AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Min kjæreste har fått en sykdom som han muligens dør av, og den fysiske formen hans er ikke så bra. Den siste tiden har han blitt aggressiv og i dårlig humør som er forståelig, men også veldig politisk og snakker om at vi må kun lese Dokument.no og ikke lese VG/Dagbladet/nyhetene på tv fordi de forteller ikke sannheten om den politiske tilstanden i verden. I morges våknet jeg opp til diskusjon om at demokratene i USA åpner grensene så alle kan komme inn fordi de ønsker flere som kan stemme på de, og han ønsket min mening. Jeg spiste frokost og sa jeg ikke brydde meg så mye fordi jeg nå prøver å finne ut hva de norske partiene står for, slik at jeg vet hva jeg skal stemme på til valget neste mandag. (Kan legge til at jeg finnes ikke politisk interessert og vet knapt hvilke partier som står ved makten i Norge.) Han ble irritert og det endte i en krangel om USA og det at jeg/folk ikke bryr seg. Daglig er det teorier om innvandring, Ukraina krigen osv og at folk må våkne opp. Jeg sier han trenger psykolog og at han er deprimert, men han har ikke behov sier han. Er ikke dette tegn på depresjon? Anonymkode: 578f6...b1a 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Ai. Det der er noe herk. Hadde vanligvis bedt deg dumpe ham, når folk først har begynt å gå ned det kaninhullet der er det ofte svært vanskelig å få dem på rett spor igjen og de kan forårsake mye skade. Men her er det jo åpenbart pga. sykdommen, at han er sint på verden og føler seg isolert. Hvor lenge har dette vart? Jeg ville nok krevd at han går til psykolog, i det minste. Det at han er syk er en forklaring, men ikke en unnskyldning, og holdningene han har er direkte skadelige. Anonymkode: c37da...661 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ai. Det der er noe herk. Hadde vanligvis bedt deg dumpe ham, når folk først har begynt å gå ned det kaninhullet der er det ofte svært vanskelig å få dem på rett spor igjen og de kan forårsake mye skade. Men her er det jo åpenbart pga. sykdommen, at han er sint på verden og føler seg isolert. Hvor lenge har dette vart? Jeg ville nok krevd at han går til psykolog, i det minste. Det at han er syk er en forklaring, men ikke en unnskyldning, og holdningene han har er direkte skadelige. Anonymkode: c37da...661 Han har vært syk i to år, men det er i sommer han har begynt å snakke radikal politikk. Han gikk litt til psykolog i vinter, men da var sykdomsbildet hans bedre. Slitsomt for meg å få kjeft fordi det politiske verdensbildet er skakkjørt. Ts Anonymkode: 578f6...b1a 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Han prøver vel å gjøre opp for at han ikke håndterer sykdommen sin ved å fokusere på alt annet...? Hva skjer om du sier rett ut at du ikke ønsker å diskutere det han driver å snakke om, og hvis han fortsetter så går du ut av rommet? Anonymkode: 361fa...3fb 2 1
Bålkaffe Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Det her er jo et veldig vanskelig tema, og det kan være en fordel å sjekke ut organisasjoner og grupper som spesialiserer seg på å snakke med folk som har ramla litt i kaninhullet, på nett. Bare for å se hvordan man bør gå fram. Det som gjør det ekstra spesielt og vanskelig er denne sykdommen hans og en eventuell prognose. Jeg hadde nok ikke vært så diplomatisk og tålmodig som det du hadde vært, frem til nå... Jeg hadde jo vært ganske opprørt over at det er dette han bruker tiden og energien sin på, når han har en sånn alvorlig sykdom og burde ha viet tid og energi på å være sammen med nære og kjente, og skape minner, nyte livet til det fulle og passe på alle saker er i orden. Eventuelt fokusere på å finne noe som kan bedre livskvaliteten også. Og jeg hadde ikke tatt det noe pent at han bruker energien og tiden sin på dette her... 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han prøver vel å gjøre opp for at han ikke håndterer sykdommen sin ved å fokusere på alt annet...? Hva skjer om du sier rett ut at du ikke ønsker å diskutere det han driver å snakke om, og hvis han fortsetter så går du ut av rommet? Anonymkode: 361fa...3fb Jeg gjorde det og sa at jeg driter i USA og kan ikke gjøre noe med det, og da ble han sint og sa at vi avslutter diskusjonen! Ts Anonymkode: 578f6...b1a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Det her er jo et veldig vanskelig tema, og det kan være en fordel å sjekke ut organisasjoner og grupper som spesialiserer seg på å snakke med folk som har ramla litt i kaninhullet, på nett. Bare for å se hvordan man bør gå fram. Det som gjør det ekstra spesielt og vanskelig er denne sykdommen hans og en eventuell prognose. Jeg hadde nok ikke vært så diplomatisk og tålmodig som det du hadde vært, frem til nå... Jeg hadde jo vært ganske opprørt over at det er dette han bruker tiden og energien sin på, når han har en sånn alvorlig sykdom og burde ha viet tid og energi på å være sammen med nære og kjente, og skape minner, nyte livet til det fulle og passe på alle saker er i orden. Eventuelt fokusere på å finne noe som kan bedre livskvaliteten også. Og jeg hadde ikke tatt det noe pent at han bruker energien og tiden sin på dette her... Han er for dårlig til å skape minner akkurat nå, fordi han har konstant feber og orker ikke trening, tur ol. Han trenger en psykolog til å håndtere det at han har en dødelig sykdom og at det ikke går så bra nå. Dette gjør jo bare at vi sklir fra hverandre, og jeg har nok med sorgen over hans sykdom og muligens død Ts Anonymkode: 578f6...b1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Her er han på line med verdas rikaste mann (Elon Musk) og verdas mest populære podcastar (Joe Rogan). Nærast halvparten av amerikanarane meiner det same, so det kan ikkje vera so outrert. I USA er det mest pensjonistar som ser på CNN (berre 80 000 i den demografiske målgruppa, nemleg folk mellom 25-54). Til samanlikning er det i snitt 11 millionar som ser/lyttar på kvar episode av Joe Rogan sin podcast og langt fleire enn det som ser på Tucker Carlson sine sendingar på X (intervjuet med Trump har over 264 millionar visingar og intervjuet med Viktor Orbán kan skilta med 125 millionar visingar). https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2023/03/14/cnns-ratings-woes-continue-as-network-has-its-lowest-rated-week-in-more-than-7-years/?sh=31a1340410a6 https://www.sportskeeda.com/mma/news-how-many-listeners-joe-rogan-have-find-interesting-stats-jre-podcast Anonymkode: 66b74...f37
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Selv om han er dødssyk, så betyr ikke det at du må holde ut uansett hva. Kanskje dere burde gå hvert til deres? Særboere? Anonymkode: 58821...2c9 5
Topsi Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Han er for dårlig til å skape minner akkurat nå, fordi han har konstant feber og orker ikke trening, tur ol. Han trenger en psykolog til å håndtere det at han har en dødelig sykdom og at det ikke går så bra nå. Dette gjør jo bare at vi sklir fra hverandre, og jeg har nok med sorgen over hans sykdom og muligens død Ts Anonymkode: 578f6...b1a Hva med å kontakte rask psykisk helsehjelp i kommunen? Det er desverre slik at de fleste palliative tjenestene ikke har psykolog tilknyttet, noe som er en skam Endret 5. september 2023 av Topsi 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Hva med å kontakte rask psykisk helsehjelp i kommunen? Det er desverre slik at de fleste palliative tjenestene ikke har psykolog tilknyttet, noenspm er en skam De har kun kurs de kan tilby. Han kan nok få psykolog på sykehuset igjen, men mener selv han ikke er deprimert, noe jeg mener er feil. Ts Anonymkode: 578f6...b1a 1 2
Ulven Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Er dette en sykdom som kan gi skade på hjernen? Type kreft med spredning? Hvis dette er langt fra hans normale tankesett og handlingsmåte, ville jeg sendt en melding til hans behandlere om hvordan han har endret adferd slik at de kan ta en sjekk på det fysiske samt evnt medisiner han bruker. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Ulven skrev (Akkurat nå): Er dette en sykdom som kan gi skade på hjernen? Type kreft med spredning? Hvis dette er langt fra hans normale tankesett og handlingsmåte, ville jeg sendt en melding til hans behandlere om hvordan han har endret adferd slik at de kan ta en sjekk på det fysiske samt evnt medisiner han bruker. Kreft med spredning Ts Anonymkode: 578f6...b1a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Han har vært syk i to år, men det er i sommer han har begynt å snakke radikal politikk. Han gikk litt til psykolog i vinter, men da var sykdomsbildet hans bedre. Slitsomt for meg å få kjeft fordi det politiske verdensbildet er skakkjørt. Ts Anonymkode: 578f6...b1a Hvis du oppfatter det slik at han radikaliseres så er det viktig at du varsler pst/politiet slik at de kan ta en samtale med han. Anonymkode: 37caa...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Bålkaffe skrev (31 minutter siden): Det her er jo et veldig vanskelig tema, og det kan være en fordel å sjekke ut organisasjoner og grupper som spesialiserer seg på å snakke med folk som har ramla litt i kaninhullet, på nett. Bare for å se hvordan man bør gå fram. Hva slags grupper/org gjør det? Skulle gjerne visst. Anonymkode: 8e7e1...f0f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Ulven skrev (3 minutter siden): Er dette en sykdom som kan gi skade på hjernen? Type kreft med spredning? Hvis dette er langt fra hans normale tankesett og handlingsmåte, ville jeg sendt en melding til hans behandlere om hvordan han har endret adferd slik at de kan ta en sjekk på det fysiske samt evnt medisiner han bruker. Han bruker ikke medisiner og jeg mener dette er psykisk, og ikke kreften som har spredt seg til hjernen. Ts Anonymkode: 578f6...b1a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du oppfatter det slik at han radikaliseres så er det viktig at du varsler pst/politiet slik at de kan ta en samtale med han. Anonymkode: 37caa...6f9 Nei så ille har det ikke blitt enda, men han har begynt å snakke mye om alt det som er galt i verden og at det ikke kommer frem i vanlig media. Tenker det er tegn på depresjon og sinne over at han er alvorlig syk. Ts Anonymkode: 578f6...b1a
Majer Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 Det er nok en psykisk- nærmest eksistensiell krise. Da er det fort gjort at man føler seg mindreverdig og tiltrekkes av "lettvinte" løsninger. 3 1
- Brian Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du oppfatter det slik at han radikaliseres så er det viktig at du varsler pst/politiet slik at de kan ta en samtale med han. Anonymkode: 37caa...6f9 Vedkommende har kreft, og venter på å ta farvel med denne verden. Forslaget på Kvinneguiden er å varsle politiet. Så kaldt, så uendelig kaldt samfunnet er blitt ... Endret 5. september 2023 av - Brian 2
mæsjæl Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Her bør det trås varsomt, det er veldig avhengighetsskapende å tilegne seg "innsikt" menigmann ikke bryr seg om eller har. Jeg syns du bør være forståelsesfull, men også be om at han innser at du ikke ønsker å bruke store ressurser på noe du ikke kan påvirke. Vis interesse, få ham til å dele det essensielle og det vil nok gå bedre med humøret hans. Det er mitt råd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå