AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Har ett barn på 6 år som ikke lenger har så lyst til å dra til pappaen sin. Litt bakhistorie, far var ikke i bildet så mye de første årene, men har blitt mer og mer involvert over tid og vi har nå ca 50/50. Barnet er veldig glad i pappen sin og han er en ok pappa. Nå til problemet. Barnet har eget rom her hos meg, sover i egen seng og har plass til sine egne leker. Hos far er det bare ett soverom og de sover da i samme seng. Barnet har heller ikke like mye leker der, mye pga plassmangel og fars dårlige økonomi. Barnet har bostedsadresse hos meg og far betaler ingenting til meg. Jeg dekker det meste som er å betale og betalte barnehage og slikt da vi hadde det. Bare en forklaring om folk tror at jeg er den som har satt far i en dårlig økonomisk situasjon. Nå ønsker ikke lenger barnet å dra til faren sin. Den ønsker å sove i sin egen seng og være på sitt eget rom. Jeg har forsøkt å framsnakke far lenge, da dette startet for flere måneder siden, men skal jeg tvinge barnet å dra når det egentlig ikke vil? Det virker som dette blir en større og større sak for barnet og noe barnet snakker mer og mer om. Jeg har ikke snakket så mye med far om dette, da det er sårt for han at han har litt dårlig økonomi. Noen råd for hva jeg kan gjøre? Meg og far har ett godt samarbeid og vi setter begge barnet beste først.. Anonymkode: ef13c...9fc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Jeg synes du skal snakke med far om det. Selvsagt på en skånsom måte. Kan far ha litt mindre overnattingssamvær, men heller ha fast ettermiddag til feks biblioteket en av dagene han egentlig skulle hatt overnatting? Kan du betale for en aktivitet, men som far følger til hver uke? Feks svømming? Det er i så fall avlastende også for deg og far og barn får kvalitetstid uten at det koster penger for ham. Mao det han ikke kan gi i penger, kan han gi i tid… Anonymkode: b63bb...0bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Forstår for øvrig godt at det er kjipt for deg å betale alt..❤️ Anonymkode: b63bb...0bd
avent Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Er det mulig at barnet får sin egen seng på rommet til far å evt setter skjermbrett foran sånn at barnet kan få sin egen lille krok. Skjønner at barnet ikke vil sove med far når det er 6år gammelt. Barnet vil vel også ha med seg venner hjem fra skolen og syns det er kjipt å ikke kunne vise frem eget rom. Hvorfor har far dårlig økonomi ? Er det bare for en kort periode? Er han student, ufør eller arbeidsledig ? Om han ikke har noe utdanning så bør du oppmuntre han til deg for barnet skyld sånn at far også kan bidra og på sikt kan gi barnet eget rom, fritidsaktiviteter, ferier ol. Prat med far og kom frem til en løsning. Om dere bor nærme hverandre så kan han være med barnet , hjelpe med lekser, spise middag med han ol å så la han gå hjem når kvelden nærmer seg. Kanskje det er lettere om barnet er hos far i helgene å så er hos deg i ukedagene ?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Kanskje far bør søke om bidrag slik at han får en bedring i økonomien? Tjener du mer enn han og dere har 50/50 skal du betale bidrag til han. Anonymkode: d62c1...ab0 2
Gjest Chroma Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Jeg ville strukket meg langt for å opprettholde en god relasjon mellom de, med tanke på at de faktisk har et godt forhold. Det er mange muligheter her, f.eks at far har barnet på ettermiddager uten overnatting, at far er med barnet hjemme hos dere, at han går ned til overnatting kun i helger.
