Gå til innhold

Velg en: eiendomsskatt eller bompenger

theatlantis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eiendomsskatt 

Men den inntekten brukes vel ikke på veier? 

Bompenger er svært inngripende i bevegelsesfriheten, og bør aldri forekomme. Dessuten er det mye mer penger enn eiendomsskatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke utgifter hverken på bompenger eller eiendomsskatt. Tror kanskje eiendomskatt. Folk trenger et sted å bo, men bilbruk kan reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger på en kommunal vei tror jeg kunne blitt problematisk. Eiendomsskatt er jo i dag med på å finansiere blant annet vedlikehold av vei i kommunen. 
Så heller til eiendomsskatt, men viktig at sjablongberegningen blir så rettferdig som mulig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil bompenger. Selv om pengene hadde blitt brent opp ville jeg hatt bompenger. Det fører til mindre personbiler utenbys fra, og bedre for oss som bor der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nekter å velge. Betaler gjerne mer skatt gjennom et system man kan ha tillit til.

Men det er helt klinkende føkkings opplagt at bompenger er en skitmodell. Det undegraver tillit. Den er ikke "progressiv". Den modifiserer atferd, til visse grupper. Og det siste er kanskje det viktigste, men på ingen måte forstått, i alle fall ikke i den offentlige samtalen (som minner mest om fyllerør).

Takk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theatlantis skrev (2 timer siden):

hvis kommunen vil ha en upgrade for å utbedre veier, er det best å etablere bompenger eller innføre eiendomskatt?

Må man absolutt velge en av de to - helt klart bompenger.

Ikke-bilister slipper å betale.

Eiendomsskatt rammer alle - både de som eier, og de som leier. Og ALLE må bo et sted. Enten økes leia di, eller så økes utgiftene dine for å eie. Da spiller det ingen rolle om du har bil, kjører eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Eiendomsskatt 

Men den inntekten brukes vel ikke på veier? 

Bompenger er svært inngripende i bevegelsesfriheten, og bør aldri forekomme. Dessuten er det mye mer penger enn eiendomsskatt. 

Bompenger er alltid spisset til bruken, de kan ikke brukes til noe annet, kan ikke flyttes på og må termineres når kosten er tatt. 

Eiendomsskatt er kommunenes frie midler. Så de må konkurere med alt annet kommunen er pliktig til å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Bompenger er alltid spisset til bruken, de kan ikke brukes til noe annet, kan ikke flyttes på og må termineres når kosten er tatt. 

Eiendomsskatt er kommunenes frie midler. Så de må konkurere med alt annet kommunen er pliktig til å gjøre.

Noe herk er det, begge deler.

Mer progressiv beskatning er eneste rettferdige alternativ, da får de som har best råd ta største delen av utgiften. 

Eller offentligheten kan ta frem sparekniven, og gjøre noen kutt på steder de fleste ikke vil ha provene ked. 

Endret av Madame Butterfly
k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger for min del, jobber frilans. Største utgiften er de hersen kommunale avgiftene som øker år for år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil bompenger. Hvorfor skal eiendommene beskattes fordi veinettet trenger en oppgradering? Det er mange boligeiere som ikke bruker veinettet særlig. 

Eiendomskatt er også en fast utgift som rammer "alle". Bompenger er en variabel utgift som rammer de som faktisk bruker det som oppgraderes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bombasi said:

Uten tvil bompenger. Hvorfor skal eiendommene beskattes fordi veinettet trenger en oppgradering? Det er mange boligeiere som ikke bruker veinettet særlig. 

Eiendomskatt er også en fast utgift som rammer "alle". Bompenger er en variabel utgift som rammer de som faktisk bruker det som oppgraderes.

Veinettet angår alle. Rema må få varene sine, maten vi alle spiser. Bussene må gå, posten skal frem. Alle bruker vi vei nettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det spørs veldig fra kommune til kommune. I kommuner hvor unge ikke får etablert seg fordi andre ruger på store hus og bruker de som ferieboliger (Oslo, Lofoten mm) tenker jeg eiendomsskatt er viktig. Om man derimot bor "øde" til og resten av samfunnet må finansiere der mener jeg det er litt urettferdig. Da er jeg heller for bompenger så man selv er med på å finansiere veien man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...