Gå til innhold

Hvorfor fjerne kontantstøtten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kontantstøtten kan være veldig viktig for familier som må vente på barnehageplass, hvorfor er folk så ivrige på å fjerne den? For oss med desemberbarn har den hvertfall mye å si. Man får jo uansett kun kontantstøtte når barnet er mellom 1 og 2 år…

Anonymkode: f382c...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig å bli kvitt kontantstøtten som insentiv til å få kvinner tilbake ut i jobb. Når det gjelder barn som ikke har rett på barnehageplass, er jo forslaget å erstatte kontantstøtten med ventestøtte. De er tenkt på :) 

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært mer fornuftig med utvida foreldrepermisjon, så man uansett får litt mer tid på seg.
Kontantstøtten gir ingen valgfrihet, men belønner dem som uansett står utenfor, og bidrar til at noen av dem som burde hatt barna i barnehage går "under radaren" mtp. å oppdage tidlig hvordan de (ikke) fungerer som foreldre.
Det er valgfritt å være hjemme andre leveår, men jeg ser ikke hvorfor det skal være et offentlig ansvar å finansiere det.
Hva folk velger er en ting, hva vi skal ha ansvar for å spleise på er noe annet. Jeg betaler gjerne skatt for at folk skal ha gode barnehager, men jeg betaler ikke pampers dagmamma eller for at foreldre skal være ute av drift på et sted uten innsyn.

Skrevet

Før fikk man kontantstøtte i flere år. Det gjorde at mange innvandrerkvinner holdt barna hjemme og verken lærte språket eller integrerte seg eller sine barn. Nå er målet ved å erstatte kontantstøtte med ventestøtte å tvinge disse kvinnene ut i arbeid for å bli integrert og få barna i barnehage slik at de ikke henger etter språkmessig og man kan plukke opp evt uheldige hjemmeforhold. Det har vist seg at innvandrerfamilien som holder småbarna hjemme har byttet helsestasjon så ofte at ugunstige hjemmeforhold ikke har blitt plukket opp før i skolealder. 

Anonymkode: ab17b...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...