Gjest Chroma Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Om du tjener mer enn han kan og bør dere også gjøre en avtale om barnebidrag, eventuelt kan han søke via nav.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: men skal jeg tvinge barnet å dra når det egentlig ikke vil? Ja, det skal du. Pappa har også rett på å se barnet sitt. Og du kan si til sønnen din at han må si til pappa at han vil ha eget rom. Også kan vel barnet ha med seg noen leker fra deg til pappaen sin hver gang? Anonymkode: 91243...b0e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Forslag - De går over til å ha mest dagsamvær - Far legger seg på stua når barnet er der og soverommet blir fars rom Jeg tror ikke du kommer unna å fortelle om grunnen. Ellers kan far tro barnet ikke liker han eller at det er du som er vrang. Anonymkode: 75203...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Snu bildet. Hva ville du ønska dersom situasjonen var motsatt? Anonymkode: 51f1e...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Jeg kjenner en far som har delt som dere og kun 1 soverom, han har ordnet seg at han kan sove på sofaen når barnet er der, da blir det hans rom. Barnet er 6 år nå, så at han ikke lengre ønsker og dele seng med far er faktisk helt greit. Far bør legge tilrette for at barnet skal ha sitt eget sted når han er der såpass mye. Mange med dårlig råd, selv hatt det, men jeg la rette for barna, og lagde meg en del i stua som var mitt midlertidlig soverom. Men her hadde jeg barna stort sett hele tiden uansett. Men 50/50 blir litt det samma. Ta en samtale på familevernskontoret i dette tilfelle være lurt. Anonymkode: 499c6...945
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Dersom dette er en omsorgsfull og god pappa med trang økonomi, hadde jeg ikke latt en 6-åring begrense samværet selv - heller prat med far om han kan sove i stuen etc. At barn i perioder har det «gøyest» hos en av foreldrene er normalt.. Når far fikk ny trampoline ville ikke mine hjem en periode 😅 Ta med mest mulig leker etc att og fram evt, dette vil gå seg til igjen. Når gutten blir stor kommer vissheten om at far var glad i hsn og ønsket tid med han være viktigere enn litt trange kår i en periode ❤️ Anonymkode: 764f0...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det skal du. Pappa har også rett på å se barnet sitt. Og du kan si til sønnen din at han må si til pappa at han vil ha eget rom. Også kan vel barnet ha med seg noen leker fra deg til pappaen sin hver gang? Anonymkode: 91243...b0e Men det et faren sin oppgave og legge tilrette også, barnet skal ikke måtte si i fra. Hva med og far ikke bryr seg, sier han skal ha rommet han også? Egentlig burde han jo ordnet dette selv for lengst. Ordnet sånn at sønnen hadde rommet alene, delt omsorg er veldig mye tid hos far også. tar ikke far hensyn, det gjelder også mor ( det finnes den typen sv begge kjønn du) og dem ikke har forstålelse så skal man også ta hensyn til hva barnet vil. Virker som mange mener at barn skal tvinges til enhver pris, men om far i dette tilfelle ikke skjønner eller ønsker og legge tilrette så tenker jeg 50/50 ordning ikke blir rett Anonymkode: 499c6...945
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Far kan jo bare ligge på stuen når han har barnet. Problem løst.
Rotemor Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Hva sier far? Eller har du latt være å snakke med ham om det før problemet ble stort? I så fall er det mer enn på tide. Han er en voksen mann og må håndtere dette og bidra til løsninger.
altflyter Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, det skal du. Pappa har også rett på å se barnet sitt. Og du kan si til sønnen din at han må si til pappa at han vil ha eget rom. Også kan vel barnet ha med seg noen leker fra deg til pappaen sin hver gang? Anonymkode: 91243...b0e Dette er en misforstått påstand. Far har ikke rett til å se barnet sitt. Barnet har derimot rett til å se faren sin. Det er en vesentlig forskjell. Slenger meg ellers på det andre sier at far må legge inn en innsats i å lage en egen sone på soverommet som er gutten sin. Evt sove på sofaen selv og la gutten ha rommet. Har han et område som er «hans» som han har tingene og klærne sine nå? Det er ikke kjekt å være gjest i eget hjem og det er naturlig å føle på når han må sove sammen med far i far sin seng. Du kommer ikke unna en prat med far og dere bør også se på om du bør betale bidrag til ham. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 I forhold til trådens overskrift, i hvor stor grad man skal tvinge handler nesten utelukkende om han er en god far eller ikke. I det ligger det også i hvilken grad han tilrettelegger best mulig for et godt samvær. I mitt hode vil en god far i dette tilfellet gi fra seg soverommet, og sove i stuen. Ikke optimalt selvfølgelig, men er nok beste løsningen. Anonymkode: 252c4...c6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå