Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har en ganske grei rytme. Våkner stort sett 7, lur ca 12-14 og legging 19. Men det hender at hun faller litt ut av rytmen, f.eks hvis hun våkner senere etc og da sklir alt ut. Pleier dere å vekke barnet om morgenen eller etter lur for å holde rytmen? Vi har pleid det, men lurer på om det har noen ulemper?

Anonymkode: ce657...294

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 
jeg tenker at om barnet sover lenger, så er det fordi barnet trenger det. 
Rytmen hos oss er tilbake igjen etter en dag eller to, så ingen krise. 

Anonymkode: 9adec...dd3

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid styrt søvnen til vår, for om det sklir ut er det ikke noe som løser seg av seg selv. Misunner foreldre som har barn som regulerer sånn selv, men de vet ikke hvordan det er med søvnvansker. Så lenge hun ikke virker trøtt og sliten når dere vekker henne, er det ingenting i veien for det :)

Skrevet

Vekker vår på samme alder hvis dagluren blir for lang/sen. For om det er 10 minutter for mye soving kan det føre til 2 timer senere leggetid og da blir natta for kort og trøtt dagen etter (står like tidlig opp uannsett). Det er ikke helt sikkert at mer soving=problem men fordi det ofte er det så vekker vi. Her er det da etter 2 timer eller kl. 14 (det som kommer først). 

Vekker aldri om morningen men det er heller ikke en problemstilling det skjer så utrolig sjeldent at hun ikke våkner tidlig. De få gangene hun har sovet litt lenger er det likevel uproblematisk å legge til dupp. Er bare leggetid på kveld som er vanskelig her:)

I barnehagen har jeg sagt de kan la henne sove for tenker hun kanskje trenger det i barnehagen. 

Anonymkode: d79e5...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 11.34):

Vekker vår på samme alder hvis dagluren blir for lang/sen. For om det er 10 minutter for mye soving kan det føre til 2 timer senere leggetid og da blir natta for kort og trøtt dagen etter (står like tidlig opp uannsett). Det er ikke helt sikkert at mer soving=problem men fordi det ofte er det så vekker vi. Her er det da etter 2 timer eller kl. 14 (det som kommer først). 

Vekker aldri om morningen men det er heller ikke en problemstilling det skjer så utrolig sjeldent at hun ikke våkner tidlig. De få gangene hun har sovet litt lenger er det likevel uproblematisk å legge til dupp. Er bare leggetid på kveld som er vanskelig her:)

I barnehagen har jeg sagt de kan la henne sove for tenker hun kanskje trenger det i barnehagen. 

Anonymkode: d79e5...b59

Takk for svar. Høres veldig likt ut som her 😊

Anonymkode: ce657...294

Skrevet

Jeg vekker barnet konsekvent kl 7. 

Hun står ofte opp kl 7 selv, og jeg har på klokke klokken 7 så jeg kan vekke henne hvis ho ikke er våken. Ho er helt totalt avhengig av soverutiner, og hvis ho ikke våkner kl 7 blir dagduppen et helvette å drive med, og det forplanter seg til leggetiden.

Men jeg brukte også 1,5 år på å få henne til å sove på natt.. og det eneste som har fått henne til å sove på natt er å vekke henne klokken sju, få henne til å sove klokken 11 og så lenge hun trenger(ikke over to timer), og legge kl 18:30. 

mitt første barn var aldri følsom på slike rutiner, så for han spilte det ingen rolle når han sto opp. Han sov godt uansett… og han vekker jeg ikke den dag i dag.. men nr2? Det har oppriktig vært et mareritt, og nå er det endelig mulighet for mor i huset å sove på natten og!! Så se an barnet ditt, du vet best!

Anonymkode: dc4cd...31f

Skrevet

Wow, du er heldig!

Anonymkode: 3fc29...92e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow, du er heldig!

Anonymkode: 3fc29...92e

Jeg er så kvalm av slike kommentarer, og jeg er ikke TS engang. Få deg en ordentlig holdning før du kommenterer hos andre.. hun lurte ikke på hvorvidt ho var heldig eller ikke.

Anonymkode: dc4cd...31f

• Liker 1
Skrevet

Hadde kanskje lagt litt senere til hvil, men vekket til samme tid som vanlig sånn at han blir trøtt på kvelden? :)

Anonymkode: bbf9e...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde kanskje lagt litt senere til hvil, men vekket til samme tid som vanlig sånn at han blir trøtt på kvelden? :)

Men hadde selvfølgelig latt han sove om morgenen med mindre dere må opp! Det er deilig med rolige morgener. Husker juleferien min var på samme alder, da sov hun til kl 10-11🥰 men da droppet vi hvilen på dagtid og la til vanig tid på kvelden.. nå når hun er 3 år er hun som regel oppe lenge før 07🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...