AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Siden VG, Dagbladet, og Nettavisen syntes det var viktigere å dekke den røde løperen enn forestillingen på premieren, og de få avisene som har gjort en anmeldelse syntes det var naturlig å legge sin anmeldelse som en plussak (unntak: nrk.no), tenkte jeg å prøve meg på å skrive litt om forestillingen til dere som skal se på den Jeg er ingen kritiker, og heller ikke journalist, så dette blir bare en enkel beskrivelse av min opplevelse av forestillingen. Miss Saigo er et kontroversielt stykke som har blitt beskyldt for å portrettere asiatiske kvinner på en rasistisk og sexistisk måte, men det jeg så på scenen var asiatiske kvinner og amerikanske soldater som hverken ble stakkarsliggjort eller helgenerklært, karakterene ble portretterte på en veldig god måte. Det ble vist både sterke og svakere sider, karakterene var menneskelige, med alle gode sider, men også alle feil og mangler et menneske vanligvis har. Jeg kjente godt til stykket og musikken fra før, så spenningen var stor når det kom til oversettelsen av tekstene. Og det jeg kan si om det var at det var ikke de beste oversettelsene jeg har hørt, men de fungerte! Det var en veldig muntlig oversettelse som formidlet handlingen, budskapet, og følelsene på en god måte, og det var det viktigste. Og jeg ble rørt! Tårene kom allerede da "Gigi" sang den norske versjonen av "The movie in my mind" (En drøm - En fantasi), og fortsatte med absolutt alle solosangene. Men spesielt vil jeg trekke frem "Johns " versjon av "Bui Doi", der han synger om barna som ble utstøtt fordi de hadde en amerikansk far. Denne traff en nerve i meg! Her synes jeg av en eller annen grunn at den norske versjonen ble sterkere enn den originale, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Casten var så riktig, og det var tydelig at produksjonen har lagt mye innsats i å finne akkurat de rette personene til hver rolle. For meg var Miss Saigon på Folketeateret et fantastisk opplevelse, der jeg levde meg inn i handlingen. Jeg lo, jeg gråt, jeg ble sinna, og fortvilet på deres vegne. Anonymkode: 53690...118 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Takk for dette! Så bra at det var en god oppsetning! Jeg så den da jeg var 16, i London, men det er leeenge siden, så det hadde vært gøy å se den igjen. Anonymkode: be1ad...384
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for dette! Så bra at det var en god oppsetning! Jeg så den da jeg var 16, i London, men det er leeenge siden, så det hadde vært gøy å se den igjen. Anonymkode: be1ad...384 Har du mulighet til å se den på Folketeateret er det absolutt noe jeg anbefaler 😊 Men som et godt alternativ, her finner du noen av sangene på norsk: Anonymkode: 53690...118 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå