Gå til innhold

Hvordan klare å slutte å drikke brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært avhengig av brus (sukkerfri) i så mange år siden jeg var liten. Jeg er nå 47 år.

Jeg kan drikke fra 1,5 l x 2, til 1,5 l x 4 per dag. Jeg vet det er store mengder, men jeg har prøvd å slutte så mange ganger men jeg sprekker hele tiden.

Og ja jeg er fullstendig klar over risikoen over å drikke så mye brus, så "pepper" og kjeft trenger jeg ikke, men ønsker å høre hva andre har gjort for å klare å slutte?

Anonymkode: 60cb4...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La være å kjøpe brus.

Anonymkode: e5552...71a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sluttet å kjøpe. I en overgang drakk jeg Bris/boble med litt saft oppi. 

Gå rett forbi i butikken, du kan ikke drikke det du ikke har.

Anonymkode: 74eff...2c5

• Liker 4
Skrevet

Det er bare å la være. Drikk vann.

Anonymkode: 0d7f2...0e3

Skrevet

Ikke kjøp det. Da blir de verste snellene noen halvlitere når du er på farta.

• Liker 1
Skrevet

Det er så enkelt å bare si la være å kjøpe. Tydelig at ingen av dere har eller har hatt dette problemet. 

Når 4 pk står å glitrer mot deg med ett tilbud til 59 kr så er det ikke så enkelt å bare si gå forbi og la være å kjøpe. 

• Liker 3
Skrevet

Hvilken risiko? Den rapporten som viste at søtningsmiddel kunne være skadelig, var ikke like flink i å fortelle hvilke enorme mengder det var snakk om. 
Greit nok å ville slutte pga kostnad samt at vann er sunnere, men om du ikke klarer, trapp ned litt å vær fornøyd med det.

Anonymkode: 0c567...c2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i min jobb møtt noen som har hatt så stort inntak som det du har, ts.

Jeg har forklart dem hvordan forbruket deres påvirker helsen deres, og så spurt hva som er viktigst for dem - å fortsette avhengigheten og drikke brus, eller bli kvitt eller få redusert helseplagene.

Og så må de selv ville å slutte. Har møtt enkelte som heller fortsatte å drikke brus, men de fleste har sluttet, og har stort sett blitt kvitt de største helseproblemene de hadde. (Sterk angst, depresjon og div. fysiske problemer som smerter i muskulatur/ledd, "hjerteklapp", mageproblemer m.m.

Noen velger å slutte helt umiddelbart, og det er forbausende mange som innser at de ikke egentlig var avhengige, men at de gikk på dårlige vaner, brukte det for å belønne seg selv o.l. Andre har valgt å trappe ned, de synes å slite mer med "abstinenser", men også der individuelt.

Du må rett og slett bestemme deg, Ts!

Du drikker så store mengder at det ikke er tvil om at du vil ha psykisk/fysisk helsegevinst av å slutte.

Og jo, det er faktisk så enkelt at du, når du ser " 4 pk står å glitrer mot deg med ett tilbud til 59 kr", velger å gå forbi. Du kan bestemme deg at dette er noe som ikke lenger angår ditt liv, og velge å gå forbi.

Du kan jo regne ut hvor mye penger du bruker pr. år på brusen, og så sparer du opp beløpet du ellers ville drukket opp, og bruker pengene om et år eller to på noe du ellers tenker du ikke har råd til, eller ikke hadde kostet på deg.

Du må rett og slett ville å slutte nok, TS - og det er det bare du selv som kan gjøre.

Anonymkode: cc414...038

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har i min jobb møtt noen som har hatt så stort inntak som det du har, ts.

Jeg har forklart dem hvordan forbruket deres påvirker helsen deres, og så spurt hva som er viktigst for dem - å fortsette avhengigheten og drikke brus, eller bli kvitt eller få redusert helseplagene.

Og så må de selv ville å slutte. Har møtt enkelte som heller fortsatte å drikke brus, men de fleste har sluttet, og har stort sett blitt kvitt de største helseproblemene de hadde. (Sterk angst, depresjon og div. fysiske problemer som smerter i muskulatur/ledd, "hjerteklapp", mageproblemer m.m.

Noen velger å slutte helt umiddelbart, og det er forbausende mange som innser at de ikke egentlig var avhengige, men at de gikk på dårlige vaner, brukte det for å belønne seg selv o.l. Andre har valgt å trappe ned, de synes å slite mer med "abstinenser", men også der individuelt.

Du må rett og slett bestemme deg, Ts!

Du drikker så store mengder at det ikke er tvil om at du vil ha psykisk/fysisk helsegevinst av å slutte.

Og jo, det er faktisk så enkelt at du, når du ser " 4 pk står å glitrer mot deg med ett tilbud til 59 kr", velger å gå forbi. Du kan bestemme deg at dette er noe som ikke lenger angår ditt liv, og velge å gå forbi.

Du kan jo regne ut hvor mye penger du bruker pr. år på brusen, og så sparer du opp beløpet du ellers ville drukket opp, og bruker pengene om et år eller to på noe du ellers tenker du ikke har råd til, eller ikke hadde kostet på deg.

Du må rett og slett ville å slutte nok, TS - og det er det bare du selv som kan gjøre.

Er du lege? Høres ut som new age herbalife tull, har ikke sett noen seriøs forskning fysiske eller psykiske problemer med lettbrus.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du lege? Høres ut som new age herbalife tull, har ikke sett noen seriøs forskning fysiske eller psykiske problemer med lettbrus.

Jeg har både lest forskning og har som sagt erfaring med det.

Om du tror det eller ei, det er egentlig helt uvesentlig, og blir bare en avsporing fra hovedinnlegget.

Dette er ikke "new age herbalife tull", som du så elegant forsøkte å uttrykke det...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er så enkelt å bare si la være å kjøpe. Tydelig at ingen av dere har eller har hatt dette problemet. 

Når 4 pk står å glitrer mot deg med ett tilbud til 59 kr så er det ikke så enkelt å bare si gå forbi og la være å kjøpe. 

Men det er jo faktisk bare å la vær. Du må lære hjernen din at lysten hjelper ikke, du får ikke uansett. Brus står ikke og glitrer mot deg, her må du jobbe med hodet :) det er snakk om en kjemisk fremstilt drikke her. 

Og jo, du må la vær å kjøpe. Spar de pengene du ville brukt til noe du har lyst på, f.eks en ferie. Du trenger en annen belønning, helst ikke mat/drikke relatert, og så må du tenke deg om. Hva er viktigst? Å sprekke og ødelegge progresjonen din, eller å spare til målet ditt?

Anonymkode: 1b939...536

Gjest Noskapin
Skrevet

Bare å slutte. 

Jeg drakk 1 liter villa om dagen for drøyt 20 år siden. Nå går det fort 1 mnd mellom hver gang jeg drikker brus/saft/juice

Skrevet

Jeg klarte aldri å begynne engang. Har neppe kjøpt en brus på 10+ år.

Anonymkode: ba74b...502

Skrevet

Vil anbefale deg å trappe ned gradvis, gå ned til ei flaske om dagen og så ei flaske på to dager. Funket for meg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo jeg har hatt det problemet, om ikke annet i perioder.

Løsningen er å trappe ned gradvis til du er i 0. Så vil det bli noen dager med abstinenser. Når du har kommet deg gjennom den, så lettner det. Da går det fint an å passere tilbudsplakater og stabler med 4 eller 6 pack. 

For de av oss med dårlig råd, så er det veldig enkelt å slutte å kjøpe brus. Har du lite penger å handle for, så blir mat prioritert foran brus.

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsett å forsvar fienden, du. Basert på dine poster kan det tyde på at søtningsstoffer i tillegg påvirker IQ.

Anonymkode: 73303...0c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får du mat tilkjørt ei stund, bestilt på nett -det er uansett billigere enn all brusen.

Anonymkode: 74eff...2c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri sagt det nødvendigvis er enkelt å gjennomføre. Men det er lettere å unngå å kjøpe, enn å unngå å forsyne seg av den kalde brusen i kjøleskapet hjemme.

Handle via nett, f.eks Oda, vil jo også gjøre det enklere å unngå spontantkjøp. Er aldri i fysisk butikk lenger selv, og da blir det jo minimalt med unødvendig spontant kjøpte snacks. Og vil jo tro at det gjør det mer overkommelig å ikke kjøpe så mye brus. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker like mye som deg ts. Jeg tenker at det ikke er det verste å være avhengig av akkurat. Jeg har ingen helseproblemer og tar godt vare på tennene, så ingen syreskader heller. Skulle jo gjerne klart meg uten, men samtidig bruker jeg hverken snus, røyk, kaffe eller alkohol. Jeg spiser ellers ekstremt sunt og har god råd. Er slank og frisk. Og brusen gir meg så mye glede og kos, at jeg har ikke motivasjon til å slutte. Jeg jobber i akademia selv, og har lest alt av seriøs forskning på aspartam osv. Det er ikke farlig i disse mengdene. Ble regnet som like kreftframkallende som å ha mobilen i nærheten av seg (altså svært lavt). Men jeg skal følge denne tråden og se om jeg får lyst til å slutte🤭

Anonymkode: 032c9...227

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fortsett å forsvar fienden, du. Basert på dine poster kan det tyde på at søtningsstoffer i tillegg påvirker IQ.

Anonymkode: 73303...0c6

Fienden?! Der havnet du i konspiratoriker gruppa.
https://forskning.no/trygg-mat-mat-og-helse/trygt-a-drikke-lettbrus/1008489
https://hemali.no/siste/bor-vi-velge-aspartam-produkter/
Veldig spredte meninger, men ingen konkret forskning som påviser direkte skade. Føre var prinsippet er greit nok men aldri konkret bevis.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...