AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Mitt barn har blitt mobbet gjennom hele barneskolen, nå 7.klasse, av en medelev. Vi er nå på 3. aktivitetsplan som har vart siden 6.klasse. Medeleven har skjerpet seg i perioder, men det sklir ut igjen, og i dag fortalte barnet mitt at det var i gang igjen. For barnet mitt er det såpass alvorlig at bup er inne i bildet pga selvmordstanker. Skolen skal ringe foreldrene i dag, og det blir et møte med de så snart som mulig. Jeg har ved to tilfeller tatt direkte kontakt med foreldrene,uten at dette har hjulpet. Jeg sitter og googler, og ser at skolen kan be om overflytting av mobber til annen skole, også utenfor kommunen. Er det kun skole som kan be om det, eller kan jeg bruke advokat å kjøre en sak? Noen med erfaring på dette? Anonymkode: 805f2...022
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Skriv en klage til statsforvalteren der du krever skolebytte for den eleven som krenker. Anonymkode: fd60f...871 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt barn har blitt mobbet gjennom hele barneskolen, nå 7.klasse, av en medelev. Vi er nå på 3. aktivitetsplan som har vart siden 6.klasse. Medeleven har skjerpet seg i perioder, men det sklir ut igjen, og i dag fortalte barnet mitt at det var i gang igjen. For barnet mitt er det såpass alvorlig at bup er inne i bildet pga selvmordstanker. Skolen skal ringe foreldrene i dag, og det blir et møte med de så snart som mulig. Jeg har ved to tilfeller tatt direkte kontakt med foreldrene,uten at dette har hjulpet. Jeg sitter og googler, og ser at skolen kan be om overflytting av mobber til annen skole, også utenfor kommunen. Er det kun skole som kan be om det, eller kan jeg bruke advokat å kjøre en sak? Noen med erfaring på dette? Anonymkode: 805f2...022 Noen ganger tror jeg man bare må bruke hardt mot hardt. Far i huset har sikkert noen sketchy kamerater som kan ta en tur til foreldrene til mobberen og filleriste han litt? fungerte ganske bra for meg når jeg var liten. Og det fungerte ganske bra når en av mine barndoms venner kom å spurte om jeg kunne ta en sivilisert prat med faren til en som mobbet ungen hans i snart et år. stoppet på dagen og jeg løftet ikke en finger men ga han et løfte om at vi ses igjen hvis det ikke stopper. (vi bor i norge, den verste straffen man får er en bot hvis man er litt drøy i kjeften) Anonymkode: 0ae63...79d 6 1
Gjest takinova Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skriv en klage til statsforvalteren der du krever skolebytte for den eleven som krenker. Anonymkode: fd60f...871 Ja i teorien. Men foreldrene til mobberen vil nok bare svare med at deres gutt også blir mobbet. Så er man like langt. Statsforvalter og mobbeombud heier på barn med dårlig oppførsel og vil neppe gjøre annet enn å foreslå tiltak overfor skolen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Det kommer til å ta deg flere år. Personlig hadde jeg flyttet mitt barn. Ikke fordi det er riktig, men for å ivareta eget barn og barnets psykiske helse. Anonymkode: d7445...8ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Mobberen hadde aldri fortsatt hvis miljøet rundt (de andre barna) hadde gitt tydelige signaler om at oppførselen er ugrei. Sannsynligvis blir det andre som fortsetter, selv om «verstingen» blir flyttet. Jeg tror det er viktigere å fokusere på andre venner. Har barnet ditt noen som støtter når mobberen setter igang? Har barnet ditt noen fritidsinteresser som det er god i? Anonymkode: b0781...595 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Etter min erfaring så er det helt umulig! Barna våre må tåle så mye dårlig atferd fra enkelte medelever, fordi alle har rett på skolegang. Og når de prater om et trygt skolemiljø, så er det gjerne de stakkars lærerne som må trippe rundt av redsel for at en elev eller foresatt skal bli krenker (jeg er ikke lærer selv). Men det prates lite om hva andre elever faktisk gjør. Og man kan si hva man vil, men noen barn er faktisk ondskapsfulle bøller mot andre barn! Anonymkode: 45e0f...026 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Mobberen hadde aldri fortsatt hvis miljøet rundt (de andre barna) hadde gitt tydelige signaler om at oppførselen er ugrei. Sannsynligvis blir det andre som fortsetter, selv om «verstingen» blir flyttet. Jeg tror det er viktigere å fokusere på andre venner. Har barnet ditt noen som støtter når mobberen setter igang? Har barnet ditt noen fritidsinteresser som det er god i? Anonymkode: b0781...595 Barnet har andre venner, men ingen tør å stå opp mot mobberen. Barnet har en fritidsinteresse som det trives med, men er nok midt på treet. Jeg har nettopp hatt samtale med rektor, jeg henviste til lovverket om at skole kan be om overflytting av mobberen, og at jeg kom til å fremme sak om dette dersom det nå ikke stopper. Rektor sa at i og med alvorlighetsgraden er såpass ille som den er, så blir det veien å gå. Mobber og foreldre blir innkalt til møte denne uken, da skal de blant annet informeres om at det kan bli en konsekvens. Anonymkode: 805f2...022 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet har andre venner, men ingen tør å stå opp mot mobberen. Barnet har en fritidsinteresse som det trives med, men er nok midt på treet. Jeg har nettopp hatt samtale med rektor, jeg henviste til lovverket om at skole kan be om overflytting av mobberen, og at jeg kom til å fremme sak om dette dersom det nå ikke stopper. Rektor sa at i og med alvorlighetsgraden er såpass ille som den er, så blir det veien å gå. Mobber og foreldre blir innkalt til møte denne uken, da skal de blant annet informeres om at det kan bli en konsekvens. Anonymkode: 805f2...022 Her høres det ut som mobberen har problemer han ikke får hjelp til å håndtere. I klassen til min datter fikk de en mobber overflyttet til seg, fra en annen skole. Det gjorde min datter sin hverdag fra vond til værre. Han sluttet jo ikke mobbingen sin , selv om han ble plassert på ny skole. Problemet til den gutten var jo to udugelige foreldre som kranglet og ruset seg. Så gutten burde vel egentlig ha blitt hentet ut av bv for lenge siden. Anonymkode: 807ee...b52 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen ganger tror jeg man bare må bruke hardt mot hardt. Far i huset har sikkert noen sketchy kamerater som kan ta en tur til foreldrene til mobberen og filleriste han litt? fungerte ganske bra for meg når jeg var liten. Og det fungerte ganske bra når en av mine barndoms venner kom å spurte om jeg kunne ta en sivilisert prat med faren til en som mobbet ungen hans i snart et år. stoppet på dagen og jeg løftet ikke en finger men ga han et løfte om at vi ses igjen hvis det ikke stopper. (vi bor i norge, den verste straffen man får er en bot hvis man er litt drøy i kjeften) Anonymkode: 0ae63...79d Du og dine foreldre er virkelig skoleeksempelet på Dunning-Kruger effekten. Anonymkode: 3bf44...7a9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du og dine foreldre er virkelig skoleeksempelet på Dunning-Kruger effekten. Anonymkode: 3bf44...7a9 Man skal ikke kimse av noe som virker. Når det offentlige ikke strekker til må man noen ganger ta saken i egne hender. Anonymkode: a1428...705 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Hva gjør skolen for å hindre dette? Jeg synest at det er merkelig at skolen aldri klarer å endre noe i mobbesaker. Det er nærmest som om barna skal ordne alt selv. Anonymkode: 1870c...e95
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Ville byttet skole selv! Anonymkode: b75b2...003
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du og dine foreldre er virkelig skoleeksempelet på Dunning-Kruger effekten. Anonymkode: 3bf44...7a9 Heller det enn barn som tar livet av seg. Anonymkode: 451c7...676 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du og dine foreldre er virkelig skoleeksempelet på Dunning-Kruger effekten. Anonymkode: 3bf44...7a9 ...og de andre foreldrene med barn som sitter der og blir mobbet, år etter år, uten at det skjer en endring? Hva er de et eksempel på? Man kan jo sitte og følge reglene, men ingenting vil endre seg for barnet ditt. Så blir det psykiske problemer, selvskading, selvmord mm. Men så lenge man følger reglene og lar andre mishandle barnet ditt uten konsekvenser, så har du ditt på det tørre. Anonymkode: a3479...972 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Blir sint av å bare lese sånt her. Skolen eller andre myndigheter kommer aldri til å gjøre noe. Hadde mitt barn opplevd noe sånt hadde jeg gått drastisk til veis. Først true foreldrene, om det ikke hjelper så true mobberen direkte, barn eller ei. Anonymkode: dcdae...30b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heller det enn barn som tar livet av seg. Anonymkode: 451c7...676 Hva om mobberen tar livet av seg? Men det er vel ikke viktig for mange KG-folk. Det er så utrolig mange på KG som er så enkle at de tror at denne type mobbing kommer av ingenting annet enn at barnet ønsker å være slem🙄 Selvsagt skal mobbing løses på andre måter, og skolebytte, som ts foreslår, er absolutt en mulighet. Da får mobberen byttet miljø, noe som i mange tilfeller kan være positivt, samtidig som at barnet til ts forhåpentligvis nå får et tryggere skolemiljø (så lenge det ikke er snakk om flere mobbere). Og så bra ts, at rektor er positivt til forslaget ditt. Anonymkode: df789...86a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva om mobberen tar livet av seg? Men det er vel ikke viktig for mange KG-folk. Heller mobberen enn mitt barn. Et veldig enkelt valg. Anonymkode: dcdae...30b 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Heller mobberen enn mitt barn. Et veldig enkelt valg. Anonymkode: dcdae...30b Et veldig sykt og egoistisk valg. Ingen skal måtte ta livet av seg, det er så sykt av deg å påstå noe sånt!! Anonymkode: df789...86a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva om mobberen tar livet av seg? Men det er vel ikke viktig for mange KG-folk. Det er så utrolig mange på KG som er så enkle at de tror at denne type mobbing kommer av ingenting annet enn at barnet ønsker å være slem🙄 Snakk om å snu problemstillingen på hodet! Her er du i tråden om et barn som har selvmordstanker, og der mobbingen ikke opphører, og du greier å snu dette til at det er synd på mobberen??!! Hvorfor skjer dette alltid?? Det er et barn som plager livet av det andre barnet, og vi er smålig som tenker at vernet om de som blir mobbet er for lite, for i praksis blir svæææært få mobbere flyttet. Hva pokker? Hvordan er det mulig? Har du en mobber selv, eller hva går det i? Anonymkode: a3479...972 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå