AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #21 Skrevet 5. september 2023 Jeg kjenner en brite som har gått på kostskole, og det er vel ikke akkurat gode historier han forteller. Særlig hans søster har slitt med opplevelsen. Han ble forferdelig mobbet. Verdens skjønneste mann, med impeccable manners og verdens mest britiske høyere klasse aksent. Anonymkode: cf879...f7e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #22 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Mannen min er utenlandsk, og ønsker dette for våre barn. Det er helt normalt i høyere samfunnslag i hans land (tidligere britisk koloni). God og helhetlig utdanning er veldig viktig for hans familie. Pga jobben hans kommer vi sannsynligvis til å flytte mye rundt, så han mener det er greit at barna blir bofaste for å ha stabilitet, skape tilhørighet til fedrelandet, og lære sitt eget språk og kultur å kjenne. Undervisningsspråk engelsk og mye høyere faglig nivå enn i Norge. Anonymkode: c51ec...8b6 Og dette aksepterer du? Mannen din mener mye, men hva mener du? Sikker på enhver studie om temaet viser at kostskole ikke er til barnas beste. Tenk å måtte vokse opp uten foreldrene dine, som har valgt å sende deg vekk 💔 Anonymkode: 62fd1...d9a 3 2
Rufs Skrevet 5. september 2023 #23 Skrevet 5. september 2023 15 hours ago, MollyJones said: Med mindre det kommet er brev fra Hogworts så mener jeg barna taper mer enn de vinner på å bli sendt bort fra den alderen for å gå på skole. Og Howarts er jo ikke før de er 11 heldigvis, tidlig nok! 😎 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #24 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Og dette aksepterer du? Mannen din mener mye, men hva mener du? Sikker på enhver studie om temaet viser at kostskole ikke er til barnas beste. Tenk å måtte vokse opp uten foreldrene dine, som har valgt å sende deg vekk 💔 Anonymkode: 62fd1...d9a Jeg har ikke bestemt meg ennå. Jeg tenker naturligvis veldig norsk, men har begynt å sette spørsmålstegn ved om typisk norske normer og holdninger er best og bør være fasiten i alt. Familiebånd står sterkere i mannens land enn her, allikevel er private kostskoler sett på som det gjeveste man kan sende barna til. Der er man oftest glade og takknemmelige for at foreldra investerer i slik skolegang for en, og tar ikke sin mor og far for gitt. God grunnopplæring gir gjerne innpass på anerkjente høyskoler, som igjen gir gode jobber og muligheter utenlands, om man ønsker det. Få som faller utafor og går til grunne. Jeg skulle ønske jeg selv hadde en slik mulighet da jeg vokste opp, da jeg blei veldig uselvstendig, asosial, og droppa nesten ut av vgs, pga velstående helikopterforeldre som stilte null krav. Er vi for konforme, feige og sentimentale her på berget? Ikke veit jeg. Dette er ikke lett. Anonymkode: c51ec...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #25 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke bestemt meg ennå. Jeg tenker naturligvis veldig norsk, men har begynt å sette spørsmålstegn ved om typisk norske normer og holdninger er best og bør være fasiten i alt. Familiebånd står sterkere i mannens land enn her, allikevel er private kostskoler sett på som det gjeveste man kan sende barna til. Der er man oftest glade og takknemmelige for at foreldra investerer i slik skolegang for en, og tar ikke sin mor og far for gitt. God grunnopplæring gir gjerne innpass på anerkjente høyskoler, som igjen gir gode jobber og muligheter utenlands, om man ønsker det. Få som faller utafor og går til grunne. Jeg skulle ønske jeg selv hadde en slik mulighet da jeg vokste opp, da jeg blei veldig uselvstendig, asosial, og droppa nesten ut av vgs, pga velstående helikopterforeldre som stilte null krav. Er vi for konforme, feige og sentimentale her på berget? Ikke veit jeg. Dette er ikke lett. Anonymkode: c51ec...8b6 Kan godt hende vi er konforme, feige og sentimentale her i Norge, men å sende barna på kostskole er garantert ikke løsningen på det. Det finnes et fenomen som kalles boarding school syndrome, du finner mye om det på Google og her: https://brightontherapypartnership.org.uk/impact-of-boarding-school/ Hadde ikke gamblet sånn med mitt barns psykiske helse under noen omstendigheter. Anonymkode: 62fd1...d9a 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #26 Skrevet 5. september 2023 On 9/4/2023 at 10:18 PM, AnonymBruker said: Eldtemann i huset nærmer seg barneskole, og vi har vurdert kostskole. Ingen av oss har prøvd det, men vi liker tanken på et tett oppfølgningsprogram og at de tidlig lærer seg å bli selvstendige. Leste en artikkel på nrk i dag som forsterket ønsket. Barnet vårt er ikke særlig knyttet til noen av vennene fra barnehagen, og kunne tenkt seg å teste det. Liker det seg ikke vil vi ikke tvinge noe videre. Noen med erfaring? Anonymkode: 540f8...4cf Troll Anonymkode: b383c...165
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #27 Skrevet 5. september 2023 Fra ungdomsskolen, kanskje, men fra første?? Nei nei små barn trenger en familie i nærheten Anonymkode: 1ac49...015
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #28 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Få som faller utafor og går til grunne. Hvor har du hentet den statistikken? Det er vel helst tvert om. Det er få som klarer seg, og de få som gjør det bra gjør det takket være foreldrenes sosiale kjennskaper som sørger for at de får en fot innenfor i bransjer hvor det er nærmest umulig å få jobb uten neoptisme. De aller fleste klarer ikke et normalt liv, fordi de sliter for mye psykisk. I stedet surrer de rundt med en "hobby-jobb", mens de egentlig lever på trust fund/arv. Anonymkode: fa00a...497 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #29 Skrevet 6. september 2023 Helt sykt. Kun dårlige foreldre sender bort så unge barn. Et år på ungdomsskolen om barnet selv ønsker det er ok. Anonymkode: 3209f...4dc
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #30 Skrevet 6. september 2023 Min eks-kjæreste vokste opp på kostskole. Han fikk aldri noe forhold til foreldrene. For han var de hvilke som helst fremmede. Da moren døde, trakk han på skuldrene. Prioriterte ferie fremfor begravelse. Faren har han ikke sett siden han var 17 år, men han tror at faren fortsatt lever siden han antar at noen vil gi han beskjed dersom faren dør. Men sikker er han ikke. Og han savner ingenting. Man savner ikke noe man aldri har hatt. Anonymkode: bea22...2f8
knutemora Skrevet 6. september 2023 #31 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ikke bestemt meg ennå. Jeg tenker naturligvis veldig norsk, men har begynt å sette spørsmålstegn ved om typisk norske normer og holdninger er best og bør være fasiten i alt. Familiebånd står sterkere i mannens land enn her, allikevel er private kostskoler sett på som det gjeveste man kan sende barna til. Der er man oftest glade og takknemmelige for at foreldra investerer i slik skolegang for en, og tar ikke sin mor og far for gitt. God grunnopplæring gir gjerne innpass på anerkjente høyskoler, som igjen gir gode jobber og muligheter utenlands, om man ønsker det. Få som faller utafor og går til grunne. Jeg skulle ønske jeg selv hadde en slik mulighet da jeg vokste opp, da jeg blei veldig uselvstendig, asosial, og droppa nesten ut av vgs, pga velstående helikopterforeldre som stilte null krav. Er vi for konforme, feige og sentimentale her på berget? Ikke veit jeg. Dette er ikke lett. Anonymkode: c51ec...8b6 Det som står i fete typer er min utheving. Husk en ting: Det er ikke et gjennomsnitt av befolkninga som går på private pensjonatskoler, det er "bedre manns barn". Hvis du sammenlikner hvor mange som går til grunne av de som går på kostskole med hvor mange som går til grunne blant Norges rikeste befolkning, får du ei mer rettferdig sammenlikning. Jeg forstår godt at du ønsker å gi barna dine en bedre skoleopplevelse enn den du selv beskriver. Får jeg lov til å komme med et forslag? Start opp med å se om det finnes en internasjonal skole i nærheten av der dere bor nå. Da kan dere få en skole som "tenker mindre norsk", samtidig som dere får anledning til å være tettere på enn dere gjør hvis dere sender barnet helt bort allerede nå. Kanskje kan kostskole da være et alternativ fra 11-12-års alder, hvis dere og barnet synes det er et godt alternativ når den tid kommer? Jeg ser at mange kilder som er positive til kostskole for eldre barn, likevel advarer mot å sende barna dit for tidlig. Deres barn vil alltid leve med ett bein i hver kultur. Det er både ei utfordring og en gave. Ikke forkast den ene kulturen totalt til fordel for den andre. Ved å velge internasjonal skole i Norge først, før eventuell kostskole, kan dere legge til rette for at barna får med seg det beste av to verdener. Jeg har lyst til å spørre en gang til, jeg: Hvilke fordeler og hvilke ulemper kan dere se med å velge kostskole? Hvis dere bare ser fordeler, har dere ikke sett godt nok etter. (Og dere som bare ser ulemper: Dere har nok ikke sett godt nok etter, dere heller.) Disse artiklene ser på "pros and cons of boarding schools": https://www.parents.com/boarding-school-pros-and-cons-7629268, https://www.ourkids.net/school/pros-cons-boarding-school, Noen nevnte "boarding school syndrome", det kan dere lese mer om her og her. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #32 Skrevet 6. september 2023 Syns det sier alt om hva slags mennesker man får av å gå på boarding school når man tenker på at stor andel britiske politikere har gått på boarding school og driter så mye de kan i arbeiderklassen. Man får ta de valgene man er komfortabel med utifra ens verdier, men jeg vet for meg er det helt uaktuelt. Hinsides uaktuelt. Ja, det er viktig å lære selvdisiplin, lære seg å jobbe hardt for å nå et mål, men det er også viktig å jobbe for et annet slags samfunn. Bare se på typiske flinkis-studenter fra f.eks. India og Kina; de er ekstremt selvdisiplinerte hva angår studier, men de er som blottet for samfunnsengasjement og kreativitet. Alt er prestasjonsbasert og 100% ytrestyrt. Er det virkelig noe å trakte etter? Ja, det gir sikkert økonomisk trygghet, men til hvilken pris? Anonymkode: d49fa...896 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #33 Skrevet 6. september 2023 Boarding schools warp our political class – I know because I went to one https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/nov/07/boarding-schools-boris-johnson-bullies Anonymkode: d49fa...896
Westieerbest Skrevet 6. september 2023 #34 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 22.18): Eldtemann i huset nærmer seg barneskole, og vi har vurdert kostskole. Ingen av oss har prøvd det, men vi liker tanken på et tett oppfølgningsprogram og at de tidlig lærer seg å bli selvstendige. Leste en artikkel på nrk i dag som forsterket ønsket. Barnet vårt er ikke særlig knyttet til noen av vennene fra barnehagen, og kunne tenkt seg å teste det. Liker det seg ikke vil vi ikke tvinge noe videre. Noen med erfaring? Anonymkode: 540f8...4cf Hvordan kan du orke tanken på å sende barnet fra deg i lange perioder? Vil du ikke være en del av dagliglivet til barnet - og at barnet er en del av ditt dagligliv? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #35 Skrevet 6. september 2023 Jeg gikk i 5 år på en gammeldags streng pikeskole i utlandet som var 50/50 kostskole og vanlig. Selv var jeg bare dagelev. Min observasjon er at det kan gå fint fra ungdomsskole alder, men det er barnemishandlig å sende dem avgårde tidligere. Selv hadde jeg aldri holdt ut, men jeg er innadvendt og følsom. Det passer best til unger som liker masse sport og er utadvendte og ikke trenger så mye kos og omsorg. En kompis av meg sier at han føler en hel masse men lærte fort å skjule følelser på kostskolen, han gråter aldri feks. Før i tiden var det mye snusk på disse skolene med overgrep og 'hazing' [plaging utført av de eldre elevene], men nå er det vanskeligere å holde på slik da mye har kommet for en dag og skolene tar det alvorlig. Selv skolen jeg gikk på fremstår som mye varmere og vennligere nå enn da jeg gikk der. Da jeg kom tilbake til Norsk skole i 9. klasse ble jeg helt forskrekket over hvor uhøflige elevene var og at lærerene ikke hadde noe kontroll på klassen i det hele tatt. Jeg lærte helt klart mer på skolen i utlandet, fransk fra 6. klasse, latin og Shakespeare fra 7.klasse for eksempel. Det var høye krav, og enkelte foreldre krevde for mye også. Jeg passet ikke inn i opplegget, jeg trengte et mykere sted enn dette diktaturet. Men men.... latin er faktisk ganske nyttig, og er et godt minne til tross for intens pugging. Anonymkode: 36bbb...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #36 Skrevet 6. september 2023 Jeg gikk på kostskole hele 7 klasse. To andre i klassen gikk 6 mnd i 6 klasse og 6 mnd i 7 klasse i England. Alle vi 3 hadde god erfaring og elsket det. Men vi var store når vi gjorde det og ene av oss hadde en storebror som hadde gjort det før oss. Anonymkode: 8835e...607
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå