Gå til innhold

Uttrykket “litteraritet”

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som betyr det spesifikke ved litteratur; det som gjør litteratur til litteratur. Men hvis jeg skal bruke uttrykket på en roman, feks “forbrytelse og straff”, hva er litterariteten ved romanen? skrivemåte, eller at den tar opp store moralske spørsmål? dette er ikke noen skoleoppgave, kan gjerne bruke andre eks.

Vesaas, “fuglane”, hva er den bokens litteraritet? Jeg liker å grave meg ned i ord og uttrykk rundt litteratur. Ords betydning og opphav.

Anonymkode: 3b44e...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

dette er ikke noen skoleoppgave

Hm....

Anonymkode: 4f09e...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hm....

Anonymkode: 4f09e...01c

Tro det eller ei, jeg nærmer meg 50 år og er nyskjerrig.😅Hjelper det at jeg såvidt har kjennskap til formalismen og dadaismen? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på litteraritet som et slags kvalitetsbegrep, altså hva som er spesielt bra/viktig med akkurat den teksten. Det er egentlig opp til deg å avgjøre hva DU mener er bokas/tekstens litteraritet. Vanlige momenter kan være (og dette er ikke spesielt knyttet til de to titlene du nevner): 

• språk
  • innhold av varig verdi (de store spørsmålene)
  • nyskapende: språklig, tematisk eller i form/sjangerbruk
  • historisk betydning
  • kulturbærende betydning - formidler noe om en gitt kultur

Jeg forbinder spesielt på skjønnlitteratur og lyrikk med begrepet, men det gjelder absolutt mange typer sakprosa også. 

Anonymkode: 1213e...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker på litteraritet som et slags kvalitetsbegrep, altså hva som er spesielt bra/viktig med akkurat den teksten. Det er egentlig opp til deg å avgjøre hva DU mener er bokas/tekstens litteraritet. Vanlige momenter kan være (og dette er ikke spesielt knyttet til de to titlene du nevner): 

• språk
  • innhold av varig verdi (de store spørsmålene)
  • nyskapende: språklig, tematisk eller i form/sjangerbruk
  • historisk betydning
  • kulturbærende betydning - formidler noe om en gitt kultur

Jeg forbinder spesielt på skjønnlitteratur og lyrikk med begrepet, men det gjelder absolutt mange typer sakprosa også. 

Anonymkode: 1213e...ea1

Takk for beskrivelse; dette gir mening. Kan man feks si at øko-fiksjon er en nyskapende sjanger? Det er vel relativt nyskapende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri støtt på det ordet før.

På NAOB forklares det slik: egenskap, kvalitet som kjennetegner det (spesifikt) litterære

Jeg forstår den forklaringen som at det handler om skrivestil, fortellerteknikk, innfallsvinkel, «det som leses mellom linjene», det som bevisst utelates, og slikt. Men jeg er langt fra sikker. 

Anonymkode: ce26d...9b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...