Gå til innhold

Odel på eiendom som er til salgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det når det står i salgsoppgaven på et hus at "eiendommen er av en slik karakter at det kan hvile/hviler odel på den"? Hva betyr det i praksis for meg som eventuell kjøper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At noen kan komme og kreve eiendommen på odel selv etter at du har kjøpt den.

Skrevet

Festlig. Ikke rart den eiendommen har vært til salgs en stund da...

Skrevet

Nei, ikke rart i det hele tatt! :) Men veldig synd for de som ikke er klar over "faren" og invisterer mye i eiendommen, og plutselig dukker det opp noen og krever eiendommen på odel! Og ja, det skjer faktisk!

Som regel må man få alle involverte til å skriftlig frasi seg odel på eiendommen før salg, men selv da har man ingen garantier.

Skrevet

Finnes det ingen hull i regelverket eller andre triks man kan gjøre for å komme bort fra odelen?

Hva når det står at det KAN være odel på eiendommen? Hvordan finner man ut om det faktisk er det? Hvem sitter på slike opplysninger?

Og hvordan får man odelsrett? Altså, kan eiendommer som i dag ikke har odelsrett senere få odelsrett hvis eierne har lyst til det? (bare nysgjerrig nå)

Skrevet

Og hva skjer om du kjøper det og noen kommer og krever odel? Får du penger tilbake eller må du bare gi fra deg stedet?

Skrevet

I dette tilfellet gjetter jeg på at selger ikke har oversikt over slektninger som kan ha odel, og det kan alltids dukke opp ukjente barn etc. I tillegg kan ikke foreldre frasi seg odel på vegne av andre enn seg selv, så eventuelle mindreårige barn vil kunne kreve odel når de blir myndige om ikke f.eks. overformynderiet har godtatt at odel frasies (men om dette kun gjelder eiendommer over en viss verdi vet jeg ikke).

Uansett, odel er kompliserte greier, så ta kontakt med en advokat for å få rådgivning før eventuellt kjøp.

Skrevet

Dersom eiendommen overdras til en som ikke har odelsrett vil de odelsberettigede tape odelsretten et år etter at den nye eieren fikk tinglyst sitt skjøte.

Skrevet

Men hvis de som har odelrett (f.eks kun to søsken) har fraskrevet seg odelretten, så er vel gårdn odelsfri? Men det må kanskje skrive odelsrett uansett?

Skrevet

Ja, om søskene ikke har barn og far f.eks. ikke har annen familie med odelsrett slik som søsken. Odelsretten går videre til nestemann på lista. For eksempel kan ikke søskenene fraskrive odelsrett på vegne av sine barn. Om far (som gårdeier og har arvet på odel fra sin far) og hans barn frasier seg odel, går odel til fars yngre bror og hans familie osv.

Det kan være en omstendig prosess når alle med odel til en familigård skal frasi seg odel, spesielt hvis familien er stor! :)

Skrevet
Og hva skjer om du kjøper det og noen kommer og krever odel? Får du penger tilbake eller må du bare gi fra deg stedet?

Hva med dette spørsmålet?

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg vil da tro at den som evt krever odelsretten sin må kjøpe ut eier?

Min venninne kjøpes iallefall ut av broren når han tar i bruk odelsretten sin...

Skrevet

OK, så det "eneste" man taper er da eventuelle oppgraderinger av eiendommen man har gjort i tillegg til risikoen for at man må flytte igjen? Da kan vi kanskje bare droppe oppussing det første året til odelsretten har falt bort da.

Skrevet
OK, så det "eneste" man taper er da eventuelle oppgraderinger av eiendommen man har gjort i tillegg til risikoen for at man må flytte igjen? Da kan vi kanskje bare droppe oppussing det første året til odelsretten har falt bort da.

Ja, man får ikke lån i banken til å gjøre noe "ekstra" før tidsfristen er gått ut.

Jeg var odelsjente, men frasa meg odelen til fordel for yngre bror. Jeg gjorde det skriftlig for at han skulle få lån til å oppgradere fjøs og diverse med en gang han overtok. Hvis ikke måtte han vente to år før banken ville gi han lån til dette. Jeg kunne altså gått inn og krevd gården "på odel" innen to år etter at han overtok den. Tror at jeg da måtte betalt det samme som han gjorde.

Kjenner flere andre gårdbrukere som overtok hjemgården, og som hadde eldre søsken (altså med bedre odel). Disse måtte sitte "på vent" i to år før de kunne fikse noe på gården, pga søsknene ikke ville frasi seg odelen skriftlig, og da gir ikke bankene lån eller tilskudd.

Bakdelen ved å frasi seg odelen slik jeg gjorde, er at jeg ikke kan "ta gården tilbake til familien ved hjelp av odel" dersom min bror skulle gå konkurs.

Gjest BK Ikke innlogget
Skrevet

Du vil få penger hvis du må gi den fra deg til en som har odel. Men du vil sansynligvis ikke få det du ga for den. Fordi den med odel kun skal betale deg det som heter odeltakst. Og denne er en god del lavere en det som vanligvis er markedspris. Så du risikerer å tape penger ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...