Gå til innhold

Hvordan kommer ambulansen seg inn i blokker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen i 3 etasje har falt om på badet og kan ikke bevege seg, men har klart å tilkalle ambulanse. Hvordan kommer de seg inn i blokka? Må de stå og ringe på tilfeldige ringeklokker til noen åpner?

Anonymkode: 08a47...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å komme seg inn er det minste problemet. Å komme seg ut igjen med båre og det hele er det største problemet. 

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 2
Skrevet

De kan ringe vaktmester i blokka. Eller politiet. 

Anonymkode: 459ea...a07

• Liker 1
Skrevet

Vektere bl.a.

Anonymkode: d740d...d00

Skrevet

De har masterkey. Som hjemmesykepleierne har.

Anonymkode: 06e50...26e

• Liker 3
Skrevet

Det finnes en hovednøkkel i en nøkkelsafe utenfor ved hovedinngangen rett ved siden av ringeklokkene. 
Kun helsepersonell som har tilgang til den. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De har masterkey. Som hjemmesykepleierne har.

Sara1996 skrev (12 minutter siden):

Det finnes en hovednøkkel i en nøkkelsafe utenfor ved hovedinngangen rett ved siden av ringeklokkene. 
Kun helsepersonell som har tilgang til den. 

Vel, jeg har byttet lås på min leilighet så den nøkkelen kommer de ikke langt med.

Anonymkode: ee0c6...8af

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, jeg har byttet lås på min leilighet så den nøkkelen kommer de ikke langt med.

De fleste blokker har vedtekter som sier at du ikke kan bytte lås uten avtale med styret.

Men da bryter de ned døra di, sånn kommer de seg inn. Det er da brannvesenet sin jobb.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis noen i 3 etasje har falt om på badet og kan ikke bevege seg, men har klart å tilkalle ambulanse. Hvordan kommer de seg inn i blokka? Må de stå og ringe på tilfeldige ringeklokker til noen åpner?

Anonymkode: 08a47...7f5

Naboen min falt i sin leilighet, jeg hørte hun ropte på hjelp så jeg ringte ambulanse. Jeg slapp de inn hovedinngangen, men de måtte tilkalle brannvesenet for å bryte opp døra inn til leiligheten (de prøvde låsesmed først, men den låsesmeden som nødetatene brukte var ute på oppdrag med politiet så han var ikke tilgjengelig)

Anonymkode: 0e7e2...6ee

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste blokker har vedtekter som sier at du ikke kan bytte lås uten avtale med styret.

Vel, her ble generalnøkkelen utlevert til uvedkommende, noe som resulterte i at jeg ved flere anledninger plutselig hadde fremmede menn i gangen. Så de vedtektene kan styret stappe langt oppi ræva.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Naboen min falt i sin leilighet, jeg hørte hun ropte på hjelp så jeg ringte ambulanse. Jeg slapp de inn hovedinngangen, men de måtte tilkalle brannvesenet for å bryte opp døra inn til leiligheten (de prøvde låsesmed først, men den låsesmeden som nødetatene brukte var ute på oppdrag med politiet så han var ikke tilgjengelig)

Anonymkode: 0e7e2...6ee

Dette er grunnen til at jeg aldri låser døren til leiligheten min.

Anonymkode: 3a1e1...367

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 15.17):

Dette er grunnen til at jeg aldri låser døren til leiligheten min.

det er jo trygt blir du rana for du ikke noe på innbo forsikringene da

Anonymkode: 2a420...fee

Skrevet

Her får du fasit; (jeg jobber i ambulanse): I en blokk med fellesinngang ringer vi på hos naboer får raskest mulig komme oss inn. Når vi så skal inn i den låste døren til selve leiligheten bruker vi å ha bistand fra brannvesenet som bryter seg raskt inn på få minutter uten å ødelegge hele døren. (politi derimot bryter ofte ned hele døra). Vi bruker også brannvesenet om vi ikke får kontakt med noen naboer for å komme oss inn selve blokka.  I begge tilfeller kaller vi umiddelbart inn låsesmed (vi har avtaler med selskap som rykker ut 24/7 året rundt, som fikser nye låser umiddelbart. Vi sørger også for at noen er ved døren til låsesmed kommer. Kostand for dette taes normal av forsikringselskap. Om pasient ikke har forsikring, betales det av staten. Så pasient får alltid reparert skaden uten kostnad (evnt blokka/sameiet). Dette gjelder i AKUTTE situasjoner hvor vi har mistanke om at pas er i umiddelbar fare for sitt liv. 

I roligere tilfeller - hvor vi har bedre tid - så undersøker AMK (de på 113)  om pasient feks har hj.spl /trygghetsalarm/ pårørende med nøkkel. Om ingen har nøkkel, blir det som beskrevet ovenfor. 

Anonymkode: 8af0f...b6a

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

det er jo trygt blir du rana for du ikke noe på innbo forsikringene da

Anonymkode: 2a420...fee

Jeg har levd her i 40 år og aldri hatt innbrudd. 😊 Jeg bor ikke midt i ghettoen, lille frøken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 5.39):

Smart...

Anonymkode: c1988...de3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Smart...

Anonymkode: c1988...de3

Brannvesenet bryter seg raskt inn, det samme gjør som oftest også politiet. Men du er nok likevel inne på noe, selv om mange her inne er veldig redde for systemnøkler (de tror at det sikrer dem fra innbrudd hvis de bytter lås, de har ikke hørt om at tyver benytter mange ulike måter å komme seg inn på).

Anonymkode: 43eda...30d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har levd her i 40 år og aldri hatt innbrudd. 😊 Jeg bor ikke midt i ghettoen, lille frøken. 

Det er ofte i grisgrendte strøk at folk blir rundstjålet av «tyver».

Anonymkode: 0e81a...2cf

Skrevet

De bryter seg inn. Det tar bare noen sekunder. Har sett det flere ganger.

Anonymkode: ffd76...c2d

Skrevet

Da jeg bodde i blokk ringte det plutselig på i alle leilighetene i blokka (var litt lytt, så jeg hørte det ringte. Jeg svarte og der var fra politiet som måtte inn. Slapp dem inn og så i kikkehullet at de gikk forbi hos meg. Et par timer etterpå skulle jeg ut. Åpna døra og da ble naboen på 90+ båret ut av begravelsesbyrå. Hørte ingenting, verken ødelagt dør eller annet.

Anonymkode: 0286d...35b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 5.39):

Men samme problem vil de jo støte på i eneboliger hvor alle har egen lås på inngangsdøren. 
Da må de gjerne få politi eller brannvesen til å bryte opp døren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...