Gå til innhold

Hva er din reaksjon på lavere makspris for barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes regjeringen prioriterer pengene helt idiotisk her? Å redusere foreldreinnbetalingen med 1000 kr/mnd fremfor å prioritere disse pengene til å øke grunnbemanningen og gi både barn og ansatte i barnehagen en MYE bedre hverdag virker som en misforståelse på dagens utfordringer i barnehagene. Dagens grunnbemanning er en vits, for den oppfylles vel ca en time iløpet av dagen fordi det stilles så utrolig mange utenomsportslige krav til de ansatte, i tillegg til at de skal ha sine rettmessige pauser, plantid etc. En regjering som hadde hatt baller nok til å stille krav og bevilge penger til bemanning hadde vært mye bedre! 

Eller er det bare jeg som allerede er så oppgitt over prioriteringene deres at jeg blir irritert av alt de gjør for tida? 

Anonymkode: 2c5e6...d90

• Liker 10
  • Nyttig 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er ikke bare barn i bhg som koster. Det er når de begynner på skolen / blir større ting koster. Så øk heller barnetrygden mer enn de har gjort. Så har folk råd til skikkelig klær/sko og fritidsaktiviteter til barna sine. 

Anonymkode: 2192a...eaa

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syns dette er unødvendig. Det vil ramme kommuneøkonomien hardt og det vil ikke øke noen grunnbemanning i barnehagene, noe som er sårt tiltrengt. Dette vil ikke gi et bedre barnehagetilbud. Det er allerede innført gode betalingsordninger for de med lav inntekt. Kan ikke se noen grunn til å redusere kostnadene ytterligere for alle andre. Barnehagen i dag, har en fornuftig pris. Kutt kontantstøtten, behold barnehageprisen som den er i dag, øk bemanningen i barnehagen. Jeg er redd barnehagen vil likne mer og mer på sfo - en ren oppbevaringsplass. 

Anonymkode: 1870c...8b6

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det er ikke bare barn i bhg som koster. Det er når de begynner på skolen / blir større ting koster. Så øk heller barnetrygden mer enn de har gjort. Så har folk råd til skikkelig klær/sko og fritidsaktiviteter til barna sine. 

Enig med deg!

Barnehage er en kort del av livet til barna. Kostnadene blir høyrere jo endre barna blir. 

Anonymkode: 1870c...8b6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er litt enig, jeg tenker at det er mye som burde forbedres med barnehagetilbudet før de setter ned prisen. Litt bekymret for at når det byttes til blå regjering igjen vil de gjøre barnehagene ennå verre og bruke manglende "inntekt" som begrunnelse :(

Personlig er det jo fint med 1000kr mindre i måneden men jeg skulle ønske barnehagen hadde mer midler til personale og utstyr til barna. 

Anonymkode: 1298d...ee2

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at småbarnsforeldre jubler over dette.

Men jeg er enig med deg TS at prioriteringene rundt dette ikke henger på greip. Barnehagehverdagen er utfordrende for barnehageansatte nettopp pga økonomi. Lav bemanning, dårlige arbeidsvilkår, begrensede muligheter osv som igjen skaper dårligere kvalitet for barnehagebarna. De ansatte gjør nok så godt de kan, men de strekker ikke til. 

Barnehagene skriker egentlig etter ekstra finansiering, og det er ikke det som skjer her.

Potensielt kan denne politiske avgjørelsen sørge for at barnehagekvaliteten faller enda mer. Og det er typisk nok det som skjer når det er snakk om kommunal økonomi.

De burde ha opprettholdt dagens prisnivå, og så heller spyttet inn denne kompensasjonen inn i barnehageøkonomiene. Da hadde vi snakket!

Endret av Bombasi
  • Nyttig 4
Skrevet

:ler:

Selv når de vurderer noe positivt så skal folk klage. Norge i et nøtteskall

Anonymkode: dc12a...a22

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

:ler:

Selv når de vurderer noe positivt så skal folk klage. Norge i et nøtteskall

Anonymkode: dc12a...a22

Denne saken har flere sider, med både fordeler og ulemper. Dette trenger ikke slå positivt ut i det hele tatt.

Men klart, ser du utelukkende på småbarnsfamiliers private økonomi så er det bare å si "gratulerer med dagen". 

Endret av Bombasi
  • Liker 4
Skrevet

Den tusenlappen drar dem inn igjen på en annen måte, så man trenger ikke å juble så høyt. 

Anonymkode: 446da...981

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker "Fuck, nok en fordel som kommer til småbarnsforeldre når mine er over alderen det gjelder".

Økt engangsutbetaling og kontantstøtte, redusert pris på SFO og barnehage....dette har vi betalt fult i årevis. Når kommer det noen letter som kommer oss med større barn til gode. Fordel heller disse pengene på barnetrygden slik at alle med barn for glede av det.

Anonymkode: e3bb7...8e6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk har jevnt over dårligere råd når de har små barn enn når de er blitt eldre. Dersom du ser på medianinntekten for par med små barn og par med større barn/ungdommer, er forskjellen rundt kr 150 000,- i året.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker "Fuck, nok en fordel som kommer til småbarnsforeldre når mine er over alderen det gjelder".

Økt engangsutbetaling og kontantstøtte, redusert pris på SFO og barnehage....dette har vi betalt fult i årevis. Når kommer det noen letter som kommer oss med større barn til gode. Fordel heller disse pengene på barnetrygden slik at alle med barn for glede av det.

Anonymkode: e3bb7...8e6

Du har hatt andre fordeler. Den største er enklere vei inn på boligmarkedet.

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at det er fantastisk!! Jeg har ikke lenger barn i barnehage eller SFO, men på et tidspunkt kostet det oss nesten 9000kr i mnd. Grusomt, selv med ok lønninger. Så jeg heier på dette gleder meg sammen med alle som har småbarn❤️

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det bare jeg som synes regjeringen prioriterer pengene helt idiotisk her? Å redusere foreldreinnbetalingen med 1000 kr/mnd fremfor å prioritere disse pengene til å øke grunnbemanningen og gi både barn og ansatte i barnehagen en MYE bedre hverdag virker som en misforståelse på dagens utfordringer i barnehagene. Dagens grunnbemanning er en vits, for den oppfylles vel ca en time iløpet av dagen fordi det stilles så utrolig mange utenomsportslige krav til de ansatte, i tillegg til at de skal ha sine rettmessige pauser, plantid etc. En regjering som hadde hatt baller nok til å stille krav og bevilge penger til bemanning hadde vært mye bedre! 

Eller er det bare jeg som allerede er så oppgitt over prioriteringene deres at jeg blir irritert av alt de gjør for tida? 

Anonymkode: 2c5e6...d90

Øking av bemanning er bare å glemme. Alt av ledig kapasitet må inn i helsesektoren.

Skrevet

No er jeg ferdig med stadiet unger. MEN. Jeg synes personlig ting var mye bedre når mine barn var små. Barnehagen hadde åpent hele sommer. Jeg kunne velge selv når vi skulle ha ferie. Ikke tvunget til samme tid som alle andre på jobb. Flere voksne var det å på jobb. Så jeg følte trygghet når barnet var liten. Jeg tenker at man heller kan hjelpe de som er fattige her i landet. De barna som lever i fattigdomsgrensa

Anonymkode: d040a...c4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er mange foreldre med barn i barnehage, og er viktige stemmer ved valg. Nå vil flere stemme Ap, selv om eldre og syke får mindre penger fra fellesskapet som en følge av dette. Jeg tenker at AP er desperate etter å vinne valget, så nå bruker de fellesskapets penger til å sikre flere stemmer. 

Anonymkode: b862c...f0b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

AP ligger an til et elendig kommunevalg, og dette var det første og beste valgflesket de klarte å komme opp med for å kjøpe seg flere stemmer.

Anonymkode: d8e6e...4f1

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig i at de kunne blitt brukt til noe annet. De som faktisk har lav inntekt(meg inkludert) får redusert betaling uansett via kommunen. 

Anonymkode: b06c0...8a2

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg lurer på hvem som får betale for den tusenlappen. 

Anonymkode: 76e26...40c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

For de som virkelig trenger reduserte priser, som nå får sosialstødnad, vil vel ikke dette gjøre noe fra eller til for dem har allerede redusert barnahagebetaling, eller?

Også har man jo det at barnahageårene er 5 år av barnas liv, de fem billigste årene. De har fra før også høyere barnetrygd enn de med barn over 6 år.

Synes det blir skjevdeling...

Anonymkode: 0bade...e6a

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...