Gå til innhold

Oppførsel på katt etter parring? Og kan hankatten være en hun....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt som nærmer seg ett år nå. Da vi fikk den, fikk vi klar beskjed om at dette er en hankatt. Har sjekket flere ganger selv og jeg ser ikke tendens til noe som ligner penis, men har tenkt det er for tidlig å se....Nå nærmer den seg altså året og jeg ser fortsatt ikke noe. Har sjekket  på "hullene" og vet at dersom de sitter tett, så er det tegn på hunkatt. Jeg tror dette er en hunkatt men er virkelig ikke helt sikker. Er så mye pels at det er vanskelig å se skikkelig. 

Men de siste dagene har den på nettene gått rundt og laget høye lyder og litt sånn dyp mjauing, sånn langt nedi halsen-mjauing. Når jeg så kommer og snakker med den, så mjauer den lyst og fint som normalt. Men den har holdt hele huset våkent i noen døgn nå. 

I går var den ute og vi så at den ble jaget av en stor katt som også lagde slike mjauelyder, Jeg har tidligere hatt hankatt og den lagde slike lyder da den var ute etter damene. Vi fikk ikke inn katten vår på natten i natt, det er første gang. Men den kom glad og fornøyd på morgenen. Men.....det virker som den har litt vondt. Den sjangler litt og går litt rart og når vi koser den på magen (som den vanligvis elsker) så blir den amper og halen svinger. Ikke noe særlig matlyst etter en hel natt ute! Bare sover nå. 

Kan det være vi faktisk har en hunkatt - som i tillegg nå er blitt parret? Hjelpes.....Håper noen kan svare. Og jada, vi skal ta den til dyrlegen for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 9a156...7e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ser og kjennet tydelig bjellene til en hannkatt når den er 1 år.

Men uansett kjønn så kastrer ms  jo katten når den er passert 2 kg.

Anonymkode: 8ee88...d6f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man ser og kjennet tydelig bjellene til en hannkatt når den er 1 år.

Men uansett kjønn så kastrer ms  jo katten når den er passert 2 kg.

Gjør man det? Da er det nok ingen hankatt vi har, men en hunkatt. Ser ingen tegn til bjeller....

Jeg hadde planer om å kastrere han nå rett rundt hjørnet. Kontaktet dyrlege da han var 6 mndr og spurte om kastrering, fikk beskjed om å vente til han er ett år. Sa ingenting om kg på han. Men han nærmer seg 1 år nå så det er jo tiden. Men hvis vi nå har en hunkatt, som muligens er blitt drektig.....hvor fort kan en dyrlege finne ut av det?

Skrevet

Du må nesten holde katten og legg den på rygg. Så kjenner du etter baller. Så finner du ut om det er han eller hun.

Men det enkleste er å ta med til dyrlege. 

Anonymkode: 03d45...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør man det? Da er det nok ingen hankatt vi har, men en hunkatt. Ser ingen tegn til bjeller....

Jeg hadde planer om å kastrere han nå rett rundt hjørnet. Kontaktet dyrlege da han var 6 mndr og spurte om kastrering, fikk beskjed om å vente til han er ett år. Sa ingenting om kg på han. Men han nærmer seg 1 år nå så det er jo tiden. Men hvis vi nå har en hunkatt, som muligens er blitt drektig.....hvor fort kan en dyrlege finne ut av det?

Men man slipper ikke ut en katt før den er kastrert da. 1 år skal jo en katt være.inne.

De har gått bort i fra mnd de fleste steder, kastrering av alle dur går på kg.

En veterinær ær kan bruke ultralyd og se om det er barn med 1 gang.

• Liker 4
Skrevet

Klarer heller ikke dy meg med å nevne at katter skal ha vaksiner også en ved 12 uker. Så du må neste skylde deg selv

En bevist og god eier av dyr tar dyret med til veterinær for vaksinering.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nødprevensjon. Det er bedre å hindre at egg blir befruktet, enn å måtte gå gjennom en abort. Kanskje rekker du det om du er rask. 

Ta med katten til dyrlege. 

Anonymkode: 2f37c...df7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor lar du en ukastrert katt gå ut? Det er jo ren idioti. Og ingen veterinæren anbefaler å vente et år! Før i tiden kastrerte man 6 mnd gamle katter, nå gjør man det når de har passert 2 kg.

Bestill time til veterinær for kastrering. Er hun drektig blir fostrene abortert. 

Anonymkode: 18551...34b

• Liker 4
Skrevet

Dyrlegen kan ta abort samtidig som han steriliserer henne om det er en jente

Anonymkode: 4ec43...afb

Skrevet

Til alle dere kritiske :

Planen var å ta den til dyrlegen for kastrering da han blir 12 mndr. Ringte dyrlegen som sa det var rett tid. Det ble ikke sagt noe om 2 kg. 

Og hvorfor ut før den er kastrert? Vel jeg fikk vite av samme dyrlege at den kunne ut rundt 10 mndr og dermed har den nettopp blitt sluppet ut. Ingen krise om den ikke er kastrert og er ute i to mndr før kastrering vel? 

Time er bestilt hos dyrlege. Er nok en hun vi har og har dermed blir lurt av de som solgte den til oss. Vi syns det var umulig å se da vi fikk den, så vi stolte på eiere.... 

Takk for alle tips og råd. 

Og katten var vaksinert da vi fikk den (mye eldre enn normalt for å gis bort) , bare si det er sagt. Så slapp av folkens.... 😅 Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Til alle dere kritiske :

Planen var å ta den til dyrlegen for kastrering da han blir 12 mndr. Ringte dyrlegen som sa det var rett tid. Det ble ikke sagt noe om 2 kg. 

Og hvorfor ut før den er kastrert? Vel jeg fikk vite av samme dyrlege at den kunne ut rundt 10 mndr og dermed har den nettopp blitt sluppet ut. Ingen krise om den ikke er kastrert og er ute i to mndr før kastrering vel? 

Time er bestilt hos dyrlege. Er nok en hun vi har og har dermed blir lurt av de som solgte den til oss. Vi syns det var umulig å se da vi fikk den, så vi stolte på eiere.... 

Og katten var vaksinert da vi fikk den (mye eldre enn normalt for å gis bort) , bare si det er sagt. Så slapp av folkens.... 😅 Ts

Kjøpte dere med tanke på avl eller kos, eller en annen grunn som gjør at det er stor forskjell på å få hunnkatt og hannkatt? Kanskje de ikke så forskjell heller? Uansett, skjønner du gjorde som du gjorde når du trodde det var gutt og fulgte dyrlege råd 😊

Anonymkode: 4ec43...afb

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Til alle dere kritiske :

Så dyrlegen så ikke kjønn?🤣

Katten skal ha flere vaksiner før 1 år. 

Man leser om dyr man skal ha. Og alle med omløp vet at en katt får løpetid lenge før den er 1 år. Og selv om du trodde du hadde en hann, så kunne den gjort andre gravide, ergo slipper man ikke ut.

Hadde du lest om katter hadde du vist mer enn din dyrlege tydeligvis gjør.

• Liker 1
Skrevet

Mye kritikk her. Ja TS har gjort en feil, men jeg har inntrykk av at hun vil det beste for katten. 

De fleste dyrleger kastrerer rundt 6 mnd alder, noen allerede når de er 12 uker. Og katter bør være kastrert når. Man slipper de ut uansett kjønn, så slipper man å produsere flere kattunger som trenger hjem. 

Å kastrere /ta abort er uproblematisk tidlige i svangerskapet, så bare fort  deg til dyrlegen, så går dette greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så dyrlegen så ikke kjønn?🤣

Katten skal ha flere vaksiner før 1 år. 

Man leser om dyr man skal ha. Og alle med omløp vet at en katt får løpetid lenge før den er 1 år. Og selv om du trodde du hadde en hann, så kunne den gjort andre gravide, ergo slipper man ikke ut.

Hadde du lest om katter hadde du vist mer enn din dyrlege tydeligvis gjør.

Det var forrige eier som sørget for vaksinering. Selvsagt har dyrlegen fortalt dem at dette er en  hunkatt, men eierne har lurt oss. Så sånn er det med den saken. Har ikke selv tatt katten til dyrlegen, det er planlagt om to måneder. :) Så det så. Og du, jeg har hatt mange katter og drevet med oppdrett så er ikke helt født i går altså, men når vi fikk denne, klarte vi ikke se kjønnet og det gikk litt fort i svingene ved henting, så vi tok den med i god tro på at det var en hankatt,men neida.... ;) Helt topp med all kritikk man får her på KG, enten det handler om samliv, biler eller dyr. Det er gjengs over en helt utrolig dårlig kultur på det her. Men takk, jeg har fått luftet ut og forlater nå tråden :) 

• Nyttig 1
Skrevet
Tvist skrev (Akkurat nå):

Mye kritikk her. Ja TS har gjort en feil, men jeg har inntrykk av at hun vil det beste for katten. 

De fleste dyrleger kastrerer rundt 6 mnd alder, noen allerede når de er 12 uker. Og katter bør være kastrert når. Man slipper de ut uansett kjønn, så slipper man å produsere flere kattunger som trenger hjem. 

Å kastrere /ta abort er uproblematisk tidlige i svangerskapet, så bare fort  deg til dyrlegen, så går dette greit. 

Takk for at du også kommenterer kritikken. Veldig typisk KG, finnes en haug av surmagede mennesker her. Ja selvsagt vil jeg det beste for katten og har god greie på katter, men nå er det mange år siden jeg sist hadde katt og drev med det aktivt, og i dette tilfellet har alt gått fort i svingene. Jeg skal ta katten til dyrlegen veldig snart :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for at du også kommenterer kritikken. Veldig typisk KG, finnes en haug av surmagede mennesker her. Ja selvsagt vil jeg det beste for katten og har god greie på katter, men nå er det mange år siden jeg sist hadde katt og drev med det aktivt, og i dette tilfellet har alt gått fort i svingene. Jeg skal ta katten til dyrlegen veldig snart :) 

Men altså, hvor dum går det an å være da? Jeg er ikke surmarga, men alvorlig talt. Selvsagt slipper man ikke en ukastrert katt ut! Hvilken hjernedød veterinær er det du bruker? Dette er faktisk så dumt at jeg tror du er et troll. 

Anonymkode: 18551...34b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis jeg er surmaga fordi jeg ikke forstår hvordan du klarer å slippe ut en ukastrert katt, og ikke tar katten din til veterinær, ja så får jeg være det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 8.53):

Vi har en katt som nærmer seg ett år nå. Da vi fikk den, fikk vi klar beskjed om at dette er en hankatt. Har sjekket flere ganger selv og jeg ser ikke tendens til noe som ligner penis, men har tenkt det er for tidlig å se....Nå nærmer den seg altså året og jeg ser fortsatt ikke noe. Har sjekket  på "hullene" og vet at dersom de sitter tett, så er det tegn på hunkatt. Jeg tror dette er en hunkatt men er virkelig ikke helt sikker. Er så mye pels at det er vanskelig å se skikkelig. 

Men de siste dagene har den på nettene gått rundt og laget høye lyder og litt sånn dyp mjauing, sånn langt nedi halsen-mjauing. Når jeg så kommer og snakker med den, så mjauer den lyst og fint som normalt. Men den har holdt hele huset våkent i noen døgn nå. 

I går var den ute og vi så at den ble jaget av en stor katt som også lagde slike mjauelyder, Jeg har tidligere hatt hankatt og den lagde slike lyder da den var ute etter damene. Vi fikk ikke inn katten vår på natten i natt, det er første gang. Men den kom glad og fornøyd på morgenen. Men.....det virker som den har litt vondt. Den sjangler litt og går litt rart og når vi koser den på magen (som den vanligvis elsker) så blir den amper og halen svinger. Ikke noe særlig matlyst etter en hel natt ute! Bare sover nå. 

Kan det være vi faktisk har en hunkatt - som i tillegg nå er blitt parret? Hjelpes.....Håper noen kan svare. Og jada, vi skal ta den til dyrlegen for sikkerhets skyld. 

du har sikkert hatt den på dyrelegen om den har vært ute? mtp vaksiner. De har sett om det er han eller hun. 

Skrevet (endret)

Høres ut som en hunn med løpetid ja  forøvrig ser du ikke penis på en katt med mindre han viser den frem, men du ser ballenemellom hullene. 

Hvis du ikke vil ha kattunger anbefaler jeg at du tar hen til dyrlege asap

Endret av Topsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...