Gå til innhold

Sykt høy nettleie. Andre som har sjekket de første dagene i september?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strøm 1 kr 39 øre.

Nettleie kr 118.-

Anonymkode: 68399...c34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vente til perioden er ferdig, det er fastledd og energiledd som er en sum som skal gjelde hele måneden, det blir kunstig høyt de første dagene av perioden når faktisk akkumulert strømforbruk fortsatt er lite. Eller om du bare bruker strøm veldig få dager i måneden.

Anonymkode: 94e88...d46

Skrevet

At nettleien er høyere en strømmen på denne tiden av året er dessverre ikke noe nytt… 

Vi klarer heldigvis å holde oss på fastleddtrinn 2 som er 170kr/mnd. Denne kommer da i tillegg. 

Nettleien så langt denne måneden er her 73 kr, mens strømmen er kommet til 6kr 🤪

Anonymkode: 851be...722

Skrevet

Dobbelt så mye i nettleie som for strøm i august, utrulig irriterende. Bruker Linja As

Anonymkode: 0d33c...5dd

• Liker 2
Skrevet

Bor på Østlandet og Elvia som nettleieleverandør. Vi har også fått veldig dyr nettleie etter de nye reglene. Vi har nettleie på 800 kroner nå. Jeg ringte inn til Elvia i dag for å få en forklaring på hvorfor det har blitt så dyrt. 

Årsaken til at den har økt så mye er fordi de nå har nye regler forklarte de: nå tar de gjennomsnittet av de tre dagene hvor du har hatt høyest forbruk og beregner ut fra det. Det betyr at om du tre dager i måneder har et høyt forbruk er det dette som de bruker for å regne gjennomsnittet av. Om du har et kjempelavt forbruk de resterende 27 dagene spiller ingen rolle. 

Kundebehandleren jeg snakket med mente det var regler fra regjeringen, og ikke noe de selv hadde bestemt. Hvor sant det er vet jeg ikke. 

For oss slår dette veldig uheldig ut, da vi har enkelte dager som vi bruker mye strøm: vi har elbil, samt gårdsbruk med maskiner som trenger strøm når de er i bruk. Disse er ikke i bruk hver dag, men trekker mye strøm når de først er i bruk. Så om vi bruker de tre ganger i måneden, og har et lavt forbruk ellers vil da ikke spille noen rolle - siden man tar gjennomsnittet av de tre dagene hvor vi har brukt mest strøm. 

Syns det er helt utrolig at disse reglene har gått igjennom. Og nå skal det bli enda dyrere i følge Elvia! https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/hvorfor-oker-vi-nettleien/?utm_campaign=pris&utm_medium=e-post&utm_source=mc_kundebrev_privat

Anonymkode: 18f95...385

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bor på Østlandet og Elvia som nettleieleverandør. Vi har også fått veldig dyr nettleie etter de nye reglene. Vi har nettleie på 800 kroner nå. Jeg ringte inn til Elvia i dag for å få en forklaring på hvorfor det har blitt så dyrt. 

Årsaken til at den har økt så mye er fordi de nå har nye regler forklarte de: nå tar de gjennomsnittet av de tre dagene hvor du har hatt høyest forbruk og beregner ut fra det. Det betyr at om du tre dager i måneder har et høyt forbruk er det dette som de bruker for å regne gjennomsnittet av. Om du har et kjempelavt forbruk de resterende 27 dagene spiller ingen rolle. 

Kundebehandleren jeg snakket med mente det var regler fra regjeringen, og ikke noe de selv hadde bestemt. Hvor sant det er vet jeg ikke. 

For oss slår dette veldig uheldig ut, da vi har enkelte dager som vi bruker mye strøm: vi har elbil, samt gårdsbruk med maskiner som trenger strøm når de er i bruk. Disse er ikke i bruk hver dag, men trekker mye strøm når de først er i bruk. Så om vi bruker de tre ganger i måneden, og har et lavt forbruk ellers vil da ikke spille noen rolle - siden man tar gjennomsnittet av de tre dagene hvor vi har brukt mest strøm. 

Syns det er helt utrolig at disse reglene har gått igjennom. Og nå skal det bli enda dyrere i følge Elvia! https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/hvorfor-oker-vi-nettleien/?utm_campaign=pris&utm_medium=e-post&utm_source=mc_kundebrev_privat

Denne endringen kom i juli i fjor så dere bør ha oppdaget den endringen . 

Vi hadde et forbruk på 491 kWh i august. Nettleien kom på 448 og strømmen på 191. Og vi brukte strøm på nest laveste nivå som er 2-5 Kwh pr/t. Tilsvarende for juni i fjor( før den nye beregningen kom) var det 436 i nettleie og 160 i strøm. (forbruk 563 kWh)

Den dyreste mnd for oss var det nettleie for 731 og strøm for 1002. (Forbruk 1055kWh)

Anonymkode: 502a5...b62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne endringen kom i juli i fjor så dere bør ha oppdaget den endringen . 

Vi hadde et forbruk på 491 kWh i august. Nettleien kom på 448 og strømmen på 191. Og vi brukte strøm på nest laveste nivå som er 2-5 Kwh pr/t. Tilsvarende for juni i fjor( før den nye beregningen kom) var det 436 i nettleie og 160 i strøm. (forbruk 563 kWh)

Den dyreste mnd for oss var det nettleie for 731 og strøm for 1002. (Forbruk 1055kWh)

Anonymkode: 502a5...b62

Årsaken til at vi ikke har oppdaget den er på grunn av strømstøtten, og tidspunktet for når vi flyttet hit: vi flyttet i august, og da var det allerede strømstøtte. På grunn av de høye strømprisene har vi fått tilbake penger av nettlleieselskapet, så vi har ikke forholdt oss særlig til nettleieprisene før nå i mai.

Nå er også strømstøtten endret, og slik jeg forstod det vil ikke denne påvirke nettleieprisene, men litt usikker på om jeg forstod den delen riktig. 

Skrevet

Nettleia økte nå i juli. Min nettleie  var på nesten 500kr mens jeg kun betalte 150kr for forbruk forrige mnd… 

Skrevet

Vi har en veldig rar måte å finansiere infrastrukturen relatert til strøm på. Et selskap har monopol innenfor et geografisk område. Så skal de bygge alt det som er nødvendig. Strømkabler til vindmøller, til utlandet, over fjorder og fjell. Så til flere folk som bor innenfor et område, til flater, til lenger fra grensene, til billigere blir nettleien. Så folka i Oslo får grisebillig nettleie, selv om det ikke blir produsert særlig med strøm i området. Mens det blir svindyrt for dem som bor i Rogaland og nordlige Sogn og Fjordane. Selv om strømmen blir produsert noen km borte. De blir med andre ord flådd levende for å frakte strømmen til andre.

Anonymkode: d800a...85c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaken til at vi ikke har oppdaget den er på grunn av strømstøtten, og tidspunktet for når vi flyttet hit: vi flyttet i august, og da var det allerede strømstøtte. På grunn av de høye strømprisene har vi fått tilbake penger av nettlleieselskapet, så vi har ikke forholdt oss særlig til nettleieprisene før nå i mai.

Nå er også strømstøtten endret, og slik jeg forstod det vil ikke denne påvirke nettleieprisene, men litt usikker på om jeg forstod den delen riktig. 

Du kunne oppdaget dette i fjor og hver mnd siden hvis du bare sjekket faktura/grunnlaget for tilbakebetaling fra strømselskapet. Men det hjelper deg ikke nå 🫣
Forøvrig er det ikke de tre dagene med høyest forbruk som avgjør hvilket nivå du havner på for fastprisleddet, det er de tre timene
Nå vet jeg ikke hvor mye strøm maskiner til gårdsbruk kan dra, men hvis du har realtids kobling/avlesingsmulighet for hvor mye kWh du bruker samtidig kan du lett finne ut hva de ulike maskinene bruker. Noen tips det kan være verdt å se på;
Unngå å bruke alle maskinene samtidig, ikke lade elbilen når du bruker maskinene, skru ned hastigheten på elbilladeren.

• Liker 1
Skrevet
Høna79 skrev (2 timer siden):

Du kunne oppdaget dette i fjor og hver mnd siden hvis du bare sjekket faktura/grunnlaget for tilbakebetaling fra strømselskapet. Men det hjelper deg ikke nå 🫣
Forøvrig er det ikke de tre dagene med høyest forbruk som avgjør hvilket nivå du havner på for fastprisleddet, det er de tre timene
Nå vet jeg ikke hvor mye strøm maskiner til gårdsbruk kan dra, men hvis du har realtids kobling/avlesingsmulighet for hvor mye kWh du bruker samtidig kan du lett finne ut hva de ulike maskinene bruker. Noen tips det kan være verdt å se på;
Unngå å bruke alle maskinene samtidig, ikke lade elbilen når du bruker maskinene, skru ned hastigheten på elbilladeren.

Det hadde vel ikke hjulpet meg så mye da heller ettersom man ikke har så mye valg når det kommer til nettleieselskap... noe som er fryktelig synd! 

Kundebehandlere til Elviva sa at det var de tre dagene, og viste også til de konkrete dagene med dato, så det er jo veldig rart hvis det er de tre timene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hadde vel ikke hjulpet meg så mye da heller ettersom man ikke har så mye valg når det kommer til nettleieselskap... noe som er fryktelig synd! 

Kundebehandlere til Elviva sa at det var de tre dagene, og viste også til de konkrete dagene med dato, så det er jo veldig rart hvis det er de tre timene? 

Ser nå at det står på elvia sine sider: "bestemmes av de tre timene du i gjennomsnitt brukte mest strøm sist måned (fordelt på tre ulike dager)". Regner med at hen sa tre dager da for å forenkle det noe..? Så da er det de tre timene på tre dager hvor det ble mest strøm. 

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/slik-bestemmes-pris-pa-nettleie/

Syns uansett dette er en fryktelig dårlig deal for oss forbrukere. Det burde jo vært det totale gjennomsnittet, og ikke gjennomsnittet av da vi bruker mest? 🤷‍♀️🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er aktuell time som gjelder de tre døgnene, og da snittet av høyeste time, ikke døgnet totalt. Ganske elendig av kundeservice til Elvia hvis de ikke klarer å forklare deg dette, men påstår de er de tre døgnene totalt 

Her kan du lese mer på Elvia sine sider: https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleiepriser-for-privatkunder/

Litt av poenget med den nye nettleien er å utjevne «toppene», for det er jo summen av de som utgjør hvor mye netteier må bygge ut kapasitet. 

Igjen, prøv å se på ditt samtidige forbruk - f eks ikke lad elbilen samtidig som du bruker de heftigste maskinene, men lad elbil på natten. Ikke bruk alle maskinene samtidig (hvis det går med typen maskiner du har). 
For egen del har vi klart å tilpasse forbruket så vi aldri går over 10kwh per time. Før vi begynte å tenke på dette kunne vi unntaksvis bruke opp mot 16 på det verste. Se om du har noen tilsvarende muligheter 😃

Skrevet
Høna79 skrev (53 minutter siden):

Det er aktuell time som gjelder de tre døgnene, og da snittet av høyeste time, ikke døgnet totalt. Ganske elendig av kundeservice til Elvia hvis de ikke klarer å forklare deg dette, men påstår de er de tre døgnene totalt 

Her kan du lese mer på Elvia sine sider: https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleiepriser-for-privatkunder/

Litt av poenget med den nye nettleien er å utjevne «toppene», for det er jo summen av de som utgjør hvor mye netteier må bygge ut kapasitet. 

Igjen, prøv å se på ditt samtidige forbruk - f eks ikke lad elbilen samtidig som du bruker de heftigste maskinene, men lad elbil på natten. Ikke bruk alle maskinene samtidig (hvis det går med typen maskiner du har). 
For egen del har vi klart å tilpasse forbruket så vi aldri går over 10kwh per time. Før vi begynte å tenke på dette kunne vi unntaksvis bruke opp mot 16 på det verste. Se om du har noen tilsvarende muligheter 😃

Ja, det var jo ikke akkurat bra kundeveilednig, og jeg som var så fornøyd og følte jeg endelig forstod dette 😝 Tusen takk for at du oppklart! 

Vi lader allerede på natten, men tror vi skal se på mulighetene for å begrense kW på elbilladeren. Da kan vi kanskje ikke lade bilen over natten, men kan allikevel være verdt det med tanke på prisen. 

Maskinene på gården er det vanskelig å gjøre noe med da det skjer når det må skje, men skal høre med regnskapsfører om vi bør logge bruken på en annen måte. I dag er de en fast prosent som fordeles mellom privat forbruk og gården, men kanskje vi må tenke litt annerledes om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utrolig frekk måte å grabbe til seg mer penger på. Alle blir sleipere. Blir som fattigmann og adel før revolusjonen. 

Anonymkode: dccd2...0bc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nettleie er halve strømregninga. Og vi bruker LITE strøm. 

Anonymkode: e2710...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Utrolig frekk måte å grabbe til seg mer penger på. Alle blir sleipere. Blir som fattigmann og adel før revolusjonen. 

Anonymkode: dccd2...0bc

Ja og dette må vi bare godta… Hårreisende…

Anonymkode: eef04...5ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her utgjør nettleia ½ til ¾ av strømregningen, nesten så en føler det er bedre å I hvertfall bruke endel strøm så en i hvertfall har hatt nytte av pengene en betaler inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brukte 231 kWh i august.

Det ble 59.- i strøm og

244.- i nettleie.

Ts. 

Anonymkode: 68399...c34

Skrevet

ikke glem at å sammenligne nettleie og strømkostnadene nå i august og september blir litt sært og unntakstilfellet. For meg er fastleddet på nettleie alltid 270 kr, og variabel pris ca 40 øre, så med f eks 1000 kWh forbruk på en mnd blir det ca 670 kr til Elvia

Prisen til strømleverandør havnet på ca 30 øre i august, dvs 300 kr - og da blir jo nettleien dyr i sammenligning. Men tidligere i år har det jo vært måneder med snittpris på både 1 og 2 kr for strømmen  - da betalte vi flere tusen til strømleverandør, men nettleia var uansett lik.

Før strømprisene gikk bananas var vel prisen for nettleie og strømi snitt ganske lik over et år.

Anonymkode: d0ed4...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...