AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Vi som var studenter under covid hadde vanskeligheter med å få jobb ved siden av studiet og har derfor ikke fått spart opp penger. Tilslutt klarte jeg å spare opp til bolig til tross for manglende jobb, og nå sitter jeg med bolig i et område jeg egentlig ikke trives i fordi det var her jeg hadde råd. Nå går renten opp og boligprisene har stoppet å vokse. Så er det vanskelig å få full jobb siden markedet går dårlig nå Jeg har abonnert på diverse økonomisider, men de gir råd som hvilke aksjer man skal spare i, hvordan drive utleie og leie ut til airbnb. Det er ikke ting en vanlig person på min alder har mulighet til Anonymkode: f433a...164 1 2
Knirke Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Vi som var studenter under covid hadde vanskeligheter med å få jobb ved siden av studiet og har derfor ikke fått spart opp penger. Tilslutt klarte jeg å spare opp til bolig til tross for manglende jobb, og nå sitter jeg med bolig i et område jeg egentlig ikke trives i fordi det var her jeg hadde råd. Nå går renten opp og boligprisene har stoppet å vokse. Så er det vanskelig å få full jobb siden markedet går dårlig nå Jeg har abonnert på diverse økonomisider, men de gir råd som hvilke aksjer man skal spare i, hvordan drive utleie og leie ut til airbnb. Det er ikke ting en vanlig person på min alder har mulighet til Anonymkode: f433a...164 Men du har fått studert ferdig OG kjøpt bolig etter covid. Du har jo tydeligvis god økonomi, bedre enn mange andre ihvertfall. Du etterspør økonomiske råd, og sier du har dårlig timing. Jeg vil heller si at de rådene du har fått hittil er fryktelig dårlige, hvis de innebar å kjøpe bolig et sted du ikke trives, med lovnad om at boligprisene skulle vokse inn i himmelen. I det minste skulle jo banken forklart deg at boligkjøp innebærer risiko, som alle andre investeringer, og at du kan ende opp med å tape penger på det. 10 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Et godt økonomisk råd er å la være å abonnere på økonomisider og annet unødvendig. Lev heller enkelt og betal ned på lånet. Anonymkode: be767...495 11 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Flytt til et sted du får jobb (og kanskje trives bedre), og lei ut boligen? Anonymkode: 3c01c...fa9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Synes det høres ut som du har klart deg bra, siden du eier bolig. Det er ikke så lenge siden korona. Du får knipe inn der du kan, og fortsette jakten på full jobb. Anonymkode: d73e8...756 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Rådene er jo de samme om du er uheldig med timingen eller ikke, du må bare finne de riktige for din situasjon. For meg høres det ut som nylig ferdig studert, ikke fulltidsjobb, og eier leilighet. Da ville jeg fokusert på å ha et lavest mulig forbruk, kjøpe mat på tilbud, og spare alt du kan. Du har ikke noen spesifikke spørsmål så det er vanskelig for oss å faktisk svare. Er du misfornøyd med hvor boligen din er, må du spare til kjøp/salg og til en høyere EK. Anonymkode: a02dd...3f5 3
Schmuhu Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 (endret) Jeg er enig med @Knirke. Det virker som om du sikter på et luksusproblem. Du er voksen nok til å treffe dine egne valg og du må kunne takle konsekvensene. Det er helt vanlig å spare opp egenkapital i 10 år eller mer før førstegangsboligen blir kjøpt. Mange klarer aldri et kjøp. At du har vært student for et par år siden og faktisk fikk kjøpt noko i boligmarkedet er veldig få som får til. Det kan du være stolte av. Om du ikke trives, så hadde jeg tatt en vurdering. Er det noe du kan påvirke? Bolig er et asset som kan stige over tid. Du må se på det som langsiktig sparing. Det er ikke uvanlig at det tar mer enn 15 år før boligen faktisk gir reell avkastning, fratrukket kostnadene og inflasjonsjustert. Da spiller timing veldig lite rolle egentlig. Det er tidshorisonten som girer! Selv om mange kjøper seg oppover så har de reell tapt på det i nesten alle tilfeller. Men det er bare få som får regnestykket korrekt. Det koster å bo. Så om dette ikke er slik du ønsker å leve så må du nok selge og akseptere tapet for å så starte om igjen. Schmuhu Endret 5. september 2023 av Schmuhu 3
Bombasi Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Men hvilke økonomiske råd er det du lengter etter? Økonomisk rådgivning er ikke trolldomsk quick-fix. Sitter du "i saksa" så sitter du der, og det eneste man kan gjøre er å spare inn der man kan og/eller tjene mer der man kan. Så du kan starte med å si opp abonnementene dine på diverse økonomisider. Utover det har inflasjon og høye renter sørget for at de fleste har det tøffere enn vanlig nå. Men vit at når kneika har gått over så går vi alle mot lysere tider igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Men hvilke økonomiske råd er det du lengter etter? Økonomisk rådgivning er ikke trolldomsk quick-fix. Sitter du "i saksa" så sitter du der, og det eneste man kan gjøre er å spare inn der man kan og/eller tjene mer der man kan. Så du kan starte med å si opp abonnementene dine på diverse økonomisider. Utover det har inflasjon og høye renter sørget for at de fleste har det tøffere enn vanlig nå. Men vit at når kneika har gått over så går vi alle mot lysere tider igjen. Den enden på kneika skal du få se lenge etter. Anonymkode: 872c6...930 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Korona er nesten akkurat over og du har både nådd å få utdannelse, spare opp penger og kjøpe bolig. Nå synes du at du har tapt og vil ha økonomisk hjelp fordi boligen ikke ligger akkurat der du drømmer om. VÅKN OPP!!!!! Du har en drømmestart på etableringen, vedder på at du er slående vakker også. Anonymkode: 82d36...224 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Humble brag 🙄 Anonymkode: cb016...4d1 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Økonomiske råd eller vel samme for deg som for alle andre. Dette synes jeg bærerpreg av offermentalitet. Det blir nok ikke den første 'panedenien'- så forbered deg på at dette er den nye 'trusselen' vi skal leve med fremover, 'panedemier'. Anonymkode: ae168...51c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Hvorfor er det ingen økonomiske råd for oss som var uheldige med timingen? Fordi det ikke er noen menneskerett å ha god økonomi. Anonymkode: 038ae...300
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Økonomiråd har vel alltid dreid seg om at de med mye skal få mer.....? Tror du bare må gjøre som de fleste andre under 35; Hang in there. Anonymkode: 168c7...738 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi som var studenter under covid hadde vanskeligheter med å få jobb ved siden av studiet og har derfor ikke fått spart opp penger. Tilslutt klarte jeg å spare opp til bolig til tross for manglende jobb, og nå sitter jeg med bolig i et område jeg egentlig ikke trives i fordi det var her jeg hadde råd. Nå går renten opp og boligprisene har stoppet å vokse. Så er det vanskelig å få full jobb siden markedet går dårlig nå Jeg har abonnert på diverse økonomisider, men de gir råd som hvilke aksjer man skal spare i, hvordan drive utleie og leie ut til airbnb. Det er ikke ting en vanlig person på min alder har mulighet til Anonymkode: f433a...164 Du kan begynne å spare i aksjer og fond nå når du er ung, selv om du er i en fase med lite penger. Du får mye mer ut av pengene av å starte tidlig. Gjennomsnittlig årlig avkastning på Oslo børs de siste 40 årene vært på 10%. Sjekk en rentes rente kalkulator, og se hvor mye pengene forrenter seg. Point beeing, de samme mekanismene gjelder jo for alle. Når det gjelder jobb, og om du skal bli boende eller ikke - så må du jo nesten bare finne ut av det selv. Spør arbeidsgivere hva du mangler av kompetanse og skaff deg den. Anonymkode: f8bb9...a42 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Du var ikke uheldig med timingen. Covid var dårlig nytt for de aller fleste. Min mann er selvstendig næringsdrivende, og sliter fortsatt med de økonomiske konsekvensene. Som student under covid var det I totalen ganske god timing for deg. Inntektstapet (det potensielle, for din del) er mindre enn for de i full jobb. Anonymkode: 6b25e...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Vet ikke hvor i landet du bor, men i de fleste storbyene vil boligprisene gå opp igjen. Nordmenn har ganske god råd og er man 2 kan man dekke et ganske stort lån. Det gunstigste for deg akkurat nå ville kanskje vært å bo et annet og billigere sted og leie ut boligen? Men på sikt tror jeg ikke du behøver å angre på å ha investert i eiendom (gitt at den er rimelig sentral) Anonymkode: 007eb...1cc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 Vil ikke si at du var uheldig med timingen hvis dette er historien din. Betal ned på lånet så sparer du deg opp EK i boligen til å kjøpe noe annet senere i livet. Ikke tenk så mye, lev litt. Anonymkode: 50acc...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Hvor gammel er du ts? Anonymkode: f8553...e7d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Så du har altså ikke full jobb, du har klart spare nok til bolig på rekordtid til tross for ingen jobb, og du klarer faktisk beholde boligen med de økte rentene uten full jobb? For meg høres det ut som du har hatt mer flaks og god timing enn noen andre jeg har vært borti... Rådet vil jo, uansett, være å skaffe seg full jobb. Om du synes det er vanskelig skaffe deg full jobb, så må du se bredere utover. Det vil ikke være en eneste økonom som vil råde deg til noe annet før du har skaffet deg full jobb... Anonymkode: 20140...52c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå