AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #21 Skrevet 6. september 2023 I byene får man generelt sett flere avganger i kollektiv-trafikken, så den biten burde i alle fall gå relativt greit. Det er hovedsakelig bygdene som mister flere og flere av lokalrutene deres. Nytter ikke å droppe bilen, når det ikke går buss dit man skal. Anonymkode: 4a26e...fbc
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #22 Skrevet 6. september 2023 Om du allerede er og titter i områdene i bydel Østensjø, så ville jeg anbefalt å titte også litt oppover Linje 4. Både Karlsrud og Lambertseter (Helt ut til Bergkrystallen) er fine områder uten at det mye merkepress. (Eller annet press.) Og banen inn til sentrum er ganske kort. (På samme måte som linje 3 frem til Skullerud.) Det vil også være mulig å finne et rekkehus, del av tomannsbolig eller tilsvarende for 10 mill. Det er kjøpesenter, svømmehall, dansestudio, treningssenter og mye annet i nærområdet, i tillegg til massevis av fritidsaktiviteter for barn. Bra miljø både for barn og voksne. Uten at jeg kjenner priser og sånt, så vil jeg tro at Grefsen, Kjelsås og flere deler av Nordre aker bydel også er innenfor det dere ser etter. Tett på både marka og Storo senter, men også lett å komme seg kollektivt til sentrum og andre steder i byen. Generelt sett vil jeg påstå at om man bor nær T-banen, så bor man sentralt og kommer seg lett dit man skal. Med mindre man bor langt opp mot Vestli (Som er den lengste banen). Eller på noen av de ytterste holdeplassene på vestsiden av byen. Men det kan jo være dere har behov for å reise mer på tvers mellom T-bane linjene. Og i så fall varierer det mye mer hvor det er godt utbygget kollektivt og ikke. Så vidt jeg vet om, så er det gode bomiljøer i rekkehusstrøk i alle deler av byen. Så da handler det nok mest om hvor dere føler dere vil bo, og hvor dere opplever å få mest for pengene. Å flytte lengre ut av byen (Som ski/Kolbotn/Langhus) gjør at dere får mer hus for pengene. Men gjør også at dere må basere dere mer på det tilbudet som finnes lokalt, og være forberedt på at dere er mer avhengige av bil, ettersom kollektivtilbudet er mer begrenset enn innenfor oslogrensa. (Men det er gode miljøer der også.) Om det er problemene som er mest lokalisert i groruddalen og søndre nordstrand dere vil unngå, så er det nettopp groruddalen og søndre nordstrand bydel dere skal unngå. (Selv om Ljan nok er mer i stil med Lambertseter enn med Holmlia, og kanskje ikke bør regnes med i denne sammenhengen.) Anonymkode: a9941...41b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #23 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Sandvika har by status, og Nordens største kjøpesenter. Ville ikke bodd i sentrum der, men sjekk ut Jong. Hold deg unna emma hjort langt fra alt. Både Jong og Emma hjort har postnummer til Sandvika. Anonymkode: f7319...e41 Sørlandsenteret i Kristiansand er Skandinavias største handlesenter. Sandvika er bare 1/3 av størrelsen. Anonymkode: 8d619...edc
AprilLudgate Skrevet 6. september 2023 #24 Skrevet 6. september 2023 (endret) Hadde personlig valgt Østensjø av de du nevner Kjenner folk som bor alle steder, og mitt inntrykk er at folk bruker ganske mye tid på pendling fra dør til dør endel plasser utenfor Oslo. Er det surr med toget er man fucked om man skal rekke å hente. Asker/Bærum fremstår for meg som mer snobbete ja, dessverre. De jeg kjenner som bor i Bydel Østensjø (alle plasser der) stortrives. Vi vurderte det, sammen med Tonsenhagen - men blir nok her vi er nå (innenfor Ring 3, men ikke sentrum). Skulle vi bestemt på nytt med barnehagebarn og ikke bodd her hadde jeg valgt Østensjø. Endret 6. september 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #25 Skrevet 6. september 2023 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Hadde personlig valgt Østensjø av de du nevner Kjenner folk som bor alle steder, og mitt inntrykk er at folk bruker ganske mye tid på pendling fra dør til dør endel plasser utenfor Oslo. Er det surr med toget er man fucked om man skal rekke å hente. Asker/Bærum fremstår for meg som mer snobbete ja, dessverre. De jeg kjenner som bor i Bydel Østensjø (alle plasser der) stortrives. Vi vurderte det, sammen med Tonsenhagen - men blir nok her vi er nå (innenfor Ring 3, men ikke sentrum). Skulle vi bestemt på nytt med barnehagebarn og ikke bodd her hadde jeg valgt Østensjø. Takk for svar 😊 Det du nevner med pendling er også vår bekymring + litt redd for å savne alt av tilbud i sentrum. Vi er veldig positive til Østensjø, min eneste bekymring er om det bråker en del fra de trafikkerte veiene (e6 etc). Men det varierer vel litt alt ettersom hvor man befinner seg i området. Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #26 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sørlandsenteret i Kristiansand er Skandinavias største handlesenter. Sandvika er bare 1/3 av størrelsen. Anonymkode: 8d619...edc Størst i areal, men Strømmen storsenter har flere butikker. Anonymkode: ebc7b...7c6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #27 Skrevet 6. september 2023 Vi flyttet til Kløfta og tenkte pendlingen skulle gå så fint, 28 min med tog til Oslo s. Realiteten er at det er svært ofte forsinkelser og innstillinger, spesielt om vinteren. Vi flytter snart tilbake til Oslo da hverdagen ble svært mye vanskeligere med å bo utenfor når vi jobber der. Anonymkode: 8d619...edc 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #28 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for nyttig info! Ser veldig fint ut der. Hvordan er det med motorveien, høres den godt eller føles det ut som et rolig område? Anonymkode: e706a...2d3 Noen områder på Høyenhall er veldig nærme veien, og da hører du den. Men mange gater er langt unna veien og der er det rolig. Dessverre er barneskolen rett ved veien. Anonymkode: f4590...918
AprilLudgate Skrevet 6. september 2023 #29 Skrevet 6. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for svar 😊 Det du nevner med pendling er også vår bekymring + litt redd for å savne alt av tilbud i sentrum. Vi er veldig positive til Østensjø, min eneste bekymring er om det bråker en del fra de trafikkerte veiene (e6 etc). Men det varierer vel litt alt ettersom hvor man befinner seg i området. Anonymkode: e706a...2d3 Mja, da tenker du kanskje på deler av Manglerud og litt denslags? De rekkehusene på Lille Langerud har jeg ikke vært ved selv, men der lurer jeg på om det er litt «knød» med kollektiv fordi buss. Men de jeg kjenner som bor der og i rekkehus på Manglerud er helfrelst. Rekkehusene på Bøler er vel stillheten sjøl. Dra på visninger - eller ta en tur opp dit en typisk hverdag/lørdag hvor det ikke er typisk lite trafikk. Manglerudbadet er populært hos husholdninga her selv om vi bor på andre siden 😅 I hverdagen savner man neppe kaffebaren - men innmari greit med 10-15 min tbanetur til Botanisk hage og litt urban moro på søndager man ikke skal i skau/svømmehall osv. Om du er litt redd for det må du ikke finne på å flytte i pendleravstand. Endret 6. september 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #30 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar 😊 Det du nevner med pendling er også vår bekymring + litt redd for å savne alt av tilbud i sentrum. Vi er veldig positive til Østensjø, min eneste bekymring er om det bråker en del fra de trafikkerte veiene (e6 etc). Men det varierer vel litt alt ettersom hvor man befinner seg i området. Anonymkode: e706a...2d3 Dette var også vår bekymring da vi var på boligjakt i mange av områdene noen har nevnt her noen år tilbake. Min erfaring: er du blant de som ikke tror du venner deg til det, kan du droppe boligene nærmest de største veiene. Men du skal ikke veldig langt vekk før det er den lokale topografien som avgjør hvor mye du hører. Avstand som gir mye bråk ett sted, kan gi lite et annet sted. Så du må nesten dra dit og lytte, eller kjenne området godt nok, før du ser om det er for mye bråk eller ei. Den positive siden: hvis du ankommer visningen og hører det bråker for mye alt før du går inn, trenger du ikke gå inn. Så du sparer i alle fall den tiden 🤣 Anonymkode: f984d...81d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #31 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette var også vår bekymring da vi var på boligjakt i mange av områdene noen har nevnt her noen år tilbake. Min erfaring: er du blant de som ikke tror du venner deg til det, kan du droppe boligene nærmest de største veiene. Men du skal ikke veldig langt vekk før det er den lokale topografien som avgjør hvor mye du hører. Avstand som gir mye bråk ett sted, kan gi lite et annet sted. Så du må nesten dra dit og lytte, eller kjenne området godt nok, før du ser om det er for mye bråk eller ei. Den positive siden: hvis du ankommer visningen og hører det bråker for mye alt før du går inn, trenger du ikke gå inn. Så du sparer i alle fall den tiden 🤣 Anonymkode: f984d...81d Takk for tips 😂 Fant dere noe i området som ikke bråkte for mye da? Jeg er helt allergisk mot støy fra trafikken og noe av det jeg gleder meg mest til med å flytte ut av sentrum er å slippe nettopp det 😅 Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #32 Skrevet 6. september 2023 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Mja, da tenker du kanskje på deler av Manglerud og litt denslags? De rekkehusene på Lille Langerud har jeg ikke vært ved selv, men der lurer jeg på om det er litt «knød» med kollektiv fordi buss. Men de jeg kjenner som bor der og i rekkehus på Manglerud er helfrelst. Rekkehusene på Bøler er vel stillheten sjøl. Dra på visninger - eller ta en tur opp dit en typisk hverdag/lørdag hvor det ikke er typisk lite trafikk. Manglerudbadet er populært hos husholdninga her selv om vi bor på andre siden 😅 I hverdagen savner man neppe kaffebaren - men innmari greit med 10-15 min tbanetur til Botanisk hage og litt urban moro på søndager man ikke skal i skau/svømmehall osv. Om du er litt redd for det må du ikke finne på å flytte i pendleravstand. Jeg er ikke så ekstremt kjent der, men ja, Manglerud er vel et av områdene der jeg kan se for meg at det bråker mye fra veien, og kanskje også Høyenhall. Må vel bare utforske og sjekke det ut 😊 Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #33 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi flyttet til Kløfta og tenkte pendlingen skulle gå så fint, 28 min med tog til Oslo s. Realiteten er at det er svært ofte forsinkelser og innstillinger, spesielt om vinteren. Vi flytter snart tilbake til Oslo da hverdagen ble svært mye vanskeligere med å bo utenfor når vi jobber der. Anonymkode: 8d619...edc Takk for nyttig info. Jeg har tenkt på samme måte om mange områder, at så lenge man bor i nærheten av en togstasjon går det fint. Selv om jeg egentlig er klar over at det er mye problemer med toget… Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #34 Skrevet 6. september 2023 Manglerud har veldig koselige rekkehus borte ved Manglerud bad. Der er det langt unna veien E6. Der er det også en liten skog med utsikt ned til Østensjøvannet. Jeg bor ikke der, men drar ofte dit med barna for å leke på kule lekeplasser og sykkelpark. Masse barnefamilier som virker veldig fornøyd. Anonymkode: f4590...918
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #35 Skrevet 6. september 2023 Jeg ville heller valgt Østensjø/Lambertseter enn Kolbotn/Sofiemyr/Tårnåsen med ditt budsjett. Vi hadde litt mindre å rutte med enn deg og valgte Sofiemyr for å ha råd til kjellerstue og større hage enn i overnevnte bydeler i Oslo, men sitter egentlig litt og angrer her. Virker som om oppvekstmiljøet for barn her er bra, det skal sies. Veldig mange fritidsaktiviteter i nærheten og lett å bli kjent med andre familier, virker som om mange av familiene er ressurssterke, men uten å være snobbete. Men jeg synes det er kronglete å komme seg til byen og føler meg avskåret fra både familie og annet Miljø i Oslo. Synes toget er skikkelig upålitelig og et herk sammenlignet med T-banen. Vi bodde helt i ytterste Groruddalen før, men brukte byen mye mer. Går noen pendlerbusser som er OK, men alt går stort sett enten rett til Oslo S, som ikke er det området av Oslo vi frekventerer mest, eller så går det skiklelig melkerute gjennom hele Oslo Sør. Synes også at det er veldig dårlig med tilbud til oss voksne på Sofiemyr. Få treningssentre å velge i, ingen kafeer eller andre «offentlige» rom i selve nabolaget. Er så klart kort vei til Kolbotn, og der er det jo en del, men for oss som ikke er fra området blir det liksom ikke så aktuelt å dra dit. Synes også at det meste av Kolbotn sentrum er veldig gentrifisert. Ser pent ut fra utsiden, men alt stenger kl. 18 og er i bunn og grunn veldig sjelløst. Her har boligutbyggerne fått herje fritt. Anonymkode: 4a26d...495
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #36 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ville heller valgt Østensjø/Lambertseter enn Kolbotn/Sofiemyr/Tårnåsen med ditt budsjett. Vi hadde litt mindre å rutte med enn deg og valgte Sofiemyr for å ha råd til kjellerstue og større hage enn i overnevnte bydeler i Oslo, men sitter egentlig litt og angrer her. Virker som om oppvekstmiljøet for barn her er bra, det skal sies. Veldig mange fritidsaktiviteter i nærheten og lett å bli kjent med andre familier, virker som om mange av familiene er ressurssterke, men uten å være snobbete. Men jeg synes det er kronglete å komme seg til byen og føler meg avskåret fra både familie og annet Miljø i Oslo. Synes toget er skikkelig upålitelig og et herk sammenlignet med T-banen. Vi bodde helt i ytterste Groruddalen før, men brukte byen mye mer. Går noen pendlerbusser som er OK, men alt går stort sett enten rett til Oslo S, som ikke er det området av Oslo vi frekventerer mest, eller så går det skiklelig melkerute gjennom hele Oslo Sør. Synes også at det er veldig dårlig med tilbud til oss voksne på Sofiemyr. Få treningssentre å velge i, ingen kafeer eller andre «offentlige» rom i selve nabolaget. Er så klart kort vei til Kolbotn, og der er det jo en del, men for oss som ikke er fra området blir det liksom ikke så aktuelt å dra dit. Synes også at det meste av Kolbotn sentrum er veldig gentrifisert. Ser pent ut fra utsiden, men alt stenger kl. 18 og er i bunn og grunn veldig sjelløst. Her har boligutbyggerne fått herje fritt. Anonymkode: 4a26d...495 Hei, dette er veldig nyttig informasjon, tusen takk! Har kanskje vært for positivt innstilt til både toget og Kolbotn sentrum når jeg har vurdert å flytte ut dit. Håper dere vil trives bedre, evt at dere finner noe bra et annet sted 😊 Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #37 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Manglerud har veldig koselige rekkehus borte ved Manglerud bad. Der er det langt unna veien E6. Der er det også en liten skog med utsikt ned til Østensjøvannet. Jeg bor ikke der, men drar ofte dit med barna for å leke på kule lekeplasser og sykkelpark. Masse barnefamilier som virker veldig fornøyd. Anonymkode: f4590...918 Takk for tips, det skal vi sjekke ut 😊 Anonymkode: e706a...2d3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #38 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke så ekstremt kjent der, men ja, Manglerud er vel et av områdene der jeg kan se for meg at det bråker mye fra veien, og kanskje også Høyenhall. Må vel bare utforske og sjekke det ut 😊 Anonymkode: e706a...2d3 Jeg bor på Manglerud, rett ved skolen og svømmehallen. Hører kun vag trafikksus på stille sommernetter. Nærmere ringen høres det naturlig nok bedre, men det tar seks minutter å gå herfra til t-banen. Anonymkode: 4ffc6...e87
Me0987 Skrevet 7. september 2023 #39 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, dette er veldig nyttig informasjon, tusen takk! Har kanskje vært for positivt innstilt til både toget og Kolbotn sentrum når jeg har vurdert å flytte ut dit. Håper dere vil trives bedre, evt at dere finner noe bra et annet sted 😊 Anonymkode: e706a...2d3 Flyttet til Kolbotn for 12 år siden og trives kjempegodt. At alt stenger kl. 18 er jo ikke riktig, f.eks. har Kolbotn torg åpent til 21 på hverdager. Det bygges en del i sentrum og det vil føre til enda bedre tilbud. Synes kulturtilbudet er fint og stort tilbud av fritidsaktiviteter til barn - det bor tross alt bare ca. 6000 mennesker her. Har to km ned til Oslofjorden. Togtilbudet har blitt bedre med avgang hver kvarter. Litt ustabilt er det jo, men håper det blir enda bedre når de nye togsettene kommer i 2025.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå