AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Jeg prøver å legge om kostholdet til overveiende vegetarisk. Kanskje 80%. Ikke klar for å gå all inn helt ennå. Jeg har også et barn, en tenåring, så jeg føler at jeg må vite noe om hvordan jeg skal tenke for at vi skal få oss all næringen kroppen trenger. Finnes det noen tommelfingerregler, enkle ting å huske på? Jeg merker også at når jeg har hatt noen dager med vegetar, føler jeg at kroppen skriker etter kjøtt og litt "junky" middager. Er det bare av vane?? Anonymkode: 31b51...ba6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Egg, fisk og meieriprodukter. Du MÅ spise minst en av disse for å ikke være avhengig av tilskudd hvis du kutter ut kjøtt. Anonymkode: 068ab...d16 1 4
Kvinne87Rogaland Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Det er ingen næringsstoffer i kjøtt som man ikke får gjennom andre ting. Fisk, egg og meieriprodukter derimot, de har viktige næringsstoffer (som vitamin B12 og Omega 3), som det er vanskelig å dekke uten kosttilskudd. Quinoa for eksempel, har fullverdige proteiner og inneholder omega 3. Kan være lurt å inkorporere iblant 😊 Dropp ultraprossesserte vegetarprodukter som vegetarburger/pølser, vegisterdeig osv. Spis heller rene råvarer som bønner og linser, tofu, tempeh og nøtter. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Du får ikke i deg alt du trenger fra vegetar. Altså, du får det i deg i teorien, men i praksis så vil du mangle biotilgjengelige næringsstoffer. Dvs næringsstoffer kroppen faktisk klarer å bruke. Det er altfor lite forståelse og fokus på dette. Vegetar er uansett bedre enn vegansk næringsmessig sett, men likevel ikke optimalt. F.eks vil du ikke få i deg tilstrekkelig hem-jern. Selv om du spiser mye plantebasert jern i kombinasjon med c vitamin, så vil det på sikt aldri kunne måle seg med hem-jern. Du vil heller ikke få i deg særlig sink, og det samme gjelder her; sink fra planter har lav biotilgjengelighet pga antinæringsstoffer. Plantemat er stappfulle av det, og dette er èn viktig grunn hvorfor mange får problemer med slikt kosthold over tid. Jeg var selv veganer i veldig mange år, og fikk lære dette the hard way. Blodprøver var fine, og jeg lente meg på det. De fleste som lever sånn gjør det. 2 år etter jeg innførte animalsk igjen, så har mange av symptomene mine blitt borte. Såkalte "fullverdige proteiner" fra planter er tull. Du vil ikke få i deg kollagen, som er veldig viktig for både elastisitet i hud, ledd, og muskler. Jeg mistet mye elastisitet i hud, etter 15 år var hud på armer og fjes så saggete at jeg så veldig mye eldre ut enn egen alder. Det har blitt helt bra igjen etter jeg begynte å spise animalsk igjen. Jeg hadde forøvrig mange andre symptomer også. Jeg spiste forøvrig mye av "fullverdige" proteiner, planteomega, mye variert grønt hver dag, osv. Belgfrukter ødela fordøyelsen min, men jeg merket ikke hvor ødelagt den var før etter jeg sluttet med det. Det er noe med at man blir vant til symptomer, og tenker ikke lenger på det. J Det viktigste er å spise ren mat, samme gjelder for kjøtt. Jeg spiser hovedsakelig rødt kjøtt fra lokal gård, ikke industrien. Villfisk, ikke oppdrett. Slike ting utgjør mye. Anonymkode: 2273a...cfd 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Jeg spiser vegansk med unntak avboen egg fra nabohøns. Tar blodprøve to ganger i året og mangler ingenting. Tar ikke tilskudd. Det som jeg spiser mye av er: frukt, grønt,nøtter, grove kornprodukter, belgfrukt (kikerter,bønner, linser), bær, brun ris, drikker også havremelk som er tilsatt litt vitaminer som er greit å få i seg. Unngår ultraprossessert mat og lager mesteparten fra bunn. Du kommer til å føle deg så utrolig bra når du kommer inn i dette kostholdet, klarer i hodet og lettere i kroppen. Gled deg til resultatene:) Anonymkode: c28c7...83a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg prøver å legge om kostholdet til overveiende vegetarisk. Kanskje 80%. Ikke klar for å gå all inn helt ennå. Jeg har også et barn, en tenåring, så jeg føler at jeg må vite noe om hvordan jeg skal tenke for at vi skal få oss all næringen kroppen trenger. Finnes det noen tommelfingerregler, enkle ting å huske på? Jeg merker også at når jeg har hatt noen dager med vegetar, føler jeg at kroppen skriker etter kjøtt og litt "junky" middager. Er det bare av vane?? Anonymkode: 31b51...ba6 Vil legge til at ja, det er en vane. Om du går inn for å legge om kostholdet kommer du etterhvert til å crave mat som gir kroppen din næring. Anonymkode: c28c7...83a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg spiser vegansk med unntak avboen egg fra nabohøns. Tar blodprøve to ganger i året og mangler ingenting. Tar ikke tilskudd. Det som jeg spiser mye av er: frukt, grønt,nøtter, grove kornprodukter, belgfrukt (kikerter,bønner, linser), bær, brun ris, drikker også havremelk som er tilsatt litt vitaminer som er greit å få i seg. Unngår ultraprossessert mat og lager mesteparten fra bunn. Du kommer til å føle deg så utrolig bra når du kommer inn i dette kostholdet, klarer i hodet og lettere i kroppen. Gled deg til resultatene:) Anonymkode: c28c7...83a Jeg spiste vegansk i 15 år og manglet heller ingenting per blodprøver. Fortsatt full av symptomer som forsvant da jeg gjeninnførte animalsk. Følte meg forøvrig fantastisk de første årene, men så kom symptomene snikende. Jeg var fortsatt i full fornektelse og forkynnet veganisme inntil få dager før jeg ga meg. Resultatene med å spise animalsk igjen, kom veldig fort. Anonymkode: 2273a...cfd 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vil legge til at ja, det er en vane. Om du går inn for å legge om kostholdet kommer du etterhvert til å crave mat som gir kroppen din næring. Anonymkode: c28c7...83a KJøtt gir kroppen næring, det er derfor det kalles næringstett mat. Anonymkode: 2273a...cfd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå