «sannhet» i hodet som faktisk ikke er en sannhet. Så derfor først erfaring for så å gjøre seg opp meninger.

Yessir!

Skrevet

Jeg er veldig enig sett det på flere tråder av deg. Du bruker mye tid nå på å prøve å sette deg inn i ting i stedet for å gå ut og prøve. Men har du seriøst ikke flørtet/datet/hatt kjærste gjennom livet? For meg som kvinne er det et mye større rødt flagg enn hudfarge. Kom deg ut å få sosial erfaring med damer og livet der ute. Der er der den virkelige lærdommen ligger. 

Sånn ellers så tenker jeg du ikke trenger frykte noe ts❤️slik du beskriver deg selv høres du jo flott ut? 

Jeg har sosialisert både vennskapelig og romantisk med folk fra alle kulturer, farger etc siden min spede start som tenåring. Hatt noen fantastiske kjærster i alle farger, høyder etc🤭😇

Greit nok noen eldre familie medlemmer har ikke likt det og mye slik tankegang kan det nok være rundtomkring. De eldre generasjonene også i min familie foretrekker nok at man fører genene videre med en hvit en. Akkurat det presset har jeg kjent på og på det området endte jeg opp med det de ønsket. 

Dette er likevel lenge siden nå tidlig 2000 tallet. Jeg syns generelt dette har endret seg nå på de 23 årene siden år 2000 og utover. Det har blitt mye mer åpenhet og aksept. 

Du må rett og slett bare være deg selv. Hadde jeg funnet en "ikke-hvit" fyr nå hadde ingen i min krets hevet ett øyenbryn engang. 

Anonymkode: 75e4a...f90

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig enig sett det på flere tråder av deg. Du bruker mye tid nå på å prøve å sette deg inn i ting i stedet for å gå ut og prøve. Men har du seriøst ikke flørtet/datet/hatt kjærste gjennom livet? For meg som kvinne er det et mye større rødt flagg enn hudfarge. Kom deg ut å få sosial erfaring med damer og livet der ute. Der er der den virkelige lærdommen ligger. 

Sånn ellers så tenker jeg du ikke trenger frykte noe ts❤️slik du beskriver deg selv høres du jo flott ut? 

Jeg har sosialisert både vennskapelig og romantisk med folk fra alle kulturer, farger etc siden min spede start som tenåring. Hatt noen fantastiske kjærster i alle farger, høyder etc🤭😇

Greit nok noen eldre familie medlemmer har ikke likt det og mye slik tankegang kan det nok være rundtomkring. De eldre generasjonene også i min familie foretrekker nok at man fører genene videre med en hvit en. Akkurat det presset har jeg kjent på og på det området endte jeg opp med det de ønsket. 

Dette er likevel lenge siden nå tidlig 2000 tallet. Jeg syns generelt dette har endret seg nå på de 23 årene siden år 2000 og utover. Det har blitt mye mer åpenhet og aksept. 

Du må rett og slett bare være deg selv. Hadde jeg funnet en "ikke-hvit" fyr nå hadde ingen i min krets hevet ett øyenbryn engang. 

Anonymkode: 75e4a...f90

Joda jeg hadde et kortvarig forhold på vgs.....men alle har det på vgs haha. Jeg teller ikke med det og nevner det ikke fordi det var kort og det var ganske usunt for meg. Dårlige minner. Siden den gang har jeg vært en robot frem til jeg våknet i Mai nå. Men ja, du har et godt poeng slik som alle andre her. Jeg skal forsøke å redusere grublinga og hoppe i det. Få IRL erfaring haha :)

Endret av Inverto
Skrevet

Så lenge personen har litt samme verdier som meg har jeg null problem med hvor personen kommer fra om det er Afrika, Asia, Europa osv. Du tenker for mye. 

Anonymkode: 319d2...b6e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å utelukkende date utlendinger etter mange dårlige erfaringer med norske menn . Så det finnes oss også. 

Anonymkode: 6f303...8e4

Skrevet

Dersom du opplever at etnisk bakgrunn er et hinder i dine sjanser på partnermarkedet, kan du jo spørre deg selv hvorfor du absolutt må ha norsk dame. Du kan vel fint finne deg noen fra ditt eget hjemland eller deromkring? 

Anonymkode: 9512e...f5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 16.29):

At det er mange rasister i Norge er ingen hemmelighet. Men det er også veldig mange som ikke er rasister. Anbefaler at du finner deg en av dem. :)

Det tipset gjelder egentlig alle.

Anonymkode: f8b13...84a

Nordmenn er mindre rasistiske enn den jevne afrikaner eller araber. 

Anonymkode: 567af...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...