Gå til innhold

skal ut i praksis

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

vet liksom ikke hvordan jeg skal forholde meg til både ansatte og pasienter.det blir i helsevesenet, a la et legekontor,så det kan fort bli litt tett på.

tenker på de gangene jeg har vært i kontakt med studenter i praksis; syns de har vært litt slitsom,selv om de egentlig ikke har gjort noe vesen av seg.hmmm...

men kan vel ikke sitte helt taus heller.samtidig som jeg synes det ofte blir påtatt interesse for ditt og datt.vil heller ikke virke masete.

så er det det med etikette: skal jeg håndhilse på pasientene?nei,det er vel ikke nødvendig,når jeg tenker meg om.

noen som kan fortelle litt om sin praksis kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv vært i praksis + at jeg ofte veileder studenter. Jeg setter pris på studenter som tar initiativ, tar ansvar for å finne læresituasjoner og som spør spørsmål. Interessen bør være ekte, men jeg går ut ifra at du har interesse av faget ditt?

Normal høflighet (håndhilsing synes jeg er et pluss) og punktlighet teller også i positiv retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært masse i praksis på sykehus. Det viktigste er å være seg selv. Klisjé, klisjé, men det er jo sant. :icon_smile: Vær høflig, smil og forsøk å ta deg god tid til hver enkelt. Min erfaring er at man som regel kunne klart å jobbe enda litt fortere, men det er så godt når du ser at pasienten liker deg...! Du har aldri så dårlig tid at du ikke har tid til å smile og snakke litt om været.

Når det gjelder de ansatte: Vær interessert. Still spørsmål. Ofte er de ikke så flinke til å forklare ting uoppfordret, men de sitter på masse kunnskap, og de fleste synes det er morsomt å svare på spørsmål fra studenter. Jeg har selv erfart at jo mer nysgjerrig jeg er, jo bedre skussmål får jeg til slutt.

Jeg skal ut i praksis igjen i neste uke faktisk, så lykke til til både deg og meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat nå selv i praksis i helsevesenet, og jeg smågruet meg litt til praksisen selv. Men dette tror jeg er helt normalt. Jeg hadde iallefall ingenting å grue meg for, det går veldig bra. Å håndhilse på pasientene tror jeg de fleste setter pris på, vær blid og hyggelig og vær deg selv. Jeg tror de fleste har forståelse for at alle skal lære, at alle er nye en gang, dette gjelder både ansatte og pasienter. Og de ansatte vet vel hva det vil si å ha en student hos seg og er forberedt på det. Å spørre spørsmål er vel ventet av deg, vil jeg tro, du er jo der for å lære! Tror det kan være lurt å stille forberdt også, så du får mer utbytte av det du ser. Ta initiaitiv, prøv å "se" litt hva som skal gjøres slik at du gjør ting på eget initiativ.

Og ikke gå rundt å tro du er slitsom, du er der for å lære, og det er mye opp til deg selv hvor mye du lærer.

Lykke til, dette går bra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(arg, skrev det lange innlegget som ble borte i ejungelen..)

Men kortversjonen: Praksis er dødsskummelt de første dagene, men etterhvert blir det veldig interessant og hyggelig. Det blir lettere når du finner ut hvor personlig det er komfortabelt for deg å være. Min første veileder var en nokså kald type, men etter at jeg skjønte at den stilen ikke passer for meg..så gikk praksisen mye bedre :)

Jeg ville definitivt håndhilst på pasientene. Det er en veldig fin gest. Intim uten å være for intim. De færreste liker å bare bli observert.. Vær deltakende, hyggelig og blid :)

Lykke til, det går nok mye bedre enn forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har møtt på mange studenter på legekontor og sykehus.

Jeg må si at det føltes mye mer "greit" når studenten hilste på meg og sa navn og "hvilken student" h*n var (legestudent, sykepleier, osv)

Har også hatt med studenter som ikke har sagt hvem de er (så jeg antar egentlig bare at de var studenter - de satt rolig i et hjørne). Jeg følte at det var rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i praksis, på en barnevernsinstutisjon. Jeg gudde meg veldig, og syntes alt virket skummelt.

Men det hele gikk kjempebra, og jeg fikk masse positive tilbakemeldinger på at jeg var interessert, stilte spørsmål og tok utfordringer.

Vær deg selv, vær omgjengelig. Hils på pasienter og smil. Det kommer sikkert til å gå bra.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har vært masse i praksis, og er snart klar for 10 nye uker. Jeg håndhilser alltid på nye pasienter, og presenterer meg med navn og utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...