Gå til innhold

Mye returer til butikk, kan man bli sperret for kjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av forskjellige grunner har jeg i en periode mange kjøp og returer til en butikkjede. 

Kan butikken spore korttransaksjonene mine og sperre meg for handel i kjeden? 

Anonymkode: f2a71...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror ikke det går ann.

Skrevet

Elkjøp har "svartelistet" enkelte kunder som kjøper spillkonsoll og leverer den tilbake innenfor grensa for åpent kjøp når spillet er ferdig runna. Så det er nok mulig at man kan miste returmuligheten, siden det ikke er en lovpålagt ytelse.

men hvorfor kjøper du ting du egentlig ikke vil ha? 

• Liker 5
Skrevet

Noen klesbutikker gjør det har jeg hørt, Zalando for eksempel.

Anonymkode: 3a5c3...359

• Liker 2
Skrevet

Ja, heldigvis. Håper de blir strengere på det og. 

Anonymkode: 22d22...2d5

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
10 minutter siden, newman01 said:

Elkjøp har "svartelistet" enkelte kunder som kjøper spillkonsoll og leverer den tilbake innenfor grensa for åpent kjøp når spillet er ferdig runna. Så det er nok mulig at man kan miste returmuligheten, siden det ikke er en lovpålagt ytelse.

men hvorfor kjøper du ting du egentlig ikke vil ha? 

Det er vel forståelig når kunder misbruker returordningen. 

Jeg er ikke trådstarter, men jeg har returnert mye. På klær returnerer jeg fordi mye ikke passer.  Det er vel ganske naturlig når det er snakk om klær kjøpt fra nettbutikker. Man vet ofte ikke hva som passer før man har prøvd.  Om butikkene ønsker at mindre skal returneres så burde de vært flinkere til å oppgi målene på klærne og å bruke modeller av ulike størrelser til å vise frem klærne. 

Har også returnert en del elektronikk jeg var misfornøyd med. Er etter min mening vanskelig å f.eks kjøpe høyttaler uten å teste dem ut. Hvordan høyttalerne låter i et utstillingsrom og hvordan de låter i stuen din er forskjellig. Skal jeg først bruke en del penger på høyttalere så ønsker jeg å ha noe jeg er fornøyd med. 

Anonymkode: ed20d...8be

• Liker 1
Skrevet

Noen nettbutikken gjør dette.

Men i fysisk butikk har jeg aldri hørt om det eller vet om det i i det hele tatt er mulig. Men skal sies at vi slutta å yte ekstra service til den kunden som returnerte 90% av det hun kjøpte, da var det mer verdt å bruke tiden på andre kunder.

Anonymkode: 2595e...df4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel forståelig når kunder misbruker returordningen. 

Jeg er ikke trådstarter, men jeg har returnert mye. På klær returnerer jeg fordi mye ikke passer.  Det er vel ganske naturlig når det er snakk om klær kjøpt fra nettbutikker. Man vet ofte ikke hva som passer før man har prøvd.  Om butikkene ønsker at mindre skal returneres så burde de vært flinkere til å oppgi målene på klærne og å bruke modeller av ulike størrelser til å vise frem klærne. 

Har også returnert en del elektronikk jeg var misfornøyd med. Er etter min mening vanskelig å f.eks kjøpe høyttaler uten å teste dem ut. Hvordan høyttalerne låter i et utstillingsrom og hvordan de låter i stuen din er forskjellig. Skal jeg først bruke en del penger på høyttalere så ønsker jeg å ha noe jeg er fornøyd med. 

Edit: Altså forståelig at butikkene svartelister deg om du misbruker returordningen ved å returnere produkter du kun ville låne og aldri hadde tenkt til å kjøpe. 

Skrevet

Altså, jeg bestiller sånn 4-5 ulike sko-par fra XXL om gangen, fordi jeg vil prøve dem hjemme. Returnerer alle uten ett par. Gjør det samme med klær fra XXL. Har gjort dette i sikkert over 10 år. Null problem. 

Anonymkode: 10b03...aad

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 11.46):

Av forskjellige grunner har jeg i en periode mange kjøp og returer til en butikkjede. 

Ja det har de full mulighet til å gjøre

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 11.46):

Siden du spør spesifikt om korttransaksjonene så tror jeg muligens ikke at butikken sporer akkurat dem. Kjøp og returer er mer sannsynlig knyttet til deg som kunde (brukeren din) enn til kortet/kontoen du betaler fra. 

Anonymkode: 58fb4...1d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 12.48):

Ja, heldigvis. Håper de blir strengere på det og. 

Anonymkode: 22d22...2d5

Enig.

Ikke spesielt miljøvennlig heller, hvis man skal tenke sånn.

Anonymkode: 4bf5d...601

• Liker 1
Skrevet

Nei, men de kan i fysisk butikk nekte deg å angre kjøp, ettersom det ikke er lovpålagt med åpent kjøp der, og på nett kan de nekte deg å handle med faktura slik at mye kjøp og retur binder opp pengene dine i mellomtiden. 

Anonymkode: 54ed7...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...