Gå til innhold

Er det noe i dette med sparebluss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned 15-16 kilo siden mars, og vil gjerne videre ned.

Leser mye ulikt om dette med å ha et inntak av kalorier som er under basalbehovet, altså det man trenger bare for å være i live og at organer skal funke osv.

Jeg regner snitt kalorier pr uke, og i snitt ligger jeg 100-200 under det diverse kalkulatorer mener er mitt basalbehov. For å opprettholde vekta skal jeg ha ca 2600 kcal, mens basalbehovet mitt er på ca 1750. Jeg ligger i snitt på ca 1600 i uka, mer i helgene og mindre i ukedagene.

Bør jeg øke inntak? Hva er deres erfaringer med dette?

Har hatt et platå på noen uker som løsnet i forrige uke, samt spist som jeg ville i ferien og gikk opp et par kilo da, så det er ikke sånn at jeg har ligget konstant på 1600 siden mars....

Anonymkode: 714b6...406

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1600kcal daglig gir ikke sparebluss. Men mulig du må redusere for å gå videre ned. Jeg har vedlikeholdsbehov på 1500 til sammenlikning. Kalkulatorer stemmer sjelden.

Da jeg hadde anoreksi lå jeg på under 450kcal daglig i over et år. Gikk jevnt og trutt nedover, ingen sparebluss å se. Så tror ikke du skal tenke på det.

Anonymkode: 2c5dc...332

• Nyttig 1
Skrevet

Sparebluss er bare tull. Mer aktivitet og mindre mat er det eneste som gjelder.

Anonymkode: e02a6...99c

• Liker 4
Skrevet

I ditt eksempel er svaret nei,men at det ikke er noe som heter sparebluss stemmer ikke. Og når en kropp går inn i såkalt sparebluss så skrur den på alt temperatur, hjerteslag,puls osv i tillegg til forbrenning. Min kropp er i en sparebluss, men det er etter over 25 år med alvorlig anoreksi. Kroppen er i sultemodus.

Anonymkode: 0ee70...933

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1600kcal daglig gir ikke sparebluss. Men mulig du må redusere for å gå videre ned. Jeg har vedlikeholdsbehov på 1500 til sammenlikning. Kalkulatorer stemmer sjelden.

Da jeg hadde anoreksi lå jeg på under 450kcal daglig i over et år. Gikk jevnt og trutt nedover, ingen sparebluss å se. Så tror ikke du skal tenke på det.

Foreløpig er jeg såpass overvektig at jeg går ned så lenge jeg holder meg under 2000 kcal ihvertfall. Har gått fra BMI på 40 til 34 nå.  Men jeg skjønner jo at det er annerledes jo nærmere man er normalvekt. Men det regner jeg med at jeg kommer til å merke når jeg kommer dit. Foreløpig er jeg ikke redd for om jeg spiser "lite nok", det var mer spørsmål om det var noe som heter "for lite"....

• Liker 1
Skrevet

Sparebluss er bare tull. Mer aktivitet og mindre mat er det eneste som gjelder.

Anonymkode: e02a6...99c

Som sagt, er ikke redd for at jeg ikke går ned, for det gjør jeg. Spørsmålet var mer om jeg burde spise mer enn jeg gjør, om det var "bedre" for kroppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

I ditt eksempel er svaret nei,men at det ikke er noe som heter sparebluss stemmer ikke. Og når en kropp går inn i såkalt sparebluss så skrur den på alt temperatur, hjerteslag,puls osv i tillegg til forbrenning. Min kropp er i en sparebluss, men det er etter over 25 år med alvorlig anoreksi. Kroppen er i sultemodus.

Ja, sånn sparemodus er jo noe helt annet, selvfølgelig. Men det er jo forskjell på å minimere inntak og å sulte seg....

Håper det går bedre med deg nå!

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som sagt, er ikke redd for at jeg ikke går ned, for det gjør jeg. Spørsmålet var mer om jeg burde spise mer enn jeg gjør, om det var "bedre" for kroppen.

Men hvis du fortsatt går ned i vekt er det jo ikke noe problem. 1600kcal er i seg selv nok, men det er jo viktig å få inn alt kroppen trenger av proteiner, fett, karbohydrater og vitaminer innenfor dette budsjettet da. Så det kan kreve litt planlegging. Et viktig tips er jo at om dersom du ligger kraftløs på sofaen dag ut og dag inn, fryser og ikke har overskudd til å gjøre noenting, så spiser du kanskje for lite. Men dersom eneste du har merket er at vektnedgangen går litt saktere, vil jeg tro det ikke er noe problem. Når du er i mål vektmessig, så er jo ca 1600kcal sannsynligvis vedlikeholdsbehov. Så om noe, så har du jo endret livsstil til noe du bør holde deg til for alltid:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har gått ned 15-16 kilo siden mars, og vil gjerne videre ned.

Leser mye ulikt om dette med å ha et inntak av kalorier som er under basalbehovet, altså det man trenger bare for å være i live og at organer skal funke osv.

Jeg regner snitt kalorier pr uke, og i snitt ligger jeg 100-200 under det diverse kalkulatorer mener er mitt basalbehov. For å opprettholde vekta skal jeg ha ca 2600 kcal, mens basalbehovet mitt er på ca 1750. Jeg ligger i snitt på ca 1600 i uka, mer i helgene og mindre i ukedagene.

Bør jeg øke inntak? Hva er deres erfaringer med dette?

Har hatt et platå på noen uker som løsnet i forrige uke, samt spist som jeg ville i ferien og gikk opp et par kilo da, så det er ikke sånn at jeg har ligget konstant på 1600 siden mars....

Husk at kroppen din «tar kalorier» fra fettet ditt. Så det er ikke sånn at organene ikke får dekket sitt basalbehov:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo litt utenom trådens tema, men vil gjerne spørre deg om noe:) Har også hatt anoreksi, dog ikke like lenge som deg. Men er du frisk nå? For hva skjer med din bmi hvis du ligger på 1600kcal daglig over flere år? Har du prøvd det og blitt overvektig? For min erfaring er at man øker ekstremt raskt i vekt i starten, men så legger man seg på en normal bmi. Så kroppen er egentlig ikke i sparebluss når den får nok mat igjen. Det som er sparebluss (fryser, mistet menstruasjon, lav puls, sakte fordøyelse osv) går seg jo raskt til igjen ved nok energiinntak. Så spareblussen henger mer sammen med stor undervekt heller enn daglig energiinntak (som ts spør om)

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hvis du fortsatt går ned i vekt er det jo ikke noe problem. 1600kcal er i seg selv nok, men det er jo viktig å få inn alt kroppen trenger av proteiner, fett, karbohydrater og vitaminer innenfor dette budsjettet da. Så det kan kreve litt planlegging. Et viktig tips er jo at om dersom du ligger kraftløs på sofaen dag ut og dag inn, fryser og ikke har overskudd til å gjøre noenting, så spiser du kanskje for lite. Men dersom eneste du har merket er at vektnedgangen går litt saktere, vil jeg tro det ikke er noe problem. Når du er i mål vektmessig, så er jo ca 1600kcal sannsynligvis vedlikeholdsbehov. Så om noe, så har du jo endret livsstil til noe du bør holde deg til for alltid:)

Det er jo sånn jeg har tenkt også. Og jeg jobber på barneskole og er i full aktivitet hele dagen. Er kanskje sliten når jeg kommer hjem, men ikke mer enn da jeg spiste mye drittmat, kanskje tvert i mot. Og det må jo være et tegn på at det er ok!

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Husk at kroppen din «tar kalorier» fra fettet ditt. Så det er ikke sånn at organene ikke får dekket sitt basalbehov:) 

Neida, jeg var ikke redd for at hjertet skulle slutte å slå, altså ;) Var mer et spørsmål om det hadde vært bedre for forbrenning osv om man lå akkurat litt over basalbehovet, istedenfor under! Men skjønner jo her at det virker som om det ikke har noe å si, så da fortsetter jeg som jeg har gjort!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo litt utenom trådens tema, men vil gjerne spørre deg om noe:) Har også hatt anoreksi, dog ikke like lenge som deg. Men er du frisk nå? For hva skjer med din bmi hvis du ligger på 1600kcal daglig over flere år? Har du prøvd det og blitt overvektig? For min erfaring er at man øker ekstremt raskt i vekt i starten, men så legger man seg på en normal bmi. Så kroppen er egentlig ikke i sparebluss når den får nok mat igjen. Det som er sparebluss (fryser, mistet menstruasjon, lav puls, sakte fordøyelse osv) går seg jo raskt til igjen ved nok energiinntak. Så spareblussen henger mer sammen med stor undervekt heller enn daglig energiinntak (som ts spør om)

Ikke frisk nei. Heller tvert om. Min hverdag handler nå om å ha det så behagelig man kan den tiden jeg har igjen. Men jeg har hatt flere perioder gjennom årene hvor jeg ikke går ned uansett hvor lite jeg har spist og hvor mye jeg har vært i bevegelse. Med andre ord sparebluss 

• Hjerte 4
Skrevet

Ikke frisk nei. Heller tvert om. Min hverdag handler nå om å ha det så behagelig man kan den tiden jeg har igjen. Men jeg har hatt flere perioder gjennom årene hvor jeg ikke går ned uansett hvor lite jeg har spist og hvor mye jeg har vært i bevegelse. Med andre ord sparebluss 

Vil tro det har like mye med at fettprosenten er så lav at det er ikke stort mer å ta av når det er minimalt med muskler igjen også. Men synd å høre at du har gitt opp/blitt gitt opp. For meg hjalp ingenting av behandling og innleggelser for anoreksien. Men da jeg fikk skikkelig traumebehandling, uten å fokusere på spiseforstyrrelsen, så ble jeg så og si frisk fra anoreksien på kjøpet. Hadde aldri trodd jeg kunne få et så fritt liv som jeg har nå. Sender en styrkeklem og kanskje litt håp

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vil tro det har like mye med at fettprosenten er så lav at det er ikke stort mer å ta av når det er minimalt med muskler igjen også. Men synd å høre at du har gitt opp/blitt gitt opp. For meg hjalp ingenting av behandling og innleggelser for anoreksien. Men da jeg fikk skikkelig traumebehandling, uten å fokusere på spiseforstyrrelsen, så ble jeg så og si frisk fra anoreksien på kjøpet. Hadde aldri trodd jeg kunne få et så fritt liv som jeg har nå. Sender en styrkeklem og kanskje litt håp

Handler ikke om å gi opp/bli gitt opp,men jeg er bokstavlig talt  dødene 😢

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Handler ikke om å gi opp/bli gitt opp,men jeg er bokstavlig talt  dødene 😢

Håper du får noen fine stunder innimellom i tiden du har igjen💚 Og jeg syns absolutt du har blitt sviktet, det var hvertfall håp en gang i tiden, og du fortjente all hjelp og støtte i hele verden kjære deg. For meg personlig er ikke døden skremmende. Jeg ser på det som en endelig ro, endelig får man fred og kan slippe alt av smerte og uro❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håper du får noen fine stunder innimellom i tiden du har igjen💚 Og jeg syns absolutt du har blitt sviktet, det var hvertfall håp en gang i tiden, og du fortjente all hjelp og støtte i hele verden kjære deg. For meg personlig er ikke døden skremmende. Jeg ser på det som en endelig ro, endelig får man fred og kan slippe alt av smerte og uro❤️

Ja det er sant. Det har bort begått mange svik og drastisk feilbehandling opp i gjennom. Døden er ikke skremmende for meg heller  og nå man uansett er levende død blir det godt å få fred. Og takk for gode ord ❤️

• Hjerte 2
Skrevet

Tipper at krigsfanger og folk i sultrammede områder skulle ønske det var noe i det, ja.

Selv har jeg gått ned 20 kilo i løpet av 4 måneder når jeg nærmest sluttet å spise pga en alvorlig skade i kjeven. 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er med vektoppgang etter perioder med veldig lite mat, det vet jeg ikke noe om. men at man slutter å gå ned i vekt til tross for for lite matopptak pga kroppen går i sparebluss, er i hvert fall bare tull.

Anonymkode: c2fe5...29f

Skrevet

Sparebluss er ikke bare tull, men det er sjeldent og varer ikke spesielt lenge. Det justeres fort etter en oppjustering og skjer som regel med krigsfanger, anorektikere og ekstremt fattige (sultende), altså ikke folk flest som driver med slanking. Har du slanket deg i årevis kan du ha gått 100-200 kcal ned i bmr, men det justeres fort over et par måneder ved å innta 100-200 kcal mer til hverdags enn det du pleier. 

Anonymkode: d7364...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, det kan være gunstig å gå opp til f.eks. 1800 kcal med din størrelse for å få nok næring og energi i hverdagen. Det utgjør ikke store forskjellen på vekta, men kan gjøre store utslag på livskvalitet. 

Anonymkode: d7364...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...