AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Hei, jeg vil gjerne høre om noen her er i samme båt eller har hatt noe av samme problemstilling. Jeg er "alenemor" (vi er separert, og har godt samarbeid, så vil ikke si jeg er så alene sånn sett) til to barn. ei på seks og en på to år. Verken jeg eller pappaen har vært veldig glad i vinteraktiviteter eller idrett, men til tross for det har vi vært aktive med å gå turer i nærområdet og dratt på steder hvor eldste kan løpe fra seg. Det gjør vi fortsatt, men hver for oss. Jeg har alltid hatet å stå på ski. Jeg liker det ikke i det hele tatt, og ser egentlig ikke poenget. Skøyter og aking er noe jeg kan gjøre til nøds. Moren min har egentlig maset siden skilsmissen om diverse aktiviteter barna mine skal gå på, hovedsakelig eldste. Turning, korps, håndball, fotball, ballett, dansing, ja alt som er tilgjengelig i denne kommunen. Der det er mulig, skal toåringen også begynne. Hun glemmer litt at jeg bare er en person, og hvordan dette skal bli for yngste om vi hver dag skal kjøre til forskjellige aktiviteter og sitte der en time og vente.. Hun har nå fått velge en aktivitet som hun trives med, som også (heldigvis) ikke er så langt unna.. Men så til problemet. For en stund siden kjøpte foreldrene mine en hytte på et sted som har tilrettelagt for mange vinteraktiviteter, blant annet slalomski. Her tilbyr de også skiskole til de yngste barna. Det er skiheis, snowboard og svære bakker og er skikkelig flott for de som liker sånt. Nå maser mamma på at jeg skal melde eldste på skiskole, og at jeg og barna skal gå på ski når vi kommer dit, og at de skal kjøpe skipakker til barna. De mener at siden jeg ikke er så glad i ski, kan jeg heller leie ski de første gangene og at jeg og eldste skal lære oss å stå slalom. Mulig jeg er utakknemmelig, men jeg kjenner at jeg virkelig ikke har lyst, og begynner å tenke om det er jeg som er en dårlig mor fordi pga mine manglende interesser, setter hindringer for barna. Mulig eldste synes ski er dritgøy, men det blir jo ikke gøy for henne om jeg skal bære med meg en toåring på ski, med ski på beina. Det er uaktuelt å be de ta med eldste på skitur, for de kjøpte hytta mest for å slappe av. Jeg har selvsagt sagt til moren min at jeg ikke er så velig gira på dette skigreiene, men hun blir bare sur og mener at jeg må la ungene prøve ski og ta de med på skiturer så kanskje de blir glade i det selv. Så til spørsmålet, dere som ikke liker en viss aktivitet, tvinger dere dere selv og får barna interessert i det? Hvordan gjør dere det? Eller lar dere rett og slett være uten å si nei den dagen barna selv kommer og spør ? (Da sier jeg selvsagt ja til ungene, de får aldri nei til slike ting..). Anonymkode: e10a4...d68
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Mannen min hatet skigåing, men 3 av 4 barn elsker å gå på ski. Så det ble skiturer hver dag i vinter. Om ungene viser interesse for noe så er det klart at vi foreldre svelger en kamel eller fem. Her bor vi slik at det er mye skiturer osv i skolesammenheng, så ungene bør mestre ski. Anonymkode: c9150...cec 1 1
Tomas77 Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 (endret) Jeg har det litt på samme måten. Kona er fra et europeisk land der det gås fint lite på ski så det er jeg som eventuelt må stå for opplæring og ta turene. Vi har hytte i et snøhøl i innlandet så det er veldig praktisk om ungene ihvertfall mestrer langrenn. Men jeg er enig, ski er dritkjedelig. Faren min var en svært god skiløper og jeg var slett ikke verst selv som barn men det har drept all interesse og motivasjon for meg for det. Jeg har gitt de to eldste grunnleggende langrennstrening, vil de noe ytterligere så får det bli med instruktør. Endret 4. september 2023 av Tomas77 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Barna mine er inneforstått med og helt fornøyd med at om di vil gå på ski så må besteforeldre være med,det må være på skolen eller di må gå alene i hagen. Siste 4 gangene jeg har hatt på ski har jeg brekt noe (2 håndledd to forskjellige ganger, 1 ankel og 1 kne) så jeg går ikke på ski! Svigers mente jeg bare måtte bli med om ungene ville, jeg sa nei og har ikke rikka meg på det! Er det viktig for moren din så får hun ta med ungene! Jeg fårstår deg veldig godt! Anonymkode: 93643...19d 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Tomas77 skrev (2 minutter siden): Jeg har det litt på samme måten. Kona er fra et europeisk land der det gås fint lite på ski så det er jeg som eventuelt må stå for opplæring og ta turene. Vi har hytte i et snøhøl i innlandet så det er veldig praktisk om ungene ihvertfall mestrer langrenn. Men jeg er enig, ski er dritkjedelig. Faren min var en svært god skiløper og jeg var slett ikke verst selv som barn men det har drept all interesse og motivasjon for meg for det. Jeg har gitt de to eldste grunnleggende langrennstrening, vil de noe ytterligere så får det bli med instructor. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mannen min hatet skigåing, men 3 av 4 barn elsker å gå på ski. Så det ble skiturer hver dag i vinter. Om ungene viser interesse for noe så er det klart at vi foreldre svelger en kamel eller fem. Her bor vi slik at det er mye skiturer osv i skolesammenheng, så ungene bør mestre ski. Anonymkode: c9150...cec Okay, så dere begge to.. er ski viktig? Er det bare pga skolen? Hvordan kan jeg gjøre skituren gøy for eldste med en toåring som kanskje ikke klarer det? Hvordan kan jeg få med barn som eneste voksen? Merker det frister å flytte til syden. Anonymkode: e10a4...d68
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barna mine er inneforstått med og helt fornøyd med at om di vil gå på ski så må besteforeldre være med,det må være på skolen eller di må gå alene i hagen. Siste 4 gangene jeg har hatt på ski har jeg brekt noe (2 håndledd to forskjellige ganger, 1 ankel og 1 kne) så jeg går ikke på ski! Svigers mente jeg bare måtte bli med om ungene ville, jeg sa nei og har ikke rikka meg på det! Er det viktig for moren din så får hun ta med ungene! Jeg fårstår deg veldig godt! Anonymkode: 93643...19d Vi har en flott vikinggrav i borettslaghagen som de fint kan øve seg på. Også flere steder hvor jeg kan gå på beina og hun kan prøve skia sine. Jeg suger på ski, og får jo ikke til å hjelpe begge om jeg såvidt klarer å stå selv... Høres ut som du slipper unna:) Anonymkode: e10a4...d68
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 Si «så flott at du vil lære Mina å stå på slalom mamma. Hun vil helt sikkert være med deg i bakken når vi kommer på hytta». Bare takk og vær takknemlig, og samtid gjør det klart at du ikke vil. Anonymkode: 8a8c4...690 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Si «så flott at du vil lære Mina å stå på slalom mamma. Hun vil helt sikkert være med deg i bakken når vi kommer på hytta». Bare takk og vær takknemlig, og samtid gjør det klart at du ikke vil. Anonymkode: 8a8c4...690 Jeg har prøvd. Virkelig. jeg har sagt til henne rett ut at ski er ikke noe for meg, men jeg vet at de selv er veldig glade i å stå på ski, så fint om datteren min kan være med. Men nei, de mener jeg skal ta med barna mine ut alene å gå på skitur. Det har hun sagt hver gang.. Jeg elsker å gå på tur med barna mine, men ikke med ski. Anonymkode: e10a4...d68 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 Jeg har vært alene hele veien, så jeg har aldri blitt sliten og handicappet av å måtte håndtere ting alene. Jeg mener det er på sin plass å la barna prøve det de vil, uanhengig av hva bestemor ønsker og mamma gidder. MEN man kan ikke ha 5 + organiserte aktiviterter i halvåret. Anonymkode: 7c7a9...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Skjønner at det er slitsomt, men er man alene med flere barn, vil det nødvendigvis bli sånn at man i en periode må dra med søsken og stå på sidelinja/gå tur/leke/gjøre lekser mens den andre er på aktivitet. jeg hadde strukket meg veldig langt for at ikke aleneforelderstatusen skulle kommet i veien for at barna kunne få prøve seg på ulike aktiviteter. Om dere har 50/50 har du til gjengjeld "fri" annenhver uke. Om barna er mest hos deg, kan vel far komme å hente eldste for å ta med på aktivitet? Det er flott for barn å ha grunnleggende ferdigheter innen langrenn, slalåm, sykling og (ikke minst!) svømming. Så her hadde jeg strukket meg enda lenger. Kjøp pent brukt utstyr på finn, og meld på slalåmkurs! Du trenger ikke nødvendigvis være med,i alle fall ikke hver gang. Kanskje det kan bli fars greie? Mine barn er glad i slalåm, men på et noen-ganger-gjennom-vinteren nivå. Den ene prøvde det gjennom idrettsskolen, og da sto jeg uansett bare å så på. Så kjører søskna sammen i den oversiktlige nybegynnerbakken. Toåringen er for ung for å kjøre på egen hånd åpenbart, så han/hun kan vente dersom du ikke vil ta opplæringsloven selv, men poenget mitt er at det trenger ikke nødvendigvis være stor innsats over mange år fra din side! Det kan til og med finne på å bli en kjempefin aktivitet barna om noen år kan gjøre sammen (i egnet bakke) mens du sitter på varmestua med kaffe og kryssord:-) Eller med besteforeldrene. La dem prøve! Mye bedre enn at du sender dine aversjoner i arv. Det er flott for dem å mestre det, så er terskelen mye lavere for å kunne bli med venner gjennom ungdommen eller i studietida. Anonymkode: 3e07d...df8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner at det er slitsomt, men er man alene med flere barn, vil det nødvendigvis bli sånn at man i en periode må dra med søsken og stå på sidelinja/gå tur/leke/gjøre lekser mens den andre er på aktivitet. jeg hadde strukket meg veldig langt for at ikke aleneforelderstatusen skulle kommet i veien for at barna kunne få prøve seg på ulike aktiviteter. Om dere har 50/50 har du til gjengjeld "fri" annenhver uke. Om barna er mest hos deg, kan vel far komme å hente eldste for å ta med på aktivitet? Det er flott for barn å ha grunnleggende ferdigheter innen langrenn, slalåm, sykling og (ikke minst!) svømming. Så her hadde jeg strukket meg enda lenger. Kjøp pent brukt utstyr på finn, og meld på slalåmkurs! Du trenger ikke nødvendigvis være med,i alle fall ikke hver gang. Kanskje det kan bli fars greie? Mine barn er glad i slalåm, men på et noen-ganger-gjennom-vinteren nivå. Den ene prøvde det gjennom idrettsskolen, og da sto jeg uansett bare å så på. Så kjører søskna sammen i den oversiktlige nybegynnerbakken. Toåringen er for ung for å kjøre på egen hånd åpenbart, så han/hun kan vente dersom du ikke vil ta opplæringsloven selv, men poenget mitt er at det trenger ikke nødvendigvis være stor innsats over mange år fra din side! Det kan til og med finne på å bli en kjempefin aktivitet barna om noen år kan gjøre sammen (i egnet bakke) mens du sitter på varmestua med kaffe og kryssord:-) Eller med besteforeldrene. La dem prøve! Mye bedre enn at du sender dine aversjoner i arv. Det er flott for dem å mestre det, så er terskelen mye lavere for å kunne bli med venner gjennom ungdommen eller i studietida. Anonymkode: 3e07d...df8 "opplæringsloven" var en nice autokorrekt 😅 Anonymkode: 3e07d...df8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner at det er slitsomt, men er man alene med flere barn, vil det nødvendigvis bli sånn at man i en periode må dra med søsken og stå på sidelinja/gå tur/leke/gjøre lekser mens den andre er på aktivitet. jeg hadde strukket meg veldig langt for at ikke aleneforelderstatusen skulle kommet i veien for at barna kunne få prøve seg på ulike aktiviteter. Om dere har 50/50 har du til gjengjeld "fri" annenhver uke. Om barna er mest hos deg, kan vel far komme å hente eldste for å ta med på aktivitet? Det er flott for barn å ha grunnleggende ferdigheter innen langrenn, slalåm, sykling og (ikke minst!) svømming. Så her hadde jeg strukket meg enda lenger. Kjøp pent brukt utstyr på finn, og meld på slalåmkurs! Du trenger ikke nødvendigvis være med,i alle fall ikke hver gang. Kanskje det kan bli fars greie? Mine barn er glad i slalåm, men på et noen-ganger-gjennom-vinteren nivå. Den ene prøvde det gjennom idrettsskolen, og da sto jeg uansett bare å så på. Så kjører søskna sammen i den oversiktlige nybegynnerbakken. Toåringen er for ung for å kjøre på egen hånd åpenbart, så han/hun kan vente dersom du ikke vil ta opplæringsloven selv, men poenget mitt er at det trenger ikke nødvendigvis være stor innsats over mange år fra din side! Det kan til og med finne på å bli en kjempefin aktivitet barna om noen år kan gjøre sammen (i egnet bakke) mens du sitter på varmestua med kaffe og kryssord:-) Eller med besteforeldrene. La dem prøve! Mye bedre enn at du sender dine aversjoner i arv. Det er flott for dem å mestre det, så er terskelen mye lavere for å kunne bli med venner gjennom ungdommen eller i studietida. Anonymkode: 3e07d...df8 takk for fint svar, dessverre bor pappaen et stykke unna, så det er nok ikke innafor å be ham komme for noen timer, og han har dem annenhver helg. Når jeg har barna må jeg egentlig klare meg selv, og det har jeg egentlig gjort uten problemer. Vi gjør de fleste aktiviteter sammen, og de er to, så de har nok vent seg til å bli med på den andres aktiviteter. Når datteren min er på den ene aktiviteten, tar jeg med meg lillebror. Selvfølgelig er det ikke noe som skal hindres fordi jeg kun er en.. men oss foreldre i mellom, det kan være vanskelig noen ganger. Og særlig når det er aktiviteter som kan være utfordrende å gjennomføre (bære tung toåring med geleanfalll i skibakken med masse klær, mens den andre trenger at jeg er positiv og blid). Barnevakt får jeg ikke til sånt. Så jeg må ta med begge to samtidig. barnefar er ikke velkommen på hytta, hvis ikke hadde jeg tatt ham med, da kunne vi fått til en hyggelig tur De får prøve i hagen først, så får vi se hvordan det går Anonymkode: e10a4...d68
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Ingen problem , bare å ha minste i pulk mannen min er ikke glad i ski, så jeg har tatt dem med aleine både på langrenn og slalom fra de var 2 år Anonymkode: e401a...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Om du melder barnet ditt på skiskole får hun jo opplæring i å svinge, ploge og stoppe. Men etter kurset må hun jo ha med seg voksne i bakken uansett. Jeg har stått slalom med barna fra de var 3 år og til de reiste i bakken selv. Nå er de ungdommer. Men jeg elsker slalåm og er vokst opp med det selv. Har 100% forståelse for de som ikke liker ski. Men kan gå fine skiturer i ei løype også. Synes alle barn skal ha muligheten til å få ha ski på beina. På skolen er det jo ofte skidager og da er det jo greit å ha hatt ski på beina først. Men det er helt opp til foreldrene hva de legger i dette med ski. man kan leke i snøen og gjøre masse annet. å ta led 2 åringen på ski er travelt. Gå heller en tur med det største barnet, hvis dere skal gå. Anonymkode: c0f42...cd6
PM75 Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 Det er viktigere at du har det bra sammen med barna enn at du går på ski. Enkelt og greit. For barnas del er det fint om de kan stå på ski til skidager på skolen og slikt. Men dette kan besteforeldrene sørge for. Og når det gjelder organiserte aktiviteter ellers, så synes jeg det er helt unødvendig når de er så små! Frilek ute og inne er mer enn godt nok! 1
lillevill Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingen problem , bare å ha minste i pulk mannen min er ikke glad i ski, så jeg har tatt dem med aleine både på langrenn og slalom fra de var 2 år Anonymkode: e401a...1a2 Tror du leser noe helt annet i hi enn oss andre 🤣 ts ønsker jo ikke å gå på ski.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 Her er det besteforeldre som har stått for skiopplæring. Begge ungene elsker det selv om jeg som mor ikke går på ski. 😅 Men det var en del mas i begynnelsen om at jeg også måtte stå på ski for ungenes del, så jeg gjorde det med de og alle ble enige om at det var best at jeg lot være etter det. Det tok tid for jeg kom nesten ingen vei og gikk uten ski ned alle bakkene. Så svigermor tok villig over og tar jevnlig med ungene på ski i vinterhalvåret. Hvis de skal gå rundt på området her hjemme kan jeg bli med å gå på føttene, ellers er de også såppas store nå at de drar ut med venner selv og aker eller går på ski rundt på feltet. Anonymkode: 56771...914
Daisy-love Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 (endret) Er ikke dette her en gylden anledning for litt kvalitetstid mellom eldste og besteforeldre 🤣😁 Jeg hadde det med en av mine besteforeldre når det kom til bading/svømming, da ingen av mine foreldre var glad i å bade. Joda de fulgte med til en strand inni mellom, men det var også det for det meste. Kan du stå klar i bakken med kakao? Jeg tror nok jeg generelt her hadde gått noen skiturer, men det er ikke dine foreldre som skal bestemme hva dere gjør, og især ikke i hverdagen. En 6åring trenger ikke veldig mange ulike aktiviteter i hverdagen. Fint med noen skiopplevelser da. Forstår deg godt, for jeg kan heller ikke fordra ski, men måtte ha mine skiturer i oppveksten og greit å kunne litt ifht eventuelle skidager i skolen. Jeg hadde likevel pushet på at dette her kunne være noe kvalitetstid mellom besteforeldre og barnebarn. Endret 5. september 2023 av Daisy-love
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 Si at du gjerne kommer på hytta med ungene, men at enten må de ta med eldste i bakken eller så må en av de passe 2- åringen. Anonymkode: 3b124...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå