AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Sønnen vår er straks 7 måneder. Han sover første del av natta i bedside crib, og resten i senga med oss. Mest fordi jeg ammer ofte på natta og er så trøtt at jeg lar han sove ved siden av meg. Han våkner ofte for mat, 3-5 ganger per natt. Vi prøver å legge han i 18-19 tiden på kvelden, men ofte våkner han igjen i 21-tiden og vi bruker litt tid på å få han til å sovne igjen. Han våkner og vil opp 05:30 hver morgen, uten unntak. Nå går jeg på veggen av søvnmangel. Vi tenker vi burde flytte han på eget rom... Men han trenger mye nærhet og våkner ofte og kjenner etter at jeg ligger der før han sovner igjen. Så det stikker litt i mammahjertet når jeg tenker på at han skal sove helt alene 😭 Når flyttet dere andre barnet på eget rom? Og gikk det greit? Anonymkode: 9cd1d...9ef
Gjest Chicchi Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Hvis det stikker i mammahjertet, burde du høre på det Reflekter over hvorfor dere tror det vil hjelpe å flytte ham over på eget rom. I stedet for å kunne roe ham ned i sengen, må dere kanskje opp og ut og inn i et annet rom. 7 måneder er ingen drømmealder. Ofte skjer det utviklingstrinn rundt denne tiden som gjør at de våkner litt oftere. Men jeg ser deg, søvnmangel er heeeeeelt jævlig. Har dere begynt med grøt? Eller kanskje litt velling før han sovner? Kanskje det fyller magen nok til at han sover litt tyngre,
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Måtte på eget rom når det ble fare for at hun kunne falle ut av bedsiden, mellom 6 og 7 mnd. Vi har ikke plass til sprinkelseng inne på vårt rom. Når hun begynte å sitte og dra seg opp er det for farlig å bruke bedsiden. Men hu våkner bare en gang om natten, å da tar vi henne inn til oss så hun sover mellom oss til morgenen. Anonymkode: dbbed...781
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Vår på ni måneder sover i sengen med meg. Det gir meg mest nattesøvn, fordi ammingene går kjapt uten at jeg må sette meg opp, og dermed sovner kjapt. Ingen planer om å endre det så lenge hun våkner om natten. Jeg har sett noen ganger h is jeg har vært våken at hun så vidt våkner til, ser at jeg er der og sovner igjen. Ser for meg at på eget rom vil hun gråte fordi hun er alene, og dermed gi meg mindre søvn. Nå sover hun stort sett til syv, men da hun i perioder har våknet tidligere har mannen tatt henne om morgenen så jeg fikk sove litt. Mammasøvn er viktig! Anonymkode: dd131...590 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Ungene våre har flytta på eget rom når de har vært store nok til å sove i vanlig seng. Anonymkode: acff7...c05
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Ingen råd til deg. 1 år og 2 uker her. Sover sammen med oss 100%. Til 6 mnd lå hun i bedsidecrib. Men pga hyppige oppvåkninger og amming ble det samsoving etter 6 måneder. Kan enda ikke helt se hvordan hun skal kunne flyttes på eget rom snart. Hun sover aldri i sin egen seng, bare vår seng. Orker ikke stresse med det. Nå er jeg en av de "gærningene" som vil amme til rundt 2 år, så ser for meg det blir samsoving videre en stund. Anonymkode: 4bc0d...077 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Han var vel rundt 7-8 mnd. Alltid sovet i sin egen seng og sov natten igjennom fra han var et par mnd gammel. Anonymkode: 1f9aa...27b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Ikke ennå... er 1,5 år. Har inntil nylig våknet mye om natta også etter jeg sluttet å nattamme, så jeg har ikke orket å skulle gå inn på et annet rom om natta. Jeg tror ikke barnet ville sovet bedre alene, for det våknet også ofte på kvelden når det lå alene på vårt rom. Det er beintøft med så lite søvn. Jeg sov alltid første dupp med baby om jeg var i perm. Kan pappaen evnt ta baby litt på morningen så du får sovet en ekstra time før du skal opp? Jeg måtte også legge meg kjempetidlig mange dager for å få nok søvn. Og når jeg ammet så samsov jeg for da sovnet jeg raskere igjen når baby sovnet igjen. Så du har min sympati fra en som også har vært mye våken om natta❤️ Anonymkode: cbe5f...6da 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Fra dag en. Hadde dog døren til barnerommet og vårt soverommet oppe den første perioden. Gikk kjempefint. (Kommer sikkert masse stygge kommentarer her, men sånn er det bare.) Anonymkode: a4987...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Mellom seks og sju mnd gammel. Men det er jo bare å prøve et par netter? Og ta ham inn igjen til dere hvis det ikke funker? Anonymkode: 69a8e...735 2
Anononyma Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Nå måtte jeg faktisk dobbeltsjekke når innlegget var skrevet, for jeg kunne likegodt skrevet identisk innlegg selv da gutten vår var 7 mnd og jeg følte meg døden nær i all søvnmangelen. Det var helt likt. Mannen bestemte seg for at nok fikk være nok og flyttet lille inn på rommet sitt da han var ca 7,5 mnd. Pappaen tok konsekvent alle oppvåkninger de første par dagene. Siden har gutten sovet 19-07 på eget rom! Hender han våkner og vil amme litt rundt kl 23, men da er han våken maks en halvtimes tid. Hopp ut i det og gi det et forsøk. Husk at du må også sove og ivareta deg selv for å være en god mamma ❤️ 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Forskning viser at både barn og foreldre sover bedre når ungen blir flyttet på eget rom fra 6 mnd. Men forskning og praksis er jo ofte litt ulike ting.. Om man fremdeles ammer ørten ganger om natten er det gjerne "litt" upraktisk, i frohold til å samsove med puppen ute. Eldstemann ble ikke flyttet på eget rom før han var nesten 2 år. Det var alt for sent. Det var mest fordi han var så urolig om natten, og trengte å holde hånden for å sovne igjen. Men når vi endelig fikk ham over på eget rom, så sov han som en stein hele natten... Så med nestemann flyttet vi ham over på eget rom da han var 8 mnd (og ikke lenger trengte pupp om natten), og det gikk knirkefritt. Anonymkode: 2936a...0b3 2
kaleidoskop Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Samsov til nesten 3 år. Fungerte veldig fint for oss, på den måten fikk alle en god natt 😊 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Første, 1,5 år gammel og da var det også nødvendig, jeg hadde en operasjon og både var i smerter og så ikke helt ut, og trengte å være alene på soverommet. Så der drøyet jeg så lenge jeg kunne.. Med min nummer 2, hen ble forvist til rommet til storesøsken ved 11 måneders alder. Og jeg sov så godt etter det, null dårlig samvittighet. Disse barna er 9 og 6 år gamle nå, nå sover de på egne rom, og sover for lengst godt. Anonymkode: c3934...50b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Vi bestemte oss for å la baby sove på eget rom rundt den tiden jeg begynte å jobbe, da var baby rundt 8-9 mnd. Vi begynte med å slutte med nattamming. Jeg sov 2-3 netter på gjesterommet og baby sov sammen med pappen på vårt rom. Når hun våknet på natta fikk hun vann og trøst/kos av pappa. Det gikk seg til etter 2-3 netter. Deretter ventet vi en månede ca før hun flyttet på sitt eget rom. Etter det har hun sovet fra 19-7 99% av nettene 😊 Anonymkode: f28b8...b05
Tjoheiii Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 Flyttet han på eget rom da han var 7 mnd. men han kom som regel over i senga vår i løpet av natta uansett😅
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 15.17): Forskning viser at både barn og foreldre sover bedre når ungen blir flyttet på eget rom fra 6 mnd. Men forskning og praksis er jo ofte litt ulike ting.. Om man fremdeles ammer ørten ganger om natten er det gjerne "litt" upraktisk, i frohold til å samsove med puppen ute. Eldstemann ble ikke flyttet på eget rom før han var nesten 2 år. Det var alt for sent. Det var mest fordi han var så urolig om natten, og trengte å holde hånden for å sovne igjen. Men når vi endelig fikk ham over på eget rom, så sov han som en stein hele natten... Så med nestemann flyttet vi ham over på eget rom da han var 8 mnd (og ikke lenger trengte pupp om natten), og det gikk knirkefritt. Anonymkode: 2936a...0b3 Forskning på krybbedød anbefaler barn i egen seng på foreldrenes rom minst til 1 års alder. Anonymkode: 69a24...88f 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Skrevet 6. september 2023 https://lub.no/aktuelt/hvor-skal-babyen-sove Anonymkode: 69a24...88f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 Vår er 1,5 år og sover enda inne hos oss. Sover første del i sin seng (av og til kan det være til morgenkvisten) og sover resten av natten i vår seng (kuttet btw nattamming da hun var 15 mndr). Hun har altså kun den ene oppvåkningen og sovner raskt igjen. Fungerer veldig bra for oss! Har vært perioder med mange oppvåkninger, og da har hun alltid sovet best i vår seng, så det har gitt alle parter mest søvn🙈 Andre perioder har hun sovet lenge på morgenen, andre perioder våknet grytidlig… Husker også det var noen uker hun plutselig ble lys våken midt på natten og brukte laang tid på å få sove igjen. Føler det endrer seg hele tiden, med andre ord (men det har vært det samme for de som tok barnet tidlig på eget rom også, som vi har snakket med, bare der har de vært inne på barnets rom - gjerne på en madrass på gulvet). Tenker å få henne på eget rom i løpet av våren, hvis hun er inni en periode hvor hun sover godt😊 Anonymkode: 60766...2e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå