AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 og til å gå i trappene selv. Hun kan gå selv også, og gjør det mange ganger når vi er opptatt med andre ting. Hun fylte to år for en mnd. siden. Min holdning har vært å legge til rette, motivere og gi positive respons. Nå mener barnehagen at vi må kreve det av henne fordi hun ligger bak de andre barna på avdelingen på disse områdene. Alle er toåringer. Å presse henne til å gå trapper kommer til å resultere i at hun legger seg ned på gulvet og raser, å presse henne til av - og påkledning vil i mange tilfeller bety at vi ikke kommer oss ut (hun blir nemlig gjerne hjemme) eller at hun blir gående inne uten klær. Jeg har inntil nå tenkt at dette er noe som kommer så lenge vi legger til rette, motiverer og gir positiv respons. Hun kler allerede litt av og på seg, og går i trapper, men ikke i det omfanget som barnehagen vil. Hvordan har deres toåringer vært på dette. Har det utviklet deg naturlig eller har dere tatt en kamp på det? Anonymkode: dac27...29a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Må fremdeles jobbe med 5-åringen for å få han til å kle seg selv, chill ned, bare 2 år, ordner seg dette. Gi barnet tid og ikke stress med det. Anonymkode: 0fd1c...74d 34 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): og til å gå i trappene selv. Hun kan gå selv også, og gjør det mange ganger når vi er opptatt med andre ting. Hun fylte to år for en mnd. siden. Min holdning har vært å legge til rette, motivere og gi positive respons. Nå mener barnehagen at vi må kreve det av henne fordi hun ligger bak de andre barna på avdelingen på disse områdene. Alle er toåringer. Å presse henne til å gå trapper kommer til å resultere i at hun legger seg ned på gulvet og raser, å presse henne til av - og påkledning vil i mange tilfeller bety at vi ikke kommer oss ut (hun blir nemlig gjerne hjemme) eller at hun blir gående inne uten klær. Jeg har inntil nå tenkt at dette er noe som kommer så lenge vi legger til rette, motiverer og gir positiv respons. Hun kler allerede litt av og på seg, og går i trapper, men ikke i det omfanget som barnehagen vil. Hvordan har deres toåringer vært på dette. Har det utviklet deg naturlig eller har dere tatt en kamp på det? Anonymkode: dac27...29a Kanskje dere bare kan "være opptatt" litt mer, slik at hun ser behovet? Jeg har veldig få gode erfaringer med å presse toåringer. Her gjelder det å være klok. Anonymkode: d830d...a87 16 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun fylte to år for en mnd. siden. Nå mener barnehagen at vi må kreve det av henne fordi hun ligger bak de andre barna på avdelingen på disse områdene. Alle er toåringer. Anonymkode: dac27...29a Denne bhg hadde jeg ikke tatt seriøst. Hadde det vært storbarnsavdeling kunne man prata, men 2 (og 3, for den del) åringer på småbarnsavdeling... Der skal de da få hjelp til å kle på seg, selvsagt fint å prøve å motivere, men ikke presse. Anonymkode: ea1c2...910 26 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Jeg har ett barn som har gjort slikt selv fra 2 år. Og et annet som må kles på/av som 5-åring. Helt vanlig, begge deler (5-åringen KAN jo). Anonymkode: 60523...72d 5
Sofakona Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Barnet går jo forsatt på liten avdeling...jeg sliter fortsatt med 0 få min 5 åring til å kle på seg og gå steder. Denne barnehagen må ta det med ro 3 1
Maya39 Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Henger etter? Barnet er 2, om barnehagen mener det kun gjelder det med og kle på seg så får dem gi barnet tid. Jeg ser her i barnehagen er det nå når dem er 2 dem starter og lære dem og kle på seg med hjelp. Dem under blir stort sett kledd på. Dem forbereder seg på året etter dem skal på stor avdeling. Det vil si dem bruker hele dette året for og lære det. Snakk med helsestasjon og så be om et møte med dem sammens med barnehagen. Mulig dem andre barna kan det, men at alle som akuratt er 2 tviler jeg på, det kan jo være dem samenligner barnet med en som er født i februar og er på samme avdeling feks 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Jeg syns som mange andre her at det er litt spesielt av bhg å foreslå "tvang"? Jeg ville nok svart at vi selvsagt jobber med motivasjon på dette men at vi ikke kommer til å bruke noen form for press eller tvang da dette ikke er god pedagogikk - ferdig snakket! Anonymkode: a1f3b...8c3 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Maya39 skrev (3 minutter siden): Snakk med helsestasjon og så be om et møte med dem sammens med barnehagen. Nei, hvorfor bruke tid på det? Snakk med leder av avdelinga, er det helt mørkt, snakk med barnehageleder. Dette er jo endel av det de skal ha fokus på i bhg. Anonymkode: ea1c2...910 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Motiver, ikke tving. Du tar en borrelås så tar barnet en osv . Anonymkode: c3906...8dc 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Det er mange kamper å ta for og utvikle seg til et selvstendige mennesker. Legge til rette er vel og brå, men tilrettelegge såpass at man blir en diva og hjelpesløs blir noe annet. Anonymkode: a6e35...662 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns som mange andre her at det er litt spesielt av bhg å foreslå "tvang"? Jeg ville nok svart at vi selvsagt jobber med motivasjon på dette men at vi ikke kommer til å bruke noen form for press eller tvang da dette ikke er god pedagogikk - ferdig snakket! Anonymkode: a1f3b...8c3 Her kan nok ordet tvang misforstås også. Jeg synes det er mye verre for barn som aldri får noen forventninger rettet mot seg. Da blir jo bhg og skole etter hvert veldig vanskelig. Det er mange barn som fortjener like mye oppmerksomhet, og når bhg forteller hva som er forventet hadde jeg tatt det til meg. Lær barna at det er greit og ikke få til, men da prøver man igjen, og griper ikke inn og skal gjør det for barnet. Det er viktig læring å feile, og den lykken som kommer når man får til er jo så verdt det. Man får selvsikre barn som videre i livet også tør å utfordre seg selv. Anonymkode: a6e35...662 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Legg til rette for at barnet kler på seg selv. Kanskje blir det for mange ledd når barnet skal ta på sko (åpne skoen, dra ut "tunga", sko på riktig fot , ikke tråkke ned helen). Da hjelper du på vei, åpner skoen og peker på foten som skal inn og så tråkker de ned selv. Kanskje klarer de å stramme borrelåsen litt. Alt hjelper. Men barnet må være med å bidra hver gang og ikke slippe unna å være med. Barn kan ta på jakke selv ved den alderen hvis de bruker rett teknikk. https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ss&sca_esv=562677350&sxsrf=AB5stBj0StIA92jRN_BdYpKoeOEcqDiNgw:1693899365301&q=how+do+my+toddler+put+on+a+jacket&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiavNDv-pKBAxU8R_EDHR6DD-4Q0pQJegQIChAB&biw=384&bih=718&dpr=2.81#fpstate=ive&vld=cid:f5043fd0,vid:e2D4brsadlg Anonymkode: 9d703...6fd 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Enig i at man skal øve på å kle på seg selv men da jeg jobbet på småbarnsavdeling kledde jeg på alle ungene (opp mot 3 år) uten å tenke over det. Jeg var ung da og hadde ikke noe begrep om hva de kanskje kunne få til selv og tenkte de er små barn og vi skal ut og de må ha hjelp så vi blir ferdige Gikk kjapt å kle på alle, var bare 9 barn på avdelingen. Hun har jo bare akkurat fylt 2 år. Anonymkode: 9a99e...ad5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): og til å gå i trappene selv. Hun kan gå selv også, og gjør det mange ganger når vi er opptatt med andre ting. Hun fylte to år for en mnd. siden. Min holdning har vært å legge til rette, motivere og gi positive respons. Nå mener barnehagen at vi må kreve det av henne fordi hun ligger bak de andre barna på avdelingen på disse områdene. Alle er toåringer. Å presse henne til å gå trapper kommer til å resultere i at hun legger seg ned på gulvet og raser, å presse henne til av - og påkledning vil i mange tilfeller bety at vi ikke kommer oss ut (hun blir nemlig gjerne hjemme) eller at hun blir gående inne uten klær. Jeg har inntil nå tenkt at dette er noe som kommer så lenge vi legger til rette, motiverer og gir positiv respons. Hun kler allerede litt av og på seg, og går i trapper, men ikke i det omfanget som barnehagen vil. Hvordan har deres toåringer vært på dette. Har det utviklet deg naturlig eller har dere tatt en kamp på det? Anonymkode: dac27...29a Hvilke barnehager er det dere bruker egentlig? I sta var det en bekymret ansatt som mente 2-åringen ikke gjorde som han fikk beskjed om.. Altså, jobber med 2-åringer (svarte på den andre tråden også). Jeg legger ut dressen, og veileder barna, hjelper de og roser når de får det til. Man skal ikke presse de! Man øver, og det tar ulik tid fra barn til barn. Samme med trapper. Fint å øve, men ikke presse. Man kan pushe litt, og gi barna ros og støtte i prosessen. Anonymkode: 1f6fd...c17 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): og til å gå i trappene selv. Hun kan gå selv også, og gjør det mange ganger når vi er opptatt med andre ting. Hun fylte to år for en mnd. siden. Min holdning har vært å legge til rette, motivere og gi positive respons. Nå mener barnehagen at vi må kreve det av henne fordi hun ligger bak de andre barna på avdelingen på disse områdene. Alle er toåringer. Å presse henne til å gå trapper kommer til å resultere i at hun legger seg ned på gulvet og raser, å presse henne til av - og påkledning vil i mange tilfeller bety at vi ikke kommer oss ut (hun blir nemlig gjerne hjemme) eller at hun blir gående inne uten klær. Jeg har inntil nå tenkt at dette er noe som kommer så lenge vi legger til rette, motiverer og gir positiv respons. Hun kler allerede litt av og på seg, og går i trapper, men ikke i det omfanget som barnehagen vil. Hvordan har deres toåringer vært på dette. Har det utviklet deg naturlig eller har dere tatt en kamp på det? Anonymkode: dac27...29a Er det noe galt i å ligge på gulvet og rase, sånn forresten? Er det ikke bedre at hun ligger på gulvet og raser med trygge foreldre enn noe annet sted? Påkledning var en kamp for oss til barnet var 4,5 år. Utrolig rart at barnehagen krever påkledning ved 2 års alder. Høres ut som latskap. Anonymkode: 5c06a...e3f 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Min erfaring er at unger gjerne vil gjøre alt selv når de er på den alderen (men ikke alltid klarer).
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 Presse en toåring høres ut som en forferdelig dårlig idé. Da ville jeg heller fokusert på å gjøre oppgavene sammen og lete etter mestring og gode opplevelser. Det tar litt lengre tid, men er mye hyggeligere! Barn utvikler seg litt i rykk og napp. Hvis hun ligger bak de andre er det enda viktigere å fokusere på positive opplevelser. Om hun er trøtt eller sulten har også utrolig mye å si i den alderen, så du må se an situasjonen. Anonymkode: d0dbb...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Det høres utrolig merkelig ut at barnehageansatte mener en 2-åring, en som nettopp har fylt 2 til og med, henger etter om hun ikke kan kle av/på seg selv. I vår bhg er det å kle på/av seg selv noe de først forventer når de begynner på storbarn (det året de fyller 3), og ikke noe de "presser" ungene til å øve på før de siste månedene før de skal over på storbarn. Ingen av mine barn har kunne kle av/på seg selv når de var 2. Husker ikke når eldsten kunne det, men minsten er 2.5 nå, og han kan ta av seg skoene selv om han får bruke skostativ, og han kan klare å ta av en litt stor jakke med god "glid" i foret også. Men det krever at jeg er "opptatt" og at han virkelig vil inn. Han kan ikke kle på seg selv. Ikke én ansatt i bhg som har sagt noe som helst på det. Begge mine har vært flinke til å gå i trapper, men det er jo motivasjon fra heimen: de har pent måttet gå selv om de ville være med opp/ned mellom etasjer, og det har de jaggu villet. Aldri måttet presse, heller motsatt, hatt trappegrind så lenge som mulig for å hindre dem i å vase opp og ned trappen. Anonymkode: 0f079...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke barnehager er det dere bruker egentlig? I sta var det en bekymret ansatt som mente 2-åringen ikke gjorde som han fikk beskjed om.. Altså, jobber med 2-åringer (svarte på den andre tråden også). Jeg legger ut dressen, og veileder barna, hjelper de og roser når de får det til. Man skal ikke presse de! Man øver, og det tar ulik tid fra barn til barn. Samme med trapper. Fint å øve, men ikke presse. Man kan pushe litt, og gi barna ros og støtte i prosessen. Anonymkode: 1f6fd...c17 Vår barnehage har vært veldig opptatt av at barna skal kunne kle på seg selv så tidlig som mulig og har bedt oss om å bare vente til barnet kler på seg selv før vi går ut av huset heller enn å hjelpe. Barnet var da ikke tre ennå og vi kom oss ingen steder fordi barnet vil jo helst være hjemme uansett. Så det gikk bare ikke... 🤷 Anonymkode: c3906...8dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå