Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldtemann i huset nærmer seg barneskole, og vi har vurdert kostskole. Ingen av oss har prøvd det, men vi liker tanken på et tett oppfølgningsprogram og at de tidlig lærer seg å bli selvstendige. Leste en artikkel på nrk i dag som forsterket ønsket. Barnet vårt er ikke særlig knyttet til noen av vennene fra barnehagen, og kunne tenkt seg å teste det. Liker det seg ikke vil vi ikke tvinge noe videre. 

Noen med erfaring? 

Anonymkode: 540f8...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg leser her er hvordan bli kvitt ungene, skrevet på "fancy" måte.

Anonymkode: ab25a...898

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor finner du kostskole?

Anonymkode: 30405...2a7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt uaktuelt. 

Jeg tror barn har best av å vokse opp sammen med foreldrene sine og i nærmiljøet sitt. I Norge finnes ingen kostskoler, så da må barnet sendes utenlands. Det bør ikke gjøres før tidligst ungdomsskolen. 

Anonymkode: e1355...145

• Liker 10
Skrevet

Da må dere flytte til et annet land enn Norge 

Anonymkode: b8218...6bf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste en artikkel på nrk i dag som forsterket ønsket

Tror nok skolen hadde plukket ut elever til å bli intervjuet utifra hvem som ville være mest positive. Og det var helt sikkert noen fra skolen som stod bak kamera og avbrøt filmingen hvis barna sa noe negativt om skolen. Slike skoler er big business. Reklame er viktig. Negativt PR er ekstremt ødeleggende. Og dette virket å være en skole rettet mot utenlandske elever, så for dem var dette en skikkelig god reklame-mulighet. Men ikke la deg lure av de fine bildene.

Et slikt skolesystem passer ikke for nordmenn. Britisk og norsk kultur er enormt forskjellig. Hvis du absolutt ønsker kostskole for barna dine så velg heller Sverige, evt. Danmark. Det er fortsatt store kulturforskjeller, men mindre enn til UK. I Norge er vi ekstremt likestilt, vi har ingen adel, folk flest lever mer eller mindre like liv, og er vi er generelt mer avslappet mtp. fasade og status sammenlignet med overklassemiljøet i nabolandene våre. 

Anonymkode: fa00a...497

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg gikk på internatskole på videregående. Absolutt å anbefale for den aldersgruppen, kanskje vente til da?

Anonymkode: a1ef9...4cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da må dere flytte til et annet land enn Norge 

Anonymkode: b8218...6bf

Kan sende bare barnet også antar jeg 🤷 Så slik ut i artikkelen på Nrk. Et av foreldreparene bodde i et helt annet land. Det virker ufattelig trist og må jo skape en form for relasjonstraumer når barn ned i 6-7-årsalderen sendes bort slik. 

Anonymkode: 9cac7...00f

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Med mindre det kommet er brev fra Hogworts så mener jeg barna taper mer enn de vinner på å bli sendt bort fra den alderen for å gå på skole. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Det koster vel flere hundre tusen per år å ha barna på den skolen i reportasjen. Synes de var veldig «snille» med han faren da…

Hva er poenget med å ha egne barn om du bare skal se dem i ferier fire ganger i året?

Anonymkode: 956a2...8d1

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er poenget med å ha egne barn om du bare skal se dem i ferier fire ganger i året?

Anonymkode: 956a2...8d1

Anonymkode: 4bdee...896

Skrevet

Jeg tenker at et barn som nærmest vokser opp på en internatskole, mister noe av det med å oppleve det å være medlem av en familie.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, men ut i fra utallige tråder her om besøk av familie og hvor mange som vil unngå det, er det nok mange som klarer det selv. 

Anonymkode: 7b948...904

Skrevet

Jeg kjenner flere som har gått på kostskole fra de var små på grunn av foreldrenes arbeid. Det er ingen av disse som har valgt å sende sine barn til kostskole. 

Flere kostskoler har hatt stygge opplevelser med vold og mobbing (les om danske Herlufsholm).

Jeg så innslaget på nrk og må si at jeg fikk veldig vondt av 8 åringen gråt og hadde hjemlengsel men heldigvis fikk trøst av matmor. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at noen sender så små barn på kostskole, jeg får helt vondt av de stakkars barna. Jeg har fått barn fordi jeg vil være sammen med dem, ikke sende dem av gårde så snart de begynner i første klasse. 

Anonymkode: 0055a...936

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn, det strider jo imot ethvert mammainstinkt å sende bort barnet sitt store deler av året! Om karriere er viktigere enn barna, ikke få barn.

Anonymkode: 62fd1...d9a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor få barn om du vil sende de bort så fort så mulig å la andre ta over ansvaret for hvordan de vil bli? 

Anonymkode: d53c9...af1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo helt akseptert av en subgruppe her inne å mene at barn kan man få bare for å sikre seg besøk på gamlehjemmet. De burde jo tre støttende frem?

Anonymkode: fc8ee...0d9

Skrevet

Noen barn blomstrer på internatskole, særlig når de blir litt eldre. Mange barn avskyr det, og føler seg avvist av foreldrene. Hva er dine ti beste argumenter for å sende barnet bort? Hva er dine ti beste argumenter mot? 

Anonymkode: 25835...5c6

Skrevet

Mannen min er utenlandsk, og ønsker dette for våre barn. Det er helt normalt i høyere samfunnslag i hans land (tidligere britisk koloni). God og helhetlig utdanning er veldig viktig for hans familie. Pga jobben hans kommer vi sannsynligvis til å flytte mye rundt, så han mener det er greit at barna blir bofaste for å ha stabilitet, skape tilhørighet til fedrelandet, og lære sitt eget språk og kultur å kjenne. Undervisningsspråk engelsk og mye høyere faglig nivå enn i Norge. 

Anonymkode: c51ec...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